EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 05 - Énekeskönyvünk 19. századi dallamai

Cantate

Ismerjük meg énekeinket! 19.

Hozzászólás a cikkhez

Énekeskönyvünk 19. századi dallamai

Rovatunkban eddig általában stílusuk, eredetük vagy az adott ünnepkörhöz való tartozásuk alapján válogattuk ki a bemutatott énekeket. Most egy sokkal vegyesebb csoport következik: az eddig még nem tárgyalt 19. századi énekekről, azoknak is inkább a dallamáról szeretnénk szólni.

A 19. században ritka volt az új dallam az istentiszteleti használatban; inkább a már ismert és kedvelt dallamokra keletkeztek nagy számban új versek. Ezért most a saját dallammal rendelkező énekekre helyezzük a hangsúlyt.

Kezdjük az egyik legnépszerűbbel: Joseph Mohr plébános és Franz Gruber kántor 1818 karácsonyán a Salzburg melletti Oberndorfban írta a Csendes éjt (EÉ 167), mely több generáció számára a szenteste elmaradhatatlan énekévé vált. Ritmikája a gyermek ringatását és az éjszaka bensőségességét érzékelteti; ezt pastoralénak vagy sicilianónak nevezik. A dallam motívumai többnyire hármashangzat-fordításra épülnek; ez a barokk kortól kezdve igen kedvelt dallamalkotási módszer.

A Dicsőség mennyben az Istennek (EÉ 168) az ősi karácsonyi örömhír késői megfogalmazása, melyet az 1855-ös katolikus Tárkányi–Zsasskovszky-énektárból vett át énekeskönyvünk. A dallam jellegzetessége a háromszor is előforduló nagy szext hangköz, mely a fontos mondanivaló kiemelését szolgálja. Szintén ebből a gyűjteményből származik a Ments meg engem, Uram, az örök haláltól (EÉ 494), mely a Libera me, Domine responzórium verses feldolgozása; a dallam ritmusnélkülisége szinte a gregorián stílust idézi.

Most két olyan ének következik, melyek dallama egy-egy 19. század eleji gyűjteményben szerepel. Az én időm, mint a szép nyár (EÉ 516) című Holéczy Sámuel énekeskönyvéből származik. A dallam hat sora két nagy résszé áll össze: ezt az ismétlődő – 8, 4, 7 – szótagszám és az azonos zárósor teszi lehetővé.

A Mintha szárnyon szállna (EÉ 523) dallama eredetileg világi kuruc szöveggel lett népszerű, majd bekerült Pálóczi Horváth Ádám híres Ó és új, mintegy ötödfélszáz énekek (1813) című gyűjteményébe. Sántha Károly verse ezzel a megőrzött dallammal kapcsolódik össze.

Ifj. Chovan Zsigmond szlovák gyökerű dallama a 150. zsoltár 17. századi német parafrázisához kapcsolódik: Dicsérjétek az Urat (EÉ 49). A dallam mozgalmas ritmusú, nagy hangterjedelmű, a hármashangzat és a skálamenet kombinációja; hangnemi felépítése jellemző a dúr-moll rendszerre. Ez azt jelenti, hogy a dallamok mindig kitérnek az alaphangnemből, „elbarangolnak” valahová, hogy utána visszatérjenek (mint mi, amikor egy kirándulás után hazatérünk, és örülünk, hogy újra otthon lehetünk).

Kapi Gyula, a soproni tanítóképző intézet egykori igazgatója – Kapi Béla püspök édesapja – főképp a nevelés és a zene tárgykörében publikált cikkeket (például Mosonyi Mihályról), de írt Dalkönyvecskét is a népiskola alsó osztályai számára. Ő szerezte a Te vagy reményem sziklaszála dallamát (Kovács Sándor verse; EÉ 66), amely kissé emlékeztet a korabeli népies műdalokra. Szintén tőle származik az a dallam, mellyel a Szegény fejem, hová hajtnálak (EÉ 415) kezdetű – Sántha Károly által átdolgozott – 17. századi vers megjelenik.

A Térj magadhoz, drága Sion (EÉ 263) Tihanyi-Luttenberg Ágost dallama egy 17. századi német verssel összekapcsolva. Ez a dallam is jól mutatja az előbb említett tonális (hangnemekhez kötött) gondolkozásmódót. A megérkezésérzetet az is erősíti, hogy a kezdő és a záró sor jellegzetes hangköze megegyezik.

Az Ó, nagy Isten, sok a vétkem (EÉ 408) szintén olyan ének, amelyben egy régebben született és többféleképpen bővült vers találkozik egy, a felépítését tekintve az előzőekhez hasonlító új dallammal, jelen esetben Berecz Imre szerzeményével.

Végül az Ím, nagy Isten, most előtted szívem kitárom (EÉ 430) egészen más stílust mutat. Szerzője, Kálmán Farkas a 16. századi históriás énekek dallamait idézi; ez jól illeszkedik Szász Béla tizenhárom szótagos sorokból álló verséhez, mely szóhasználatában a régi magyar istenes énekek nyomdokain próbál haladni: „Szent Fiadért, ki engemet vérén megváltott, / Hallgass meg, ha bűnbánattal hozzád kiáltok!”

Ecsedi Zsuzsa


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Az atya imája
Friss levegő
Heti útravaló
Keresztutak
Imaheti gondolatok
Jézus Krisztus világossága ragyog mindannyiunkra
Látni, hallani, érezni
Nagy áttörés egy kis helyen
A házigazda: Paraguay
Püspök, főgondnok és zsinat iktatása Beregszászon
Ökumenikus iskolák lelki napja Máriaremetén
Elvitte a vihar a pozsonyi evangélikus teológia tetejét
Éjszakai telefonos imaszolgálat
Paul Gerhardt-év Németországban
Evangélikusok
Nagy felelősség – sok szeretet
Pax(ks)oljunk
Egy legenda eltávozott
e-világ
Délen több a keresztény
Egyházi múzeumok a világhálón
Az erdélyi kopó titka
Keresztény szemmel
Az egyház jövőképe
Ki szólítja meg a mai gazdag ifjakat?
Kulisszák mögött – tördelve
A hét témája
Evangélikus kollégiumi körkép
Az Evangélikus Egyház Aszódi Petőfi Gimnáziuma és Kollégiuma
Békéscsabai Evangélikus Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola, Kollégium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium
Evangélikus Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Informatikai Szakközépiskola (Kőszeg)
Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) és Kollégium (Sopron)
Budapesti Evangélikus Kollégiumok Középiskolai Kollégiuma
Luther Márton Kollégium (Nyíregyháza)
evél&levél
Hazaköltözött Jézus hűséges szolgája
A közelmúlt krónikája
Lépésváltás a szószékre vezető úton
„Nem jó az embernek egyedül lenni…”
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Négy szinten az értékek forradalmáról
Egyházzenei nyílt nap a Zeneakadémián
Az ismeretlen Van Gogh
A vasárnap igéje
Önbizalom? Úr-bizalom!
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
Énekeskönyvünk 19. századi dallamai
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 05 Énekeskönyvünk 19. századi dallamai

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster