EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 04 - Bibliák a börtönben

Keresztutak

Hozzászólás a cikkhez

Bibliák a börtönben

A Közép-dunántúli Országos Büntetés-végrehajtási Intézetet 2007-ben hozták létre a Baracskai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet és a Fejér Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet (Székesfehérvár) összevonásával. A Baracskai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet önmagában is az ország egyik legnagyobb intézete volt. A „nagykönyv” szerinti 848 férőhelyével a negyedik, de folyamatos ezerkétszáz–ezernégyszáz fő közötti feltöltöttségével harmadik volt a nagyság szerinti sorban. 1953-ban, a szocializmus „csúcsra járatása” idején hozták létre, és sokáig a vallási-lelkiismereti okból becsukottak gyűjtőhelyeként volt ismert. A terület az intézet létrehozása előtt a székesfehérvári börtönhöz tartozott, és mezőgazdasági nevelő-munkatáborként működött. Mezőgazdasági jellege máig megmaradt, a dolgozó fogvatartottak többsége ilyen munkát végez. Besorolása szerint „börtön és fogház”, vagyis a háromfokozatú rendszerben (fegyház, börtön, fogház) a közepes és enyhe szigorúságú intézetek közé tartozik. A Közép-dunántúli Országos Büntetés-végrehajtási Intézet baracskai objektumában a börtönlelkészi szolgálat felállítása óta református lelkipásztor szolgál…

Szénási Jonathan Sándor lelkipásztor – Szénási Sándor esperes (költő, műfordító) és Szabó Judit lelkipásztor elsőszülött fia – 1995 óta „jár be” a Baracskai Országos Büntetés-végrehajtási Intézetbe, egyháza – az akkori intézetparancsnok kezdeményezésére – 2000 szeptemberében nevezte ki intézeti lelkipásztornak. Az intézményben folyamatosan figyeli a bekerülő embereket, és igyekszik segíteni saját felekezeti keretein túl is. Így Baracskán a református istentiszteletek mellett rendszeresen van római katolikus mise, illetve evangélikus, baptista, adventista és Hit gyülekezetes istentisztelet, zsidó istentisztelet, valamint románi khangéri (cigány) istentisztelet. A nem magyar fogvatartottakat szükség szerint látogatja a német és a szlovák evangélikus lelkész, a lengyel és a német plébános, a román, a szerb, az orosz és a görög pópa. (Az intézet a muszlimok számára is igyekszik biztosítani vallásuk gyakorlásának a lehetőségét, különösen is a ramadán megtartását.)

A kezdeti bizalmatlanság után Szénási Jonathan Sándornak olyan jó kapcsolata alakult ki a dolgozókkal, hogy az intézet csoportos kimaradás keretében már évek óta kienged fogvatartottakat a csatkai búcsúra. De voltak kint presbiteri konferencián, gospelkoncerten és hanukai gyertyagyújtáson is. Tavaly is tartottak családi karácsonyi istentiszteletet, amelyre ötven fogvatartott családja kapott belépési engedélyt, és fogvatartottak játszották el – gyermekeiknek – a betlehemes játékot.

Az intézeti lelkipásztor a dolgozók lakótelepén is folyamatosan szolgál. Bár a felnőtteknek nem tud hetente istentiszteletet tartani, a gyermekeket minden szombaton foglalkozásokon várja; 2000 óta minden karácsonykor van betlehemes játék a lakótelepi kultúrházban is.

A Közép-dunántúli Országos Büntetés-végrehajtási Intézet baracskai objektuma bibliatörténeti kiállítással kapcsolódott a Biblia évének programsorozatához. A börtön kápolnájában január 21-én Tímár Gabriella, a budapesti Bibliamúzeum igazgatója nyitotta meg azt kiállítást, amely a fogvatartottak és az intézet dolgozói számára egyaránt „emberközelbe” kívánja hozni a Szentírást. A kiállított anyagban papiruszra és pergamenre másolt bibliaszövegek éppúgy láthatók, mint mai nyomtatványok és digitalizált, CD-n hozzáférhető Bibliák.

GeSheR


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Mózes negyedik könyve – vándorlás
Kereső ember
Szorgalom
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Megyei és országos tanulmányi versenyek Bonyhádon
„Tavaszi” megújulás a gödöllői templomban
Egy asztalnál mesemondó és tábori lelkész
Keresztutak
Együtt, egységben a Bibliával
Bibliák a börtönben
Egy tollforgató református püspök gondolatai – nem csak reformátusoknak
Együtt – határtalanul
A színházi társaság Balikó ellen
Evangélikusok
Tarts meg, Urunk, szent igédben!
Krisztus-arcú koldusok közt
e-világ
Melyik a legkedveltebb igeszakasz?
„Ki az Isten?”
Ószövetségi környezetismeret
Keresztény szemmel
Schengen
LK & GyLK
Laikus töprengések az új liturgikus könyvekről
A Biblia mint GPS
Az Úrnak útjain
Apróság
A hét témája
Népzenére hangolva
„Felségednél sorsunk” I.
„Felségednél sorsunk” II.
„Felségednél sorsunk” III.
„Felségednél sorsunk” IV.
„Felségednél sorsunk” V.
„Felségednél sorsunk” VI.
„Felségednél sorsunk” VII.
Szárszói kalácskóstoló
evél&levél
Nyílt levél Donáth László képviselőnek
On-line plusz
Ízelítő: a Szélrózsa motorja
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Könyvbemutató másodszor
Apagyilkos playboy Punnyadásfalván
Képesek vagyunk
Gazdag-örökség ápolói
Erdélyi anziksz, avagy Ábel a fővárosban
Menyasszonyok vitrinben
Rákosmente szakácskönyve
Rákosmenti krauknédli
A vasárnap igéje
A kegyelem természete
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Ige+hirdető
Ugyanarra gondolunk?!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2008 04 Bibliák a börtönben

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster