EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 32 - Királylányok Erzsébet nyomában

A hét témája

Hozzászólás a cikkhez

Királylányok Erzsébet nyomában

A középkorban mindenekelőtt azért tisztelték a szenteket, mert segítséget vártak tőlük. A sírjukhoz látogató betegek csodás gyógyulásban reménykedtek, amiért cserébe vállalták a zarándoklat akkoriban különösen nehéz anyagi és fizikai terheit, és gyakran adományokat, fogadalmi ajándékokat is vittek a szentnek.

Az egyház a 12. század végétől kezdve, az eretnekmozgalmakra adott reakcióként, mindinkább hangsúlyozni igyekezett a szentek életének példaadó jellegét: ne csak vagy ne elsősorban csodákat várjanak tőlük, hanem igyekezzenek utánozni példásnak tartott életüket. A 13. század szentjeinek legendái is ezt az új egyházi felfogást tükrözték, amikor a szenteket korábbi szentek utánzóiként mutatták be. Amikor például Assisi Szent Ferenc odaadja „jól szabott ruháját” egy „félig meztelen katonának”, életrajzírója, Celanói Tamás rögvest Szent Mártonhoz hasonlítja. Szent Erzsébetet egyik életrajza – a leprások lábának megmosása kapcsán – „második Magdolnának” nevezi. Szent Margit legrégebbi legendájában azt olvassuk, hogy gyakran gondolkodott Szent Istvánról, Szent Lászlóról és Szent Erzsébetről, és azért imádkozott, hogy „méltóvá lehessen Isten ajándékára: elődei nyomdokaiba léphessen, és érdemeikben követhesse őket”.

Az ilyen példák jelentős részéről elmondható: nem lehet tudni, hogy a legenda főszereplője valóban utánozni igyekezett-e egy korábbi szentet, vagy csak a legendaíró buzgóságáról van szó, aki művének minden mozzanatával az olvasók épülését akarta szolgálni. Az Erzsébet rokonságába tartozó, szent életre törekvő hercegnők esetében azonban az utánzás igénye valódinak tűnik, mégpedig éppen a rokonsági kötelék miatt.

A szentségben egyebek mellett a kiválasztottság jelét látták, amely nemcsak a szentre magára, hanem egész családjára vonatkozott, különösen akkor, ha a családban több szent is volt: az újabb családi szentek megerősítették a család kiválasztottságának hitét. Margit nem véletlenül beszél a fenti idézetben „Isten ajándékáról”, amelyhez elődei mintájára neki is méltónak kell lennie. Erzsébet szentségét több, vele szoros rokonságban álló királyi és főúri család tagjai értelmezhették egy efféle családi karizma jeleként, ami e családok nőtagjait – akiket a férfiakkal szemben kevésbé foglaltak le a vallási eszményekkel nehezen összeegyeztethető világi kötelezettségek – példájának utánzására ösztönözhette.

Annyi mindenesetre biztos, hogy a 13. század második felében meglepően sok szent életű hercegnővel találkozunk a közép-európai régióban, akik egytől egyig szoros rokonságban álltak Erzsébettel. Testvérének, IV. Béla királynak a lányai: Szent Margit és Szent Kinga; anyai nagynénje, az őt tizenkét évvel túlélő Sziléziai Szent Hedvig; unokatestvérei, Csehországi Szent Ágnes és Sziléziai Boldog Anna; testvérének, Kálmán hercegnek a felesége, Boldog Szalómé; végül saját lánya, Altenbergi Boldog Gertrúd.

De ha ezek a hercegnők utánozni igyekeztek is Erzsébetet, korántsem jutottak olyan messze, mint ő. Erzsébet példájának különlegessége ugyanis nem pusztán a világi javaktól való elfordulásban és vagyonának karitatív célokra való fordításában állt, hanem egyszersmind a munkához való újszerű (vagy mindenesetre kivételes) viszonyban is. A középkori ember – legalábbis az, aki nem kényszerült rá, hogy belőle éljen – a lehető legnagyobb mértékben megvetette a kétkezi munkát. Még az írás is kétkezi munkának számított: a nagy írók, teológusok diktálták műveiket. Egyik szolgálójának visszaemlékezése szerint amikor az apjától érkező követ meglátta a rokkánál ülő Erzsébetet, megdöbbenésében gyorsan keresztet vetett, és ezt mondta: „Soha nem láttak még királylányt gyapjút fonni!” Ráadásul Erzsébet nem egyszerűen a keze munkájából élt – amire a kor másik nagy szentje, Szent Ferenc is buzdította követőit –, hanem a rangját meghatározó társadalmi normákkal szembemenve maga ápolta a betegeket, és dolgozott a szegényekért.

Az alázatnak ebben a radikális felfogásában talán Margit jutott a legmeszszebbre a szent életű 13. századi hercegnők közül, de ő is legfeljebb a hozzá hasonló társadalmi állású apácatársait ápolta. Az Erzsébet nyomdokaiba lépő hercegkisasszonyok elsősorban kórházak és apácakolostorok alapításában, illetve a szegényeknek nyújtott adományok formájában követték szent rokonuk példáját. Ágnes Prágában a szintén általa alapított klarissza zárda mellett, Anna Boroszlóban, Gertrúd pedig az altenbergi premontrei kolostor közelében hozott létre ispotályt; Szalómé és Kinga Szkálában, illetve Ószandecben alapított kolostort a ferences másodrend számára, amelynek férjük halála után mindketten a tagjai lettek.

Gecser Ottó


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Áramszünet
Heti útravaló
Szerepjátéktér
Árnyékban
Egyházunk egy-két hete
Istentiszteletek hegyen és tóparton
Szabadtéren Legénden
A tizedik második esély
Keresztutak
Hívő olvasás nélkül nincs megértés
A világdzsemborik dzsemborija…
Elhunyt a pátriárka
Szigorú öltözködési szabályok II. János Pál szülőházában
Evangélikusok
Közéleti hőségriadó
Balczó András evangélikus lelkész emlékezete
„Tűzoltó látogatás” Hartán
e-világ
Az alkohol – öl, butít, és nyomorba dönt?
Keresztény szemmel
Az egyház ifjúsága
A hét témája
�Boldoggá kell tennünk az embereket!� – nyolcszáz éve született Árpád-házi Erzsébet
Kenyér és rózsa
„Sosem akarok elszakadni tőled, Uram!”
A csipkeverők pártfogója
Királylányok Erzsébet nyomában
Magyarország virága
evél&levél
Népszavazás: nyugvópont?
Tisztelt Szerkesztőség!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kultúra nagykanállal
Híd hazánk és Türingia között
„A filmes élveboncolás svéd mestere”
Az érem másik oldala
Egyházzenei tábor Nógrádban
Evangélizáció Kapolcson
Hajdani tanítók emlékezete
Faluról falura, templomról templomra I.
Faluról falura, templomról templomra II.
Faluról falura, templomról templomra III.
Faluról falura, templomról templomra IV.
Faluról falura, templomról templomra V.
Faluról falura, templomról templomra VI.
A vasárnap igéje
Leromboltan
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Útmutatás a kereséshez
Ige+hirdető
Tanító szószékek
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 32 Királylányok Erzsébet nyomában

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster