EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 09 - Követés

A hét témája

Hozzászólás a cikkhez

Követés

Aki az életrajz száraz tényei mögött meg akarja ismerni Dietrich Bonhoeffer életének belső mozgatórugóit, kézbe kell, hogy vegye – először 1937-ben megjelent – könyvét, a Követést (Nachfolge): „Elhangzik a hívás, és minden további közbenjárás nélkül következik az elhívott [vámszedő Máté] engedelmes cselekedete… Hívás és cselekedet ilyen sorrendjének csak egyetlen indoklása létezik: maga Jézus Krisztus! Ő az, aki hív. Ezért követi a vámszedő.” Minden következő lépés ebből az ellenállhatatlan megszólításra válaszoló, annak engedelmeskedő követésből fakad. A náci rezsim erkölcsi és szellemi káoszában, a pusztító háború és népirtás borzalmai között azt a szólítást hallja meg, amely attól a Jézus Krisztustól jön, aki maga is áldozata erejével menti meg az emberiséget.

A Követés gondolatai a zingsti és finkenwaldei lelkészképző intézet vezetőjeként tartott bibliai előadásai során érlelődtek meggyőződéssé Bonhoefferben. A londoni német gyülekezetben végzett szolgálatból hazatérve 1935 tavaszán kapta azt a feladatot, hogy a porosz Hitvalló Egyház teológiát végzett, lelkészi szolgálatra készülő diákjait oktassa. Hitler ebben az esztendőben látta be, hogy a protestáns egyházak kézben tartására felállított birodalmi egyházi szervezet csődöt mondott, s az 1934-ben megalkotott barmeni Teológiai nyilatkozat azt is világossá tette, hogy az egyébként korántsem egységes Hitvalló Egyház számottevő ellenállására számíthat az erőszakos állami beavatkozás miatt. Az ezt követő szabályozás már tudatosan – és sajnos sikeresen – törekedett az egyházi ellenállás erejének megosztására, a belső ellentétek elmélyítésére. 1939 után a Hitvalló Egyház összefogására még részkérdésekben sem volt többé esély.

A finkenwaldei intézet ilyen körülmények között hallatlanul nehéz szolgálatra készítette fel a hallgatókat. Működésének mindössze két esztendeje alatt – mivel 1937 őszén a rendőrség bezáratta – közel 180 diák fordult meg benne, s hallgatta többek között Bonhoeffer gondolatait és igehirdetését a követésről, az Isten iránti engedelmességről, az áldozatvállalás erejéről. A hírek, a forrongó egyházi közélet eseményei mindennapos témává váltak; professzoruk vezetésével a huszonéves teológusok zsinatot látogattak, pénzt gyűjtöttek a Hitvalló Egyháznak, imádkoztak a fogságba vetett lelkészekért, felemelték szavukat a zsidóságért. A Krisztus-követés kezdett konkrét formát ölteni mindannyiuk számára.

Finkenwalde a későbbiekben sorsdöntő hatással volt a hallgatók életére. Az itt végzetteket a német hatóságok különösen is veszélyesnek tartották, s a háború kitörése után szándékosan az első frontvonalba vezényelték őket. Különösen a keleti fronton, a Szovjetunió elleni háborúban estek áldozatul sokan: az egykori diákoknak több mint a fele. Valósággá lett, amit egyikük 1935 őszén egyik finkenwaldei levelében írt: „Nem marad más számunkra, mint vallani és szenvedni.”

  1. áprilisában őket is követte az egykori „Főnök” – ahogyan kezdetben tanítványai szólították. Bonhoeffer 1939–40-ben került kapcsolatba a német elhárítás munkatársaival, akik közé maga is belépett. Ebből a körből indult el a Hitler elleni merénylet terve, melynek maga is részese lett. A professzor nem katonai szolgálatban, mint tanítványai, hanem koncentrációs táborba zárva esett áldozatul a náci hatalmi gépezetnek a sikertelen merényletet követő leleplezések során. Fogságából így írt menyasszonyának: „Te, a szüleim, ti mindnyájan, a diákjaim a fronton szüntelen jelen vagytok a számomra.” Hiszen tanár és hallgatók ugyanabban a sorsban részesedtek a követésben – ahogyan azt még Finkenwaldében együtt tanulták.

Dr. Korányi András


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Mint a kelő nap…
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Döntés fontos személyi kérdésekben
Egyházunk erős és gyenge láncszemei
Gondolatok egy istentisztelet-közvetítés apropóján
„Ha pedig versenyez is valaki, nem nyer koszorút, ha nem szabályszerűen versenyez”
Emléktáblaavatás Budahegyvidéken
Keresztutak
Tanácskozás a nyugat-európai protestáns gyülekezetek képviselőivel
Szakemberhiány és közömbösség
Új missziói munkások
„A festa da vida” – az élet ünnepe
Az egyházak Dél-Afrikában
Evangélikusok
Nyugaton a helyzet nem változatlan
Énekszóval kifejezett közös imádság
Akadémiai pályadíj a bonyhádi tanárnak
Keresztény nevelőszülők kerestetnek
C. S. Lewis – a legvonakodóbb megtérő bűnös
e-világ
Nektek adom a Földet
A hét témája
Követés
Száz éve született Dietrich Bonhoeffer
evél&levél
Mi mit teszünk egyházunkért?
A közelmúlt krónikája
Srí Lankától Afganisztánon át a Székelyföldig
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kiállítás ajándékba
Emlékidézés Csömörön
Kersztények az erőszakról
Egy európai német
A „Petőfi híd” – iskola és gyülekezet között
Hazatérő kincsek
Könyvmisszió
Forralt boros háromszög
A vasárnap igéje
Felfoghatatlan?
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 09 Követés

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster