EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 05 - Négy szinten az értékek forradalmáról

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Négy szinten az értékek forradalmáról

Gerd Theißen: A Jézus-mozgalom

Amikor szemünkkel pásztázzuk a könyvek kínálatát, alapvetően két információra támaszkodhatunk: a szerző nevére és könyve címére. Gerd Theißen neve nem ismeretlen a magyar olvasóközönség előtt. Már több publikációja jelent meg magyarul, számtalan esetben hivatkoznak rá, és néhányszor előadásai is hallhatóak voltak hazai egyetemeken. Ha pedig a szerző nemzetközi elismertségét vesszük alapul, még inkább egyértelművé válik, hogy tudományos munkája megkerülhetetlen a laikus érdeklődők és a teológiával tudományos igénynyel foglalkozók számára egyaránt.

Neve összefonódott a „vándorkarizmatikusok, -radikálisok” fogalmával és az Újszövetség szociológiai vizsgálatával. A heidelbergi professzor már számos könyvében körüljárta a kereszténység kezdetének társadalmi, gazdasági és kulturális begyökerezettségét. És elkerülte azt a hibát is – amely sok kutató esetében megtörtént már –, hogy ugyanazt ragozza a végtelenségig, és aki egy könyvét olvasta, már mindet olvasta.

A szerző most megjelent kötete is szociológiai tanulmány, ahogyan arról az alcíme is árulkodik: Az értékek forradalmának társadalomtörténete. A születő kereszténységet mozgalomként aposztrofálja, rögtön éreztetve a könyvet kezébe vevő olvasóval, hogy szociológiai tárgyú munkát tart a kezében. Nem könnyű döntés egy olyan témáról, mint a Jézus által elhívottak gyülekezetéből kialakuló kereszténységről, egyházról nem csupán teológiailag szólni, de azt egy „kívülálló” tudomány tárgyaként szemlélni. Ezt nyilvánvalóan Theißen is érzi, amikor így ír: „Létezik egy általános emberi kíváncsiság, amelyet éppen azok az összefüggések gerjesztenek, amelyeket egyfajta kegyesség aurája vesz körül. Ez az aura sokak számára megnehezíti a hozzáférést magukhoz a tényekhez. A Jézus-mozgalom szociológiai vizsgálata talán valamivel közelebb segíthet bennünket saját kultúránk gyökereinek megismeréséhez.”

A könyv alapvetően négyes felosztást követ, melynek alapjául a szociológiai vizsgálat négy szintje szolgál. Az első szint az úgynevezett mikroszint, amely az emberek egymáshoz fűződő kapcsolatát taglalja és mint egy szerepstruktúra kifejeződését analizálja. Ebben a témakörben abba nyerhetünk betekintést, hogy mi jellemezte a társadalom elvárásait egy, a hitet megújító mozgalommal szemben, és mi valósult meg ebből Jézus által, aki mint „primer karizmatikus” egyben példát is adott tanítványai számára a helyes életvezetésre és igaz kegyességre. Valamint arra a kérdésre is választ kapunk, milyen kapcsolat fűzte a Mester karizmatikusságát továbbvivő tanítványi csoportot a társadalom többi tagjához, legyenek azok hívők, szimpatizánsok, semleges szemlélők vagy éppen a mozgalom ellenfelei.

A következő szint – és egyben könyvünk második fejezetének témája – a középszint (mezoszint), amely a Jézus-mozgalmat mint csoportot szemléli, és arra tesz kísérletet, hogy ezt a közösséget elhelyezze a környező és/vagy rokon csoportok hálózatában. „Ez a mozgalom belső kulturális tekintetben összehasonlítható más, a zsidóságon belüli megújulási mozgalmakkal, interkulturálisan pedig az egész világon elterjedt ama vallási mozgalmakkal, amelyeket összefoglalóan »millenarisztikus mozgalmaknak« szoktunk nevezni.” Ezen a fejezeten belül érdekes képet kapunk nem csupán a különféle mozgalmakról, de arról a kulturális közegről is, amelyet hellenizmusnak nevezünk, és amelynek ismerete az Újszövetséget olvasó ember számára elengedhetetlen a szöveg és a korszak megértéséhez. Sőt ezen túlmenően olyan kulturális mozgalmakat is bemutat, melyek millenarisztikus jellegüknél és a kereszténységhez kötődésüknél fogva kapcsolódnak csupán a könyv fő csapásához (például a közép-afrikai kimbanguizmus [1921] vagy a polinéziai tukamozgalom [1873]), tehát a fejezet célkitűzése, miszerint interkulturálisan szeretné bemutatni a Jézus-mozgalom sajátosságait, nemcsak a tereken, hanem az időn is átívelve valósul meg.

A könyv harmadik fejezete Jézus mozgalmát az össztársadalom életében, illetve a kettő közötti kölcsönhatások tükrében vizsgálja. Ez a makroszint, a társadalomanalízis szintje, amelyben az válik nyilvánvalóvá, hogy milyen gazdasági, ökológiai, kulturális és politikai tényezők játszottak szerepet a mozgalom kialakulás- és hatástörténetében. Ebben a részben a szerző áttekinti a társadalmon belüli alapvető ellentéteket (szegények-gazdagok, város-vidék, haza-birodalom, hellenizmus-zsidóság), kialakulásukat és hatásukat. Mindezt teszi azért, mert ebből válik igazán érthetővé, hogy miért ebben a formában lehetett életképes a kereszténység; mint ahogyan az is, hogy miért azokat a válaszokat fogalmazza meg a felmerülő problémákra, amelyeket az Újszövetségben olvashatunk.

A három korábbi fejezet ismeretében logikus az utolsó témája; ez nem lehet más, mint a metaszint, vagyis azoknak az „eszméknek és értékeknek az elemzése, amelyekkel a Jézus-mozgalom a maga társadalmi szituációjára reagált, és amelyekre megkísérelt hatást gyakorolni”. Itt válik az addig kételkedők számára is egyértelművé, hogy a szerző kiváló teológus, aki miközben mint hívő ember belülről éli meg a Biblia tanítását, kívülről is képes vizsgálata tárgyaként szemlélni.

Két fogalommal határozza meg Jézus tanításának lényegét: Isten uralmával és az erőszakmentességgel. Majd ezeket összekapcsolja egy számunkra ebben az összefüggésben talán furcsán ható kifejezéssel, a forradalommal – az elsőt az értékek forradalmának tekintve, míg a másikat a forradalomról való lemondásként értékelve. Végül pedig továbbvezeti az olvasó gondolatait a hellenista őskereszténység felé, ennek kifejtését azonban már egy másik szerzőre, de legalábbis egy másik könyvre hagyva.

Gerd Theißen könyve rendszeres újszövetségi szociológia. Rendszeres, mert érthető, világos, rendszerezve építi fel művét; szociológia, mert belőle veszi a rendszerét, és újszövetségi, mert témája Jézus és az a korszak, amelyben Isten Fia megjelent. Ezt a kötetet leemeltem a polcról, dacolva a hely- és időhiánnyal megvettem és élvezettel olvastam. Úgy gondolom, Theißen műve alapmű – csak köszönettel tartozunk a szerzőnek, nem különben pedig a Kálvin Kiadónak is, hogy magyarul és ilyen kiváló minőségben megjelentette.

Dr. Kókai Nagy Viktor, a Debreceni Református Hittudományi Egyetem Újszövetségi Tanszékének oktatója


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Az atya imája
Friss levegő
Heti útravaló
Keresztutak
Imaheti gondolatok
Jézus Krisztus világossága ragyog mindannyiunkra
Látni, hallani, érezni
Nagy áttörés egy kis helyen
A házigazda: Paraguay
Püspök, főgondnok és zsinat iktatása Beregszászon
Ökumenikus iskolák lelki napja Máriaremetén
Elvitte a vihar a pozsonyi evangélikus teológia tetejét
Éjszakai telefonos imaszolgálat
Paul Gerhardt-év Németországban
Evangélikusok
Nagy felelősség – sok szeretet
Pax(ks)oljunk
Egy legenda eltávozott
e-világ
Délen több a keresztény
Egyházi múzeumok a világhálón
Az erdélyi kopó titka
Keresztény szemmel
Az egyház jövőképe
Ki szólítja meg a mai gazdag ifjakat?
Kulisszák mögött – tördelve
A hét témája
Evangélikus kollégiumi körkép
Az Evangélikus Egyház Aszódi Petőfi Gimnáziuma és Kollégiuma
Békéscsabai Evangélikus Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola, Kollégium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium
Evangélikus Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Informatikai Szakközépiskola (Kőszeg)
Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) és Kollégium (Sopron)
Budapesti Evangélikus Kollégiumok Középiskolai Kollégiuma
Luther Márton Kollégium (Nyíregyháza)
evél&levél
Hazaköltözött Jézus hűséges szolgája
A közelmúlt krónikája
Lépésváltás a szószékre vezető úton
„Nem jó az embernek egyedül lenni…”
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Négy szinten az értékek forradalmáról
Egyházzenei nyílt nap a Zeneakadémián
Az ismeretlen Van Gogh
A vasárnap igéje
Önbizalom? Úr-bizalom!
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
Énekeskönyvünk 19. századi dallamai
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 05 Négy szinten az értékek forradalmáról

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster