EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 13 - Árnyék és fény

Egyházunk egy-két hete

Hozzászólás a cikkhez

Árnyék és fény

Passiójáték teológusfeldolgozásban 2005 nagyhetében

Az Evangélikus Hittudományi Egyetem teológushallgatói körében hagyomány, hogy a nagyhéten évről évre felkerekednek, és sorra látogatják egyik megyénk evangélikus gyülekezeteit (természetesen mindig más-más megyére esik a választás), és saját interpretációjukban szolgálnak passiójátékkal. Az evangéliumhirdetés egyik áldott eszköze ez, lényegesen több afféle „játéknál”. Inkább szívet-lelket megragadó, hitmélyítő, hiterősítő vállalkozás – előadni csakúgy, mint a templompadban ülve Krisztus értünk hozott áldozatán elmélkedni.

Idén a Veszprém megyei gyülekezetekben vendégeskednek vezetőjükkel a leendő lelkészek (ez évben a harmadéves teológusok), ám előtte – szintén hagyományosan – még Budapesten is bemutatták, hogyan dolgozták fel ők, a huszonéves fiatalok ma, 2005-ben Krisztus szenvedéstörténetét. A zuglói evangélikus templomban és – örvendetes módon az ökumené jegyében – a Szent Rókus-kápolnában is tartottak egy-egy előadást. E sorok írója az utóbbin vett részt egy még téliesen hideg, márciusi estén.

Kicsi kápolna, a néhány padban vegyesen katolikus és evangélikus hívők, a lengőajtónál a forgalmas pesti utcáról bekukkantó kíváncsiak. A pici oltártér elé fekete keretben fehér vászon van kifeszítve. Míg a kezdésre várok, azon gondolkozom, vajon mit is értettek az esemény interneten közzétett meghívójában a „kissé rendhagyó” szószerkezet alatt. Maga a történet is – Isten Fia emberré lett, eljött közénk, csak jót és igazat szólt és cselekedett, majd engedelmesen tűrte, hogy a világ, benne tanítványai is, elhagyják, ellene forduljanak, megtagadják, megverjék, végül megöljék – „kissé rendhagyó”… Amint az is, hogy az Isten Fia sírba száll, de harmadnap feltámad a halálból, és él! Igen, erről a „kissé rendhagyó” történetről talán nem is lehet másként bizonyságot tenni, mint „kissé rendhagyó” módon.

Johann Gyula, az evangélikus teológia egyetemi lelkésze rövid igeliturgiával nyitotta meg az alkalmat. Fil 2,5–11 (a Krisztus-himnusz) alapján prédikált az áldozatról. Ez a fogalom kiveszett világunkból. A családban, a társadalomban sem gyakori – nem is maga a szó, inkább az áldozatra kész magatartás. Isten Jézusban megmutatta, hogy mi az igazi alázat. „Fentről” elindul valaki „lefelé”. Önmagából ad, sőt: önmagát adja, lemond mindarról, ami számára fontos, és mindhalálig engedelmes. Jézus alázata ott kezdődik, amikor a Gecsemáné-kertben kimondja: „Atyám! (…) ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem amint te.” (Mk 14,36) Húsvét ünnepe az áldozat alkalma, melyet megérteni nem, csak leborulva imádni tudunk – zárta igehirdetését a lelkész.

Milyen volt maga az előadás? Árnyjáték, pantomim, zene, azaz: sem beszélni nem hallottuk a szereplőket a passiójátékban (csak egy narrátor olvasta a jelenthez tartozó evangéliumi részt a háttérben), sem az arcukat nem láttuk, az éles fényű lámpa vetítette a vászonra a szereplők árnyképét. Eszköztelenségében hatásos, jól értelmezhető mozdulatokkal előadott jelenetsort nézhettünk végig a gondosan válogatott zenére; benne az árnyék és a fény dominált, nem arcok vagy jelmezek vagy díszletek. Az Isten Fiának és az őt előbb imádó, pálmaággal köszöntő, majd keresztre szögező embernek a drámája. Értjük-e, felfogjuk-e, hogy az az árnyalak ott, aki éppen taszigálja, üti, gúnyolja, pofozza Jézust – te vagy, én vagyok…? Ez a passiójáték (egyik) célja: ismerd fel, hogy nem kívülálló vagy, hanem érintett! Bűnös, akiért Krisztus meghalt!

Ez az előadás a keresztre feszítéssel végződik. A történet – nem. Éppen ezért a passiójáték végén az összes szereplő a vászon elé áll a félig sötét templomban, a nézőknek háttal, az oltár felé nézve. Mert aki meghalt, harmadnapra feltámadt. Él. Itt van. Őrá kell figyelnünk.

Kőháti Dorottya

Regionális hozzárendelés: Evangélikus Hittudományi Egyetem


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Exultet
Élő víz
Az önkéntes véradó
Óvodában
Idő
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Árnyék és fény
Az egyház és a zene szeretete
Nagyheti ajándék
Ecce homo?
Mozgássérült-passió
Hírek
Változó világ
Keresztutak
Hitről – másként
Evangélikusok
A hittanérettségi aktuális kérdéseiről
Százötven éve hunyt el Mária Dorottya nádorné
„Ez az élet kilencven esztendőn át szüntelen termő élet volt”
„Krisztus irgalmából élünk!”
e-világ
Ifjúsági vezetőképző
Téltemető
Keresztény szemmel
Hálaadás nagypéntekért
A keresztfa titkáról
Az élet ünnepe
Örökségek, talentumok, lakomák
Magaskultúra…
A hét témája
Krisztus közöttünk
A közelmúlt krónikája
Az Evangélikus Élet Miskolcon
A budapesti evangélikus kollégiumok tíz éve
Bombasiker
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Az igehirdetés művészete
János-passió
Tudós egyházzenészek kongresszusa
Passió „light”
Volt egyszer egy háború
A húsvét naptártörténeti vonatkozásai
Déli harangszó Bakonycsernyéről
Az ünnepkör pereme
A vasárnap igéje
„Örülj, szívem, vigadj, lelkem!”
„Egyszer”
Konok csend vagy élő ige?
Az Élő élteti hitünket
Egy barátság vége
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Van-e feltámadáshitünk?
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 13 Árnyék és fény

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster