EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 30 - Missziói igehirdetés

Ige+hirdető

Aki titeket hallgat…

Hozzászólás a cikkhez

Missziói igehirdetés

A cím akár szószaporításnak, pleonazmusnak is tűnhet, hiszen az igehirdetésnek, amennyiben az élő és ható igét közvetíti, mindig missziói karaktere, célja és hatása kell, hogy legyen. Az egyházról gyakran elhangzik, hogy ha nem missziói, akkor valójában nem is egyház. Ennek analógiájára az igehirdetés is alapvető lényegét adná fel, ha lemondana missziói lehetőségéről és felelősségéről.

Mit jelent mindez a gyakorlatban? A homiletika, az igehirdetés tudománya többféle igehirdetési típust különböztet meg. Így többek között beszélhetünk ébresztő, evangélizáló, építő, tanító prédikációról. Félreértés, hogy csak az ébresztő, evangélizáló igehirdetésnek kell missziói töltést sugároznia. Talán próbáljuk először az alapkérdést tisztázni: mitől is lesz az igehirdetés missziói?

Alapfeltétel a hallgatósággal összekapcsoló kommunikációs híd megépítése. Szimbolikus, hogy templomainkban sok helyütt a szószék és az igehallgató gyülekezet között jelentős fizikai távolság, hogy ne mondjam, szakadék tátong. Közismert, hogy a magas szószékek, szószékoltárok eredendően az ige fontosságát, primátusát kívánták hangsúlyozni. Ma viszont gyakran kifejezetten megnehezíthetik a közvetlen kapcsolat kialakítását igehirdető és igehallgató között. Hiányzik a szemkontaktus, a nonverbális visszajelzés lehetősége. Nagy a kísértés, a veszély, hogy a szó szoros és átvitt értelmében elbeszélünk a fejek felett. A magyar mozikban is bemutatott Luther-film egyik legmegkapóbb jelenete, amikor a reformátor a padsorok között mozogva hirdeti az igét, szenvedélyesen, élet- és emberközelien. Talán ebben is érdemes lenne követni a példáját…

Természetesen az egészséges kommunikáció, a misszió titka nem csupán az igehirdető és -hallgató fizikai közeledésében rejlik. Kulcskérdés a közös nyelv megtalálása, ami a missziótörténet tanulsága szerint többnyire azt jelenti, hogy az örömhírt hozó misszionáriusnak kell megtanulnia a „bennszülöttek” nyelvét. Magyarul, azaz megmagyarázva: stílusban igényesen, de a hallgatóság szókincséhez, nyelvezetéhez igazodva kell „lefordítanunk” a reánk bízott jó hírt. Ez különösen is fontos az esküvői és a temetési igeszolgálatoknál, amikor gyakran szinte „pogánymissziós” terepen kell megszólalnunk, illetve megszólítanunk a „messziről” érkezett hallgatóságot.

A közös nyelv megtalálása mellett nélkülözhetetlen az a fajta empatikus készség, amellyel gondosan felmérjük az adott szekuláris kontextust: hol, mikor, milyen körülmények, összefüggések között, kiknek hirdetjük az evangéliumot. Tudnunk kell, milyen aktuális kérdésekkel és kétségekkel, gondokkal és örömökkel feltöltve érkeznek hallgatóink a templompadokba. Mi van a levegőben? Ehhez komolyan kell vennünk a jól ismert tanácsot: a készülésnél a Biblia és a teológiai szakirodalom mellett legyenek előttünk az éppen aktuális újságok is. A többes szám nem véletlen, hiszen a mai hazai médiapiac pártos egyoldalúságát ismerve csak több hírforrásból tájékozódva lehet némi esélyünk a valóság, az igazság (?) megsejtésére…

Meggyőződésem, hogy minden prédikációra, de különösen is a missziói céllal elhangzó igehirdetésre igaz, hogy itt és most, a mában kell megtalálnia, eltalálnia a hallgatóságot. Ami bárhol és bármikor elmondható – az garantáltan következmények nélküli, azaz missziói hatás nélküli kegyes közhelyparádé csupán. Friss mannát, aznapi kenyeret kell kérnünk felülről, és azt kell továbbadnunk az éhezőknek. Ételben talán még el lehet viselni az előre gyártott, tartósított, lefagyasztott, konzervált ízeket, de a másnapos lelki tápláléknak bizony már „szaga van”… Az igehirdetői szolgálat nagy kihívása, hogy immár két évezrede ugyanazt hirdetjük, de mindig másként szervírozva, frissen tálalva és fűszerezve.

A missziói igehirdetés sajátossága továbbá, hogy provokál, azaz előhív bennünket életünk kényelmes fedezékei mögül, és elindít Isten felé, valamint az embertárs felé. Nem megnyugtató elmélkedés, nem szent beszéd csupán, hanem bűnbánatra, megtérésre, új életre mobilizáló „energiabomba”. Ennek egyik prototípusa Péter pünkösdi igehirdetése, melynek nyomán felszakad a szíven talált emberek ajkáról a sokat ígérő kérdés: „Mit tegyünk?” Rádöbbenve mindarra, amit Isten tett értük Jézus Krisztusban – ők is mozdulni, tenni szeretnének. Ebből születik meg az első gyülekezet, az egyház, a világmisszió.

A missziói igehirdetés tehát feltételezi, sőt egyenesen kiprovokálja a visszakérdezést, a dialógust. Remélt gyümölcse, hogy a szíven talált hallgató immár megszólal, kétségei és kérdései támadnak; biztosítani kell a lehetőséget a rájuk való válaszadásra. Ezért a missziói igehirdetés nem érhet véget a szószéki szolgálattal. Fontos, hogy az igehirdető az istentisztelet után is elérhető, megszólítható legyen. Hála Istennek, egyre több gyülekezetünk próbál lehetőséget teremteni minderre egy csésze tea vagy kávé mellett, közvetlenül az igehirdetési alkalom után. De ilyenkor nem biztos, hogy jut elegendő idő komolyabb beszélgetésre.

Sokat segíthet a visszacsatolásban a telefonos, internetes utógondozás is, amely természetesen nem pótolja a személyes találkozást, de előszobája lehet a mélyebb, hosszabb távú lelkigondozói kapcsolat kialakulásának. Vajon mennyire használjuk fel ilyen nemes, igazán pásztori célra a lelkészi hivatalok immár szinte mindenütt meglévő kommunikációs rendszerét: mobil, üzenetrögzítő, e-mail, honlap? A korszerű misszió nem nélkülözheti ezeket az interaktív segédeszközöket.

Gáncs Péter


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap - új kegyelem
Élő víz
A hosszú élet garanciája
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
A cigányság teher vagy ajándék?
Hagyományőrzés Kőszegen
Zselici kerekezés
Etikai kérdésektől az íjászatig
Férfiak Piliscsabán
A növekedést az Isten adja
Keresztutak
Magyar fiatalok a Közel-Kelet békéjéért
Keresztény szerepvállalásról, példamutató emberekről Bálványoson
Ezúttal panzióban evangélizáltak
Égre nézők
Politikai pártok versus politikai ideológiák
KIE-kávéház
Jöttem, láttam - maradnék
Evangélikusok
Hőség - riadó!
Kitüntetés műemlékvédelemért
Egy magyar vonatkozású kisbolygó nyomában
e-világ
Üdítők, gyümölcslevek
Keresztény szemmel
Az OVB mint zugügyvéd
Bolygók északról, délről, keletről és nyugatról
A hét témája
Szubjektív képtár
Iránytű mindennap
Lühnsdorf Károly
Világot összefogó szeretet
Marc Chagall
Egy csepp teremtés
Michelangelo Buonarroti
A Megváltó közelében
Leonardo da Vinci
Megrendülés az idill helyett
Hugo van der Goes
evél&levél
Civilként prédikálni
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Útravaló kincskereséshez
Boldogkő ostroma
Újabb leletek igazolják az Ószövetséget
A Bibliáról - nem középiskolás fokon
Látogatói rekord a Vatikáni Múzeumban
Bach elvesztett szeme világa
A vasárnap igéje
Látjuk-e a jövendő valóságot?
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Locsolási tilalom
Ige+hirdető
Missziói igehirdetés
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 30 Missziói igehirdetés

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster