EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 13 - Örökségek, talentumok, lakomák

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

Örökségek, talentumok, lakomák

A tékozló fiú példázatának három főszereplője van: az apa és két fia. Attól függően, hogy melyikük személyét helyezzük a középpontba, a példabeszéd három különféle olvasatát különböztethetjük meg.

Jézus példázatai általában vitahelyzetben születtek, a farizeusok és írástudók elleni polémiaként. Legelőször tehát az otthon maradt testvérnek szóló ironikus üzenetként értelmezhetjük a történetet: irigy vagy arra, akit a saját mércéd szerint méltatlannak tartasz? Nem tudsz együtt örülni a hazatérő testvérrel és a mennyei Atyával? Azt hiszed, hogy te vagy a jó fiú, miközben legszívesebben sokkal durvább dolgokat tennél, mint az öcséd, de annyival hitványabb is vagy nála, hogy még ahhoz sincs elég merszed, amit ő megtett? Saját felfogásod szerint te vagy a gazda a házban, mégsem érzed benne otthon magad? Lehet, hogy valójában jobban várod már apád halálát, mint amennyire az öcséd türelmetlenkedett, amikor előre kikérte az örökség ráeső részét? Görcsösen meg akarsz felelni apád vélt elvárásainak, miközben azt hiszed, szívességet teszel neki azzal, hogy rosszul érzed magad a bőrödben? Így néz ki egy ember, akiről azt mondja a gazdag apja: „…mindenem a tied” (Lk 15,32)? Valójában nem te vagy az, aki feleslegesen eltékozlod az életedet, miközben ezt senki nem várta tőled; ráadásul emiatt mégis másoknak teszel szemrehányást?

A kisebbik fiú sorsa felől nézve Kierkegaard „rezignáció lovagja” jelenik meg a szemünk előtt. Ez a mozzanat erőteljes hangsúlyt kap a hagyományos evangélizációs igehirdetésekben is: ismerd fel, hogy bűnös vagy! Ismerd fel, hogy hiábavalóságokra fecsérled a tehetségedet! Ismerd fel, hogy méltatlanul lejárattad magadat, elhagytad otthonodat, szétszórtad kincseidet! Magadra maradtál, és most már bárkivel barátkoznál, de senki sem áll szóba veled. Olyanok sem, akik fel sem érnek hozzád. Térj végre magadhoz! Szállj magadba! Hagyd ott ezeket a disznókat, hagyd ott a moslékos vályút! Hiszen úgysincs semmi vesztenivalód! Ennél még az is jobb, ha apád kidobat; de nem fog kidobatni, hiszen szolga még lehetsz a házában, ha már fiú nem is… Szedelődzködj hát, indulj! Hazafelé vezet egy út!

Mégis az apa személye a legizgalmasabb. Luther is az „irgalmas Istent” kereste. Hol találta meg? Hiszen az Isten ilyen! Ez az evangélium üzenete! Az Isten nem zordon és kegyetlen bíró, hanem lelke mélyéig meghatódni képes, szerető atya. Haszontalan gyermekét sem tagadja meg. Örül neki, amikor visszatér. Nem szolgának veszi fel, hanem fiaként fogadja, mint aki elveszett, és íme, előkerült! Isten a tékozló atya. Tékozolta vagyonát felelőtlen, kalandor fiára, de tékozolta vagyonát az otthon maradt fiúra is, aki ugyanennyire nem becsülte meg ezt az ajándékot. Aztán pazarlón tékozolta szeretetét, aggodalmát és irgalmát olyanokra, akik arra nemcsak hogy nem szolgáltak rá, de meg se becsülték, sőt visszavonhatatlanul el is játszották azt. Hát ilyen Istenünk van! Ilyen Atyánk van.

Miért is jutott eszembe a talentumokról mondott példázat? Volt, aki az egyet kendőbe csomagolta és elásta. Volt, aki az ötöt gyakorlatilag kockára tette. Emberi értékítélet szerint az előzőt dicsérnénk meg, és az utóbbit korholnánk. Elvégre az első „vigyázott” a rábízott kincsre, gondosan megőrizte, nem tett vele semmi rosszat. Elrejtette az időjárás viszontagságai, a korrózió által okozható károk és a tolvajok elől. Ugyanúgy adta vissza jogos tulajdonosának, ahogyan megkapta. Ezzel szemben a másik forgatta, kereskedett vele. Az előző azért volt ilyen óvatos, mert kíméletlennek ismerte a gazdát. Félte őt. Nem akarta magára idézni jogos haragját. „Legjobb, ha semmit nem teszek. Abból nem lehet baj” – fogalmazta meg túlélési stratégiáját. A másik viszont, úgy tűnik, felelőtlen volt, és vakmerő. Nem is gondolt azzal, hogy esetleg el is veszítheti a rábízott javakat.

Bármennyire meghökkentő is a történet vége, már nem lepődünk meg rajta, hiszen jól ismerjük, még ha nem is értjük. A példázatbeli gazda a hazardőrt dicsérte meg, és az óvatostól elvette azt a keveset is, amit megőrzött. Milyen kár, hogy Jézusnak nincs erre a példázatra egy olyan változata is, amelyben a soktalentumos merő-nyerő szépen belebukik abba, hogy kockáztatott! Akkor vajon mit mondana a történet végén? – Rájöttem, hogy miért jutott eszembe ez a példázat az előzőről: hiszen a tékozló fiú példázata pont ilyen! Ott ugyanis a hazardőr mindent bukik, aztán hazamegy, és az atya várja. De micsoda hazardőr ez? És micsoda atya?

Lehet, hogy Jézus ezt a példázatot valójában saját magáról mondta? Gondoljuk csak tovább: Jézus is elhagyta az atyai házat. Hozta az örökségét, és annak rendje s módja szerint el is tékozolta azt az utolsó fillérig mindenféle alja népségre. Olyanokra, akik sem méltók nem voltak rá, sem élni nem tudtak vele. Viszont csúnyán visszaéltek mindennel, majd gyalázatában magára hagyták. Amikor már senkije és semmije sem volt, szívesen jóllakott volna ezeknek a disznóknak az eledelével is, de abból sem adott neki senki. Itt maradt egy számára idegen és ellenséges világban, testi, lelki és szellemi partner nélkül, teljesen kiszolgáltatottan és magányosan. Aztán magába szállt, és visszament az Atyához. Ő pedig eléje futott, magához ölelte, és a házába vezette. Megmosdatta, tiszta ruhába öltöztette, gyűrűt húzott az ujjára, és nagy lakomát rendezett a tiszteletére. „…mert ez az én fiam (…) elveszett és megtaláltatott.” (Lk 15,24) Most erre a lakomára vagy te is hivatalos. Elfogadod-e a meghívást, vagy ráncolod a szemöldököd?

Bartha István


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Exultet
Élő víz
Az önkéntes véradó
Óvodában
Idő
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Árnyék és fény
Az egyház és a zene szeretete
Nagyheti ajándék
Ecce homo?
Mozgássérült-passió
Hírek
Változó világ
Keresztutak
Hitről – másként
Evangélikusok
A hittanérettségi aktuális kérdéseiről
Százötven éve hunyt el Mária Dorottya nádorné
„Ez az élet kilencven esztendőn át szüntelen termő élet volt”
„Krisztus irgalmából élünk!”
e-világ
Ifjúsági vezetőképző
Téltemető
Keresztény szemmel
Hálaadás nagypéntekért
A keresztfa titkáról
Az élet ünnepe
Örökségek, talentumok, lakomák
Magaskultúra…
A hét témája
Krisztus közöttünk
A közelmúlt krónikája
Az Evangélikus Élet Miskolcon
A budapesti evangélikus kollégiumok tíz éve
Bombasiker
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Az igehirdetés művészete
János-passió
Tudós egyházzenészek kongresszusa
Passió „light”
Volt egyszer egy háború
A húsvét naptártörténeti vonatkozásai
Déli harangszó Bakonycsernyéről
Az ünnepkör pereme
A vasárnap igéje
„Örülj, szívem, vigadj, lelkem!”
„Egyszer”
Konok csend vagy élő ige?
Az Élő élteti hitünket
Egy barátság vége
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Van-e feltámadáshitünk?
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 13 Örökségek, talentumok, lakomák

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster