EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 11 - Jézus utolsó órája

A vasárnap igéje

NAGYPÉNTEK – Jn 19,16b–30

Hozzászólás a cikkhez

Jézus utolsó órája

Nagypéntek egyházunk egyik kitüntetett figyelemmel kísért ünnepe. Bár sajnálatos módon munkanap, mégis a magukat kereszténynek valló emberek nagy tábora igyekszik eljutni ezen a napon Isten házába. Ennek több oka is lehet.

Vannak, akik Jézus személyében az igazságtalanul szenvedő embert látják, akit megvetett a zsidó vallási közösség vezetősége, akire halált kiáltott a részben római katonákból verbuvált tömeg, s kínok kínjai között a kereszten kellett végeznie. Ráadásul bűnt sem követett el. Együtt érző, mély empátiával lehet élete utolsó szakaszát végigkísérni, ha így tekintünk rá.

Mások Jézus halálában a megváltás eseményét szemlélik, s hálát adnak – velünk együtt – Isten értünk végzett üdvözítő tettéért. S talán itt is megemlíthetjük, hogy a reformátor, Luther egész gondolkodását áthatotta a kereszt teológiája. Ő Isten minden cselekedetét a kereszt felől értelmezte. Krisztus kereszthalála valóban Isten legnagyobb tette értünk s az egész világért. Ebből érthetjük meg önmagunkat, egyházunkat és magát Istent is.

Igénk Jézus utolsó óráját tárja elénk. Érdemes elgondolkoznunk: ha arra ébrednénk egy napon, hogy életünkből mindössze egyetlen óra van hátra, mit tennénk, mit tartanánk fontosnak? Az evangéliumi szakasz éppen arról számol be, mit tettek a Jézus környezetében élők.

A katonák végezték parancsban megszabott kötelességüket. Jézust és két társát a keresztre függesztették. Parancsra végezték el az ártatlan megfeszítését… S aztán haszonleső módon sorsot vetettek értékes köntösére ott, a kereszt alatt – a haláleset némelyeknek mindig jó üzlet.

Pilátus, a helytartó rossz kompromisszumot kötött a zsidókkal és a saját lelkiismeretével, bár tudta, hogy a Názáreti ártatlan, mégis engedte, hogy „Feszítsd meg!”-et kiáltsanak rá. Bár akaratlanul az igazat vallotta meg Jézusról – hogy ő az igazi ember és a zsidók királya –, ahhoz nem volt bátorsága, hogy kiálljon a meggyőződése és az igazság mellett. Mert nem elég felismerni és tudni az igazságot, vállalni is kell, és megvallani is szükséges. A rossz kompromisszum pedig életre szólóan mardosta Pilátus lelkiismeretét…

És mit tesz Jézus? Keresztje alatt gyülekeznek a számára legkedvesebbek. Köztük édesanyja, Mária és a legfiatalabb tanítvány, János. Jézus egymásra bízza őket. Az édesanyának, Máriának fia lesz János, a szeretett tanítványnak pedig anyja lesz Mária. A gondoskodó és a vérségi kapcsolatokat felülíró szeretet aktusa ez. Mária valóban első a Jézushoz közel állók, az iránta bizalmat és szeretetet tanúsítók közül. János pedig a Jézusban hívők képviselője, aki a szeretett Mestert a keresztig kíséri hűségesen. Vannak írásmagyarázók, akik úgy vélik, hogy a kereszt alatt, Jézus halálakor született meg az anyaszentegyház. Jézus halála egyesíti a benne hívőket és a hozzá hűségeseket – állapítja meg Bolyki János. János evangéliumának jelképrendszerébe valóban szépen illeszkedik ez a gondolat.

Arnold Toynbee 20. századi történész sajátos történelemértelmezést képvisel. Meggyőződése, hogy a világ eseményei két dimenzióban zajlanak. Az egyik az immanens, földi dimenzió, ahol a történések egymást követik, és ok-okozati összefüggéseket is lehet találni köztük, még ha a miértekre nem tudunk is mindig választ találni. Így szemléli az ember a világ mindennapjait s benne a várható és váratlan eseményeket. De van egy másik dimenzió is: ahogyan Isten látja és alakítja a nagy világ jelenét és jövőjét. Itt már nem az emberi bölcselkedés összefüggéseit keressük, nem is az emberi vétek és gonoszság ármánykodásának fájdalmas következményeit, hanem azt, amit Isten akar elérni az adott esemény végbemenetelével, amit ő tűzött ki célul.

Ha ebből a szempontból vizsgáljuk igénket, méltán megállapíthatjuk, hogy a pogány Pilátus jellemtelensége ellenére kimondja Jézus személyéről az igazságot. Jézus az a király, akinek trónja a kereszt, ahonnan uralkodik. A zsidók hiába kívánnak pontosítani, ő hajthatatlanul kitart felirata mellett. Igaz, ennek elrettentő pedagógiai szándéka is volt, de a történelem mégis megőrizte számunkra Jézus személyének titkát és Isten szándékát.

Figyelemre méltó, ahogy az egyes események értelmezése során az ószövetségi igék beteljesülését látták a zsidókból lett első keresztények. Bár a keresztre feszítés borzalmát az evangéliumok nem részletezik, de utalnak arra, hogy a városkapun kívül történik e legkegyetlenebb kivégzés (Zsid 13,11–13), amelynek metaforikus értelme szerint Jézus kereszthalála nemcsak a zsidókért, hanem a pogányokért, tehát az egész emberiségért történik. Köntösére sorsot vetnek (Zsolt 22,19). A szétszakítás gondolatának elvetése az egyház egységének megőrzésére utalhat. Szomjúhozik (Zsolt 22,16) az, aki az élet vizét adja az egész világnak (Jn 4,14).

Jézus maga zokszó és tiltakozás nélkül szenved és hal meg a kereszten a jánosi leírás szerint. Vállalja sorsát és küldetését. Utolsó szava a kereszten – „Elvégeztetett!” – többértelmű. Jelenti azt, hogy „így végzett felőlem az Atya”. Jelenti azt, hogy beteljesedett, amit rámért. De jelenti azt is, hogy célba ért. A megváltás elvégeztetett, megtörtént, befejeződött. Ez a történelem Isten felőli értelmezése.

Arkhimédész (Kr. e. 287–212) mondotta: „Adjatok egy szilárd pontot, ahol a lábamat megvethetem, és kimozdítom sarkaiból a világot.” Jézus megváltó halála ilyen biztos pont, ahonnan elindulva gondolkodásunk ráhangolódik az ő gondolataira, akaratunk pedig kész az embertárs érdekében való cselekvésre.

A kereszténység kétezer éve alatt emberek milliói találták meg szívük békességét, lelkük nyugalmát, életük értelmét, a biztos pontot a kereszt tövében. Ezért induljunk mi is Jézus keresztjéhez, hogy szívünk békességet, életünk távlatot nyerjen! Ki tudja, hány „óra” van még hátra életünkből?

Imádkozzunk! Úr Jézus Krisztus! Megrendülten emlékezünk keresztfán elszenvedett halálodra. Köszönjük, hogy értünk vállaltad a megváltó halált. Add, hogy halálod ára rajtunk ne vesszen kárba. Ámen.

D. Szebik Imre


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
A Krónikák könyvei – az emlékezés
A Biblia az élet könyve
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Kiterjeszted szárnyad fölöttem…
Úton a spirituális nagykorúság felé
Meghosszabbította „Apróval az aprókért” gyűjtőakcióját a Magyarországi Evangélikus Egyház
Keresztutak
„Az a Luther Márton? Nem is volt olyan rossz” – állítja a pápa
Egész-séges egyházért
Evangélikusok
Pilátus „krédója”
e-világ
A Biblia éve 2008 honlapja a Magyar Bibliatársulat gondozásában
Székács József és az internet
Az egyház virtuális kirakata
Keresztény szemmel
Mégis király?
A hét témája
Női világimanap után – új értelemmel
Sopron
Budapest
Imalánc a börtönben
evél&levél
Gyülekezeti munkatársak kibocsátása Gyulán
Közlemények, nyilatkozatok
Az Értelmes Tervezettség Mozgalom (Értem) elnökségének nyílt levele a Magyar Tudományos Akadémia elnökségéhez
A közelmúlt krónikája
Ülésezett az Ichthüsz cserkészközösség
Miskolciak (is) a Szentföldön
On-line plusz
Kedves Gyerekek!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Déli harangszó
Más képet tükrözni
A láthatatlan kéz
Szakralitás a művészetben
Kísértéseknek kitéve
Bemutatkozik az Orosházi Evangélikus Egyházközség
Gyors krémes
A vasárnap igéje
A rangrejtett király
Értitek, hogy mit tettem veletek?
Jézus utolsó órája
A szeretet cselekedete
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Cantate
Igehirdetés nélkül nem megy
ÉnekKincsTár
Új sorozatunk elé
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2008 11 Jézus utolsó órája

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster