EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 21 - Pünkösd ünnepére

A hét témája

Hozzászólás a cikkhez

Pünkösd ünnepére

Az anyaszentegyház titka: a Szentlélek Isten eljövetele és munkálkodása földi világunkban

Valljuk meg őszintén „egymás között”, hogy a Szentlélek Isten személye és munkálkodása hitünk és életünk, egész teológiánk egyik legnehezebb kérdése. Hányszor elmondtuk már az Apostoli hitvallás harmadik hitágazatával a gyülekezetben: „Hiszek Szentlélekben!”

De hiszünk-e benne valóban úgy, hogy ő a láthatatlan mozgatóerő az egyházban, hitünk és szeretetünk igazi, dinamikus mozgatóereje és az örök élet rendíthetetlen reménységének a végső forrása bennünk? És ami mindennek a próbája: szoktunk-e valóban a Szentlélek Istenhez imádkozni? Könyörögni szívünk legmélyéből a legnagyobb ajándékért, amelyet a keresztény hívő egyáltalán kérhet: a Szentlélek Isten ajándékáért, jelenlétéért és munkálkodásáért személyes és közösségi életünkben? Valóban bűnbánatra indító kérdések ezek, amelyek a legerőteljesebben az egyházi esztendő harmadik nagy ünnepén, pünkösdkor vetődnek fel keresztény életünkben.

Nem csak a mi mai személyes és gyülekezeti életünket jellemzi a Szentlélek Isten személyéről, jelenlétéről és munkálkodásáról való megfeledkezés. Feltűnő az is, hogy az Apostoli hitvallás harmadik hitágazata mennyire háttérben maradt az egyház egész története során is. Elmondhatjuk, hogy a Szentírás igéjének a Szentlélek személyéről és csodálatos működéséről szóló üzenete az egyháztörténelem során csak három korszakban talált igazi figyelemre és megbecsülésre.

Elsősorban Augustinusnál, majd a reformáció korszakában, harmadszor pedig a pietizmus korában, a 17. és 18. században.

Augustinust az egyházban „a Szentlélek ókori teológusának” szokták nevezni, mert nála az egyház és az új élet igazi teremtő Ura a Szentlélek Isten. A reformáció korszaka a második erőteljes újra odafordulás a kérdés felé: milyen összefüggés van Krisztus megváltói műve, a keresztfa teológiája, a Krisztus-hitben megújuló élet és Isten Szentlelkének jelenléte, világunkba való eljövetele között? A harmadik ilyen korszak a pietizmus kora. Számos egyoldalúsága ellenére ez a korszak mélyrehatóan, sokoldalúan foglalkozott a Szentlélek Isten munkálkodása és a gyülekezet, a hívő ember új élete közötti összefüggésekkel.

Ha pedig azt a kérdést vetjük fel, hogy mi magyarázza meg ezt a gyakori távolságtartást a harmadik hitágazattól az egyház kétezer éves története során, akkor főleg két okot kell megemlítenünk. Az egyik ez: a félelem a személyes hitnek, a megtérésnek a vélt háttérbe kerülésétől, ha az új életben valóban minden csak a Szentlélek Isten munkája bennünk. A másik ok: az „új kinyilatkoztatásoktól” való félelem. Nagyon jól tudjuk, már az első korinthusi tévtanítóktól kezdve (vö. 1Kor 3., 5. és 15. fejezetei) valóban mennyi tévtanítás próbált és próbál mindmáig hivatkozni „a Szentlélek új kinyilatkoztatásaira”!

Rajongó tévelygések, szektás elkülönülő csoportok egyfelől, az egyházi szervezetek szüntelen megújítására és egyoldalúan a „tiszta”, az „ortodox” teológiai tanításra építő, megüresedett egyháziasság másfelől: olyan veszélyek ezek, amelyek mindig fenyegették Krisztus egyházát ebben a földi világban! Ezzel a két állandó veszéllyel küzdve is tisztán magunk előtt kell látnunk az anyaszentegyház igazi nagy titkát: egyedül a Szentlélek Isten jelenléte és szüntelen munkálkodása által teremtett és tartott fenn egyházat ebben a mulandó földi világban!

Összefoglalva az elmondottakat, első lényeges megállapításunk ez: a Szentlélek Isten nem valamilyen személytelen isteni erő csupán az egyházban, hanem az élő, személyes Isten maga, mégpedig a kezdet kezdetétől, a teremtéstől (1Móz 1,2) Isten végső és örökkévaló országának eljöveteléig. Ezt már a Niceai hitvallás a legvilágosabban kifejezésre juttatta 325-ben: „Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki az Atyától és a Fiútól származik, akit az Atyával és Fiúval együtt imádunk és dicsőítünk, és aki szólt a próféták által.”

De a Szentléleknek és az egyháznak ez a legteljesebb összetartozása sehol sem lesz annyira világossá előttünk, mint a pünkösdi eseményben, a Szentírásban (ApCsel 2. fejezete). A Szentlélek Isten az anyaszentegyház megteremtője, táplálója és fenntartója földi világunkban, mégpedig a „kegyelem eszközei” által (a keresztség, Isten teljes igéje és az Úr szent vacsorája).

Ez a csodálatos közösség az anyaszentegyházban a Szentlélek Úristennel ugyanakkor azonban közösség a keresztények között is, mégpedig a Krisztus Urunk engesztelő keresztfaáldozatába vetett hitben; másfelől a másik ember (a felebarát) iránti önzetlen „agapé-szeretetben”.

Végül: a Szentlélek Úristen pünkösdi eljövetele, kiáradása földi világunkba még csak a kezdet. A testi halál után folytatódik a „test” feltámasztásában, a végső ítéletben, a Krisztus-hitben meghaltak számára pedig Isten örökkévaló országában.

Ez pünkösdnek, az egyházi esztendő harmadik nagy ünnepének csodálatos evangéliuma, végtelen nagy örömhíre. Bárcsak élővé és teljessé lenne mindnyájunk számára – egyházunkban és az egész világkereszténységben – pünkösdnek ez az üzenete!

D. dr. Nagy Gyula


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Örökké pünkösd
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Új kezdet délen
Világverseny és világnak szóló üzenet Győrött
A legkisebb északi gyülekezet nagy napja
Esperesi tanácskozás
Napirendkészítés
Egyre közelebb
Az ötödik országos evangélikus találkozó programja
Százhuszonöt éves a szegedi templom
Tamás-mise MIskolcon
A diakónia szárnya alatt
Keresztutak
Világméretű „ökumenikus békegyűlés” lesz?
Olasz egyháztámogatási reform
Megoldás felé az északír konfliktus
Napjaink ökumenikus klímája
Továbbra is tilos a közös úrvacsora
Evangelische Partnerhilfe
Evangélikusok
Rekonfirmáció…
Célközelben
Az országos felügyelő naplójából
Emlékezés egy tüzes hangú egyházvezetőre
„Hálás vagyok, hogy nem én vagyok ítélőbírája…”
e-világ
Templom egere wiki
Keresztény szemmel
Az egyház küldetése mai nyelven, új fogalmakkal
Nulla, Rh-pozitív
Eső
Imázs
Hagyjuk-e az omladozó épületeket?
A hét témája
Pünkösd ünnepére
Az Egyházak Világtanácsának pünkösdi üzenete
Európa jövője, az egyház egysége
evél&levél
Másnapra tiszta emléktábla…
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Pünkösd az ökumené jegyében
Száz éve született Rózsa Miklós zeneszerző
Középpontban: Jézus Krisztus
Múzeumi majális 2007
Evangélikus gyűjteményt avattak Bonyhádon
Bemutatkozik a nagymányok–váraljai evangélikus gyülekezet
Miniszteri látogatás a Luther Márton Szakkollégiumban
Egyszerű, de nagyon finom túrós
A vasárnap igéje
Az Írásokból türelmet és vigasztalást meríthetünk
Bábeli nyelvzavar helyett pünkösdi megértés
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 21 Pünkösd ünnepére

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster