Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2006
- 28
- Kéretlen postánk kezelése
e-világ
Hozzászólás a cikkhez
Kéretlen postánk kezelése
Mi is az a spam? Itt most a szó mindennapos számítástechnikai értelmezésére gondolunk: a kéretlen reklámlevélre. A spamek hasonlóak a hagyományos postaládákat elborító reklámkiadványokhoz, csak éppen ezek a küldemények a drótpostafiókunkba érkeznek. Ráadásul nagy mennyiségük miatt jelentős részt tesznek ki az internetes adatforgalomból, melyet ezáltal le is terhelnek.
És mit tehetünk a spamek ellen? Először is: mit ne tegyünk? Ne válaszoljunk rájuk. Egyrészt azért, mert a feladó rendszerint hamis e-mail címet jelenít meg, hogy nehezebb legyen őt utolérni, mivel a spam terjesztése több országban – hazánkban is – bűncselekménynek számít. Másrészt azért, mert akkor látni fogják, hogy levelük célba ért, így érdemes még több reklámot küldeniük az adott címre. Ugyanezért nem célravezető a levelek alján található leiratkozás lehetőségét választani, hiszen ezáltal ugyan lekerülünk az adott reklámcsatornáról, de helyette felkerülhet a címünk tíz másikra…
Akkor mégis mit tehetünk? Első lehetőségként lehet, hogy a levelezőszerverünk támogat valamiféle spamszűrést. (A mail.lutheran.hu szerveren is fut egy nyílt forráskódú spamszűrőprogram, amely a reklámok jó részét képes felismerni és megjelölni.) Ilyenkor általában a letöltött levelek címsorában találunk jelzést (például SPAM) arra, hogy a rendszer szerint az adott levél kéretlen reklámot tartalmaz. Ekkor nincs más dolgunk, mint levelezőprogramunkban egy szűrőt készíteni, amely megérkezésükkor rögtön egy külön mappába teszi az ilyen tárgyú leveleket. Fontos, hogy ne töröltessük automatikusan ezeket az üzeneteket, mert a szűrő is tévedhet. Inkább tetessük külön mappába a gyanús küldeményeket, időről időre ellenőrizzük, hogy tényleg szemetek-e, és csak ezután töröljük őket.
Egy másik lehetőség, hogy olyan e-mail-klienst használunk, amelyik tartalmaz valamilyen beépített spamszűrőt. Ilyen például a letoltes.lutheran.hu weboldalról is letölthető, nyílt forráskódú Mozilla Thunderbird levelezőprogram. A Mozilla Thunderbird úgynevezett tanítható spamszűrővel rendelkezik, amely kellő begyakoroltatás után akár 99,5%-os pontossággal képes kiszűrni beérkező üzeneteink közül a haszontalan reklámleveleket. Tekintsük át röviden a használatát!
Először is ellenőriznünk kell a levélszemét kezelésének a beállításait; ezt az Eszközök menü Levélszemét kezelése pontjában lehet megtenni. Itt arra kell figyelni, hogy be legyen jelölve A levélszemétként azonosított bejövő üzenetek áthelyezése, és hogy célmappaként a Helyi mappák alatt található Szemét elnevezésű mappa legyen megjelölve. Érdemes kiválasztani, hogy a kézzel megjelölt levélszemetek is ide legyenek áthelyezve. Továbbá pipáljuk ki a Szolgáltató levélszemétszűrőjének elfogadásához tartozó négyzetet.
Ezután elkezdhetjük a program tanítását. Ez abból áll, hogy leveleink letöltése után először átnézzük a Beérkezett üzenetek mappát, és ha spamet találunk köztük, akkor a levél kijelölése után az eszköztár Szemét ikonjára kattintva megmondjuk a programnak, hogy ez a levél spam. A Szemét gombra kattintás után a levél eltűnik a beérkezett üzenetek mappából, és átkerül a Törölt elemek közé.
Miután átnéztük a bejövő leveleinket, érdemes ellenőrizni a Szemét mappánkat is. Ide automatikusan bekerülnek a program által szemétnek vélt üzenetek. Eleinte sok levél kerül hibásan ide (például a legtöbb hírlevél), ezért az első pár hétben nagyon fontos ennek a mappának a rendszeres átnézése. Ha olyan levelet találunk benne, amely nem szemét, akkor jelöljük ki, majd kattintsunk az eszköztár Nem szemét gombjára. Ekkor a program megjegyzi, hogy az adott levél nem reklámlevél. Ugyanakkor a levél még a spames mappában marad, ezért érdemes a bal egérgomb lenyomva tartása mellett áthúzni a Beérkezett üzenetek közé.
Ha már valamennyi levelünket ellenőriztük, akkor érdemes a Szemét mappát kiüríteni, hogy legközelebb már ne kelljen átnéznünk a korábbi leveleket is. Ezt legegyszerűbben úgy tehetjük meg, ha a mappában egy tetszőleges levélre állunk, és az összes levelet kijelöljük a Ctrl és az A gomb lenyomásával (vagy a Szerkesztés menü Kijelölés pontjából a Mind lehetőséget választjuk). Ezután a Shift és a Delete gomb egyidejű lenyomásával véglegesen törölhetjük a leveleket.
Ha a fenti átnézést két-három hétig minden levélletöltés után elvégezzük, hamarosan azt fogjuk tapasztalni, hogy a Thunderbird valóban felismeri, mely levelek fontosak, és melyek azok, amelyek csak kéretlen reklámot tartalmaznak, így nagyban meg tudja könnyíteni mindennapos levelezésünket.
És mit tegyünk, ha nem Mozilla Thunderbirdöt használunk? Ez esetben érdemes valamilyen külső spamszűrőt alkalmazni, mint amilyen a letoltes.lutheran.hu oldalon is megtalálható, nyílt forráskódú POPFile nevű program (részletes ismertetése sajnos a jelen cikkbe már nem fér bele).
Mesterházy Attila
::Nyomtatható változat::
|