EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2003 - 44 - Az egyházi iskola és a környezeti nevelés

e-világ

Hozzászólás a cikkhez

Az egyházi iskola és a környezeti nevelés

Mindig nagy érdeklődéssel olvasom az Evangélikus Élet kéthetente jelentkező környezetvédelmi rovatát. Vajon mit tud mondani az egyház egy olyan témáról, amelyben sokak szerint nem kompetens? Mit tud tenni egyházunk egy olyan területen, ahol számos – talán befolyásosabb, nagyobb szakértelemmel rendelkező – más szerveződés jött létre eddig is, és tett kísérletet az emberek környezeti tudatának jobbítására? Hogy tennie kell valamit, az nem kérdés. Úgy gondolom, iskoláink kiaknáz(hat)atlan lehetőségeket nyújtanak ezen a téren (is).

Az egyik hazai oktatási intézményben készített felmérés eredményei meglepő adatokat tartalmaznak, és arról tanúskodnak, hogy nem „lerágott csont” a környezetvédelem témája. Mivel csak egyetlenegy iskola adatairól beszélek, ezek alapján nem lehet szó általánosításról, viszont fontos tudnunk, hogy evangélikus iskoláról van szó. Ebben az intézményben a diákok 90%-a nincs megelégedve az ott folyó környezeti neveléssel. Minden második tanuló véleménye szerint az iskola semmit sem tesz a környezet védelme érdekében. Arra a kérdésre, hogy ők maguk tudnának-e valamit tenni, a diákok 82%-a egyértelműen igennel válaszol. Nagyobb baj, hogy a „maradék” 18% (hogy ez sok vagy kevés, döntse el az olvasó) úgy látja, ő semmit sem tehet környezetéért.

Tanulságos lehet, hogy sokan hivatkoznak arra: ez nem az ő dolguk, nem érnek rá, a saját életükkel kell törődniük. Ez azt bizonyítja, hogy a fiatalok nem kellően motiváltak. Az egyik diák így fogalmaz: „hiába teszek bármit is, azt úgyis tönkreteszik mások”, míg egy másik tanuló a következőket írja: „Sokféle előírást betartok, de ehhez lusta vagyok.” Sokan nem érzik saját felelősségüket e kérdésben.

Más iskolákban is tapasztalható probléma, hogy a tájékoztatás, felvilágosítás szintjénél sehol sem lépnek tovább, tehát a gyakorlatban nemigen történik semmi. Bár a vizsgált iskola is kísérletet tett a szelektív hulladékgyűjtés bevezetésére, „a diákok nem voltak rá vevők”.

A felmérésből a tanárok sem maradtak ki. A pedagógusok között akadnak olyanok (a megkérdezettek 20%-a), akik nem tartják szem előtt azt, hogy a környezeti nevelés elvei hangsúlyosak legyenek tanári munkájuk során. A tanárok egyharmada egyáltalán nem törekszik a tanulók környezeti érzékenységének fejlesztésére, 90%-uk pedig nincs tisztában azzal, hogy iskolája nyújtott-e be pályázatot környezetvédelmi témában, vagy sem.

A bemutatott adatok az iskola tanárai és diákjai által adott válaszokon alapultak. Hangsúlyozom, hogy igyekeztem csak a negatívumokat kiemelni. Nem pesszimizmusból vagy rosszindulatból (már csak azért sem, mert a cikk szerzője maga is egy evangélikus iskolából „került ki”), hanem azért, hogy lássuk: van még mit tennünk a tanulók és tanítóik környezeti tudatának jobbítása és a környezetvédelem iránti fogékonyságuk serkentése terén.

Hitelesség, hit, hatékonyság. A tanárok példája, hitele vagy adott esetben hiteltelensége erős hatással van az őket körülvevő diákokra. Fontos tehát, hogy a pedagógusok – kivétel nélkül – tegyenek saját környezetükért, és amit tesznek, azt komolyan is gondolják! Először a tanároknak kell megérteniük: „környezetünk jövője végső soron az iskolapadban dől el” (Kerényi Attila). Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy környezetünket semmilyen szinten sem birtokolhatjuk, csak használhatjuk. Az ember feladata, hogy művelje és őrizze azt (1Móz 2,15), de a fenntartó, a hordozó nem ő (Zsid 1,3).

A hitelességhez evangélikus iskoláinkban még egy nagyon fontos tényező, a hit párosul, és ez különbözteti meg őket a világi iskoláktól. Hitünk a teremtett világ védelmére való nevelés for- rása lehet, s erre iskoláink mindennapi lehetőséget kínálnak. (Kínálnak?) A környezeti nevelés és hitünk több ponton is rokon egymással, például mindkettő a jövőbe tekint.

Ismerjük Luther Márton gondolatát: „Ha tudnám, hogy holnap vége lesz a világnak, akkor még ma elültetnék egy almafát.” Erre a „nem e világból való” optimizmusra buzdítok én is mindenkit. Ültessünk mi is egy „almafát” még ma, és gondozzuk, öntözzük, nem elfelejtve, hogy a növekedést – ma is – Isten adja (1Kor 3,6–7).

Benkovics Sándor


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap - új kegyelem
Liturgikus sarok
Kivételes ajándék...
Élő víz
Fohászkodás
Szeretteink sírjánál...
Credo
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Misszió és diakónia
Mátrai harangszó
Idősek otthonából evangélikus óvoda
Hőgyészi hála - hercegnői keresztelővel
Luther és Bach öröksége
Keresztutak
Egy este - kultúránk protestáns örökségének jegyében
"Az egyház szíve a gyülekezetekben dobog"
Szlovén nyelvű emléktábla a vendek apostolának emlékére
Német földön szorbok a vendek
Mindenért hálát adjatok!
Jubál a "tégelyben"
Kápolnaszentelés Bükfürdőn
e-világ
Az egyházi iskola és a környezeti nevelés
Pöcegödör alapján rekonstruálják Luther gyermekkorát
Mindennapi félelmeink
Keresztény szemmel
Séta a hartai temetőben
Derű a borúból
A hét témája
Reformáció - Luther-idézetek
Dobogós helyen
A magunk reformációja
Erős várunk az Úristen!
evél&levél
A legrégebbi hatályos jogszabályunk
A bibliás Luther
A közelmúlt krónikája
Ragyogó vasárnap
Szakteremavató Kőszegen
Öt-hat ember ül a földön, mellettük hátizsák...
A Luther Szövetség és a misszió
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Luther - lázadó, géniusz, felszabadító
Gondolatok a Luther-film kapcsán
A vasárnap igéje
Viperajóság?
Biztató példázat a fundamentalizmustól irtózó léleknek
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2003 44 Az egyházi iskola és a környezeti nevelés

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster