Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2008
- 04
- Bibliák a börtönben
Keresztutak
Hozzászólás a cikkhez
Bibliák a börtönben
| |
A Közép-dunántúli Országos Büntetés-végrehajtási Intézetet 2007-ben hozták létre a Baracskai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet és a Fejér Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet (Székesfehérvár) összevonásával. A Baracskai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet önmagában is az ország egyik legnagyobb intézete volt. A „nagykönyv” szerinti 848 férőhelyével a negyedik, de folyamatos ezerkétszáz–ezernégyszáz fő közötti feltöltöttségével harmadik volt a nagyság szerinti sorban. 1953-ban, a szocializmus „csúcsra járatása” idején hozták létre, és sokáig a vallási-lelkiismereti okból becsukottak gyűjtőhelyeként volt ismert. A terület az intézet létrehozása előtt a székesfehérvári börtönhöz tartozott, és mezőgazdasági nevelő-munkatáborként működött. Mezőgazdasági jellege máig megmaradt, a dolgozó fogvatartottak többsége ilyen munkát végez. Besorolása szerint „börtön és fogház”, vagyis a háromfokozatú rendszerben (fegyház, börtön, fogház) a közepes és enyhe szigorúságú intézetek közé tartozik. A Közép-dunántúli Országos Büntetés-végrehajtási Intézet baracskai objektumában a börtönlelkészi szolgálat felállítása óta református lelkipásztor szolgál…
Szénási Jonathan Sándor lelkipásztor – Szénási Sándor esperes (költő, műfordító) és Szabó Judit lelkipásztor elsőszülött fia – 1995 óta „jár be” a Baracskai Országos Büntetés-végrehajtási Intézetbe, egyháza – az akkori intézetparancsnok kezdeményezésére – 2000 szeptemberében nevezte ki intézeti lelkipásztornak. Az intézményben folyamatosan figyeli a bekerülő embereket, és igyekszik segíteni saját felekezeti keretein túl is. Így Baracskán a református istentiszteletek mellett rendszeresen van római katolikus mise, illetve evangélikus, baptista, adventista és Hit gyülekezetes istentisztelet, zsidó istentisztelet, valamint románi khangéri (cigány) istentisztelet. A nem magyar fogvatartottakat szükség szerint látogatja a német és a szlovák evangélikus lelkész, a lengyel és a német plébános, a román, a szerb, az orosz és a görög pópa. (Az intézet a muszlimok számára is igyekszik biztosítani vallásuk gyakorlásának a lehetőségét, különösen is a ramadán megtartását.)
A kezdeti bizalmatlanság után Szénási Jonathan Sándornak olyan jó kapcsolata alakult ki a dolgozókkal, hogy az intézet csoportos kimaradás keretében már évek óta kienged fogvatartottakat a csatkai búcsúra. De voltak kint presbiteri konferencián, gospelkoncerten és hanukai gyertyagyújtáson is. Tavaly is tartottak családi karácsonyi istentiszteletet, amelyre ötven fogvatartott családja kapott belépési engedélyt, és fogvatartottak játszották el – gyermekeiknek – a betlehemes játékot.
Az intézeti lelkipásztor a dolgozók lakótelepén is folyamatosan szolgál. Bár a felnőtteknek nem tud hetente istentiszteletet tartani, a gyermekeket minden szombaton foglalkozásokon várja; 2000 óta minden karácsonykor van betlehemes játék a lakótelepi kultúrházban is.
A Közép-dunántúli Országos Büntetés-végrehajtási Intézet baracskai objektuma bibliatörténeti kiállítással kapcsolódott a Biblia évének programsorozatához. A börtön kápolnájában január 21-én Tímár Gabriella, a budapesti Bibliamúzeum igazgatója nyitotta meg azt kiállítást, amely a fogvatartottak és az intézet dolgozói számára egyaránt „emberközelbe” kívánja hozni a Szentírást. A kiállított anyagban papiruszra és pergamenre másolt bibliaszövegek éppúgy láthatók, mint mai nyomtatványok és digitalizált, CD-n hozzáférhető Bibliák.
GeSheR
::Nyomtatható változat::
|