EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 32 - Magyarország virága

A hét témája

Hozzászólás a cikkhez

Magyarország virága

Árpád-házi Erzsébet tisztelete gyorsan terjedt szülőhazájában, Magyarországon már 1235-öt követően, amikor – négy évvel halála után! – az egyház szentjeinek sorába iktatták. Az elismerés azonban nem a magas állású királylánynak vagy hercegnőnek szólt elsősorban, sokkal inkább a néphez közel álló, Krisztus-követő szeretetét személyválogatás nélkül gyakorló, vallásos és mai értelemben is vett „nővérnek”.

A róla emlékező imádság már a középkorban így szólalt meg Esztergomban: „A mi Erzsébetünk pedig…”, s ez nem volt túlzás. Nyomába eredtek királyi és hercegi rokonai és csodálói éppúgy, mint a széles körű evangéliumi ébredés közösségei szerte Európában és idehaza. Erzsébet olyan példája lett a keresztény, Krisztus-követő hitéletnek, amely a ferenceseken és más közösségeken keresztül kihatott a reformációra, sőt azon is túl.

Bár németföld úgy ismeri, mint Türingiai Erzsébetet, aki életét kicsi gyermekkorától az eisenachi udvarban, majd a marburgi ispotályban töltötte, Európa többi része mégis Magyarországi Erzsébetként emlegeti. Bár valószínűleg tudott magyarul, és fenntartotta a kapcsolatot egykori hazájával, lehetetlen tisztázni, hogy milyen erősen kötődött hozzá; az azonban vitathatatlan, hogy emlékezete egészen a legutóbbi időkig szorosan összefonódott a magyarság sorsával.

Jellemzőek azok a 18. századi ábrázolások, amelyeken Mária Terézia – félreérthetetlenül az Erzsébetet ábrázoló képek testtartásában – adakozik a szegényeknek: nyilvánvalóan ezzel a hasonlósággal akart szimpátiát és csodálatot ébreszteni országa alattvalóiban. A hazai válaszra csupán néhány évtizedet kellett várni, amikor is a reformkor öntudatra ébredésében Erzsébet jelentős szerephez jutott. Amikor ugyanis az idealizált középkori Magyar Királyságot megidézték a „haza és haladás” valódi reformprogramjának megerősítésére, szinte magától értetődő volt az egész Európában jól ismert szent királylány népszerűsítése is – immár a széles közéleti s nem csupán az egyházi-vallásos körökben is. A tisztelgő életrajzok mellett a korabeli „bulvársajtó”, a Honderű és a Hölgyfutár is cikkezett róla.

A szabadságharc bukását követő „csend és hó és halál” az ő emlékét is elnyelte – csak az 1850-es évek végén kerülhetett újra terítékre: Sissi császárné első magyarországi látogatása alkalmával a névazonosság leple alatt, zajos szimpátiatüntetésként hazánk bécsi pártfogója mellett. A két Erzsébet közéleti összekapcsolása világos üzenet volt az udvarnak, s amikor egy merénylő Genfben meggyilkolta a magyarok királynéját, a megemlékezést november 19-én, Szent Erzsébet napján tartották róla szerte az ország iskoláiban…

A nemzet sorsával a trianoni békediktátum után fonódott össze újra az Erzsébet-megemlékezés. Amikor a két világháború közötti korszak nemzedékére nem kisebb feladat várt, mint hogy egyszerre kellett újjászerveznie és működőképessé tennie a felszabdalt országot, és világos közösségi tudatot formálnia a több részre szakított magyarság számára, az Árpád-ház kiemelkedő személyiségei magától értetődően váltak újra példaképekké. Ugyanakkor a gazdasági világválság a szociális felelősség tekintetében is felértékelte életpéldáját, melynek követésére, a rászorulók és elesettek támogatására számos esetben idézték őt – tanulmányoktól mozgósító plakátokig egyaránt.

Erzsébet élete a baloldali diktatúra idején ismét eltűnt a közéletből. Jellemző, hogy a szocialista Új magyar lexikon néhány sorban csupán a legszükségesebb adatokat közli, majd – miután Liszt Ferenc zeneművét az igényesebb olvasó azért mégis ismerheti – röviden így méltatja őt: „alakja több művészt foglalkoztatott”. Csupán a rendszer bomlása és bukása idejétől születnek róla újra jelentős írások, amelyek egyre mélyebben tárják fel, hogy emlékezete milyen széles körben és tartalommal járta át nyolc évszázad alatt nemcsak a magyarság, hanem egész Európa életét.

Az új évezred küszöbén személye, mély Krisztus-hite, sokakról gondoskodó szeretete talán egyre többeknek lesz nem csupán elgondolkodtató példa, de a megvalósításra is vonzó felhívás. Hiszen nincs nagyobb dicsőség, mint Krisztus példáját követve akár egy ország uralkodójaként, akár a magunk hasznának a rovására is gyakorolni a gondoskodást és a szeretetet, s nincs nagyobb és becsületesebb program, mint azért fáradozni, hogy – testben és lélekben egyaránt – „boldoggá tegyük az embereket”.

Korányi András


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Áramszünet
Heti útravaló
Szerepjátéktér
Árnyékban
Egyházunk egy-két hete
Istentiszteletek hegyen és tóparton
Szabadtéren Legénden
A tizedik második esély
Keresztutak
Hívő olvasás nélkül nincs megértés
A világdzsemborik dzsemborija…
Elhunyt a pátriárka
Szigorú öltözködési szabályok II. János Pál szülőházában
Evangélikusok
Közéleti hőségriadó
Balczó András evangélikus lelkész emlékezete
„Tűzoltó látogatás” Hartán
e-világ
Az alkohol – öl, butít, és nyomorba dönt?
Keresztény szemmel
Az egyház ifjúsága
A hét témája
�Boldoggá kell tennünk az embereket!� – nyolcszáz éve született Árpád-házi Erzsébet
Kenyér és rózsa
„Sosem akarok elszakadni tőled, Uram!”
A csipkeverők pártfogója
Királylányok Erzsébet nyomában
Magyarország virága
evél&levél
Népszavazás: nyugvópont?
Tisztelt Szerkesztőség!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kultúra nagykanállal
Híd hazánk és Türingia között
„A filmes élveboncolás svéd mestere”
Az érem másik oldala
Egyházzenei tábor Nógrádban
Evangélizáció Kapolcson
Hajdani tanítók emlékezete
Faluról falura, templomról templomra I.
Faluról falura, templomról templomra II.
Faluról falura, templomról templomra III.
Faluról falura, templomról templomra IV.
Faluról falura, templomról templomra V.
Faluról falura, templomról templomra VI.
A vasárnap igéje
Leromboltan
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Útmutatás a kereséshez
Ige+hirdető
Tanító szószékek
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 32 Magyarország virága

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster