EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 32 - A görög katolikus istentisztelet gazdagsága (I.)

Liturgikus sarok

Nézzünk körül az egyházban 9.

Hozzászólás a cikkhez

A görög katolikus istentisztelet gazdagsága (I.)

Rovatunkban három héten át római katolikus testvéreink „mutatkoztak be”. A katolikus egyház másik, hazánkban is jelentős közössége a görög katolikusoké (lélekszámuk nagyjából megegyezik az evangélikusokéval). A görög katolikus egyház a nyugati egyháztestbe tagolódik, de szertartása a görög tradíciót tükrözi. A következő két héten dr. Ivancsó István professzor, a nyíregyházi Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi Főiskola tanára vall liturgiájuk gazdagságáról. (H. K.)

A görög katolikus egyház Jézus Krisztus feltámadására, illetve az ő húsvéti misztériumára alapozza istentiszteleti rendjének egészét és annak részleteit azon újszövetségi ige szerint, hogy „ha Krisztus nem támad fel a halálból, hiábavaló a mi igehirdetésünk, és hiábavaló a ti hitetek” (1Kor 15,14). Így nemcsak húsvétkor és nemcsak vasárnap, hanem minden Szent Liturgiában (szentmisében) megemlékezünk az ő áldott szenvedéséről, haláláról, feltámadásáról s megdicsőült új életéről, melybe a híveit is be akarja vonni. Sőt ezt tesszük a napi istentiszteletek körében is.

Ugyanis a görög katolikus egyházban még ma is nyolc szertartás alkotja a liturgikus napot. Bár papságunk számára nincs előírva a kötelező zsolozsmázás (breviárium), ám ajánlott. Vasárnapokon és az ünnepekkel kapcsolatban pedig legalább a fő istentiszteleteket a hívekkel közösen végezzük. Aki akarja – szerzetes vagy egyszerű hívő egyaránt –, a zsolozsmáskönyvből akár naponta elimádkozhatja a szertartásokat. A liturgikus nap – bibliai alapokon – este kezdődik az alkonyati istentisztelettel. Ezt követi az esti zsolozsma, majd az éjféli istentisztelet. A reggeli istentisztelet már hajnalban kezdődik, eszt pedig a négy imaóra (az első, a harmadik, a hatodik és a kilencedik) követi. A háromóránként egymást követő szertartások ciklikus rendszert alkotnak, hogy legalább részben eleget tudjunk tenni az apostoli felszólításnak: (…) „szüntelenül imádkozzatok” (1Thessz 5,17). Ezeket az istentiszteleteket koronázza meg a naponta végzett Szent Liturgia, amely már áldozatbemutatás, nem csupán imádság.

A hét egyes napjainak is megvan a liturgikus beosztásuk. A vasárnap az Úr feltámadásának tisztelete. Hétfőn a szent angyalokat, kedden Keresztelő Szent Jánost tiszteljük. Szerdán és pénteken a drága és elevenítő szent keresztet állítjuk tiszteletünk középpontjába. Csütörtökön az apostolok és Szent Miklós (a keleti egyház védőszentje) kerülnek sorra, szombaton pedig az összes szentre emlékezünk. Természetesen a szenteknek soha nem imádás, hanem csak tisztelet jár ki.

A liturgikus év állandó és változó ünnepekre oszlik, melyeknek a húsvét a középpontja.

Istentiszteleti rendünk gazdagságának kibontakozása már az apostoli időkben elkezdődött. A liturgikus fejlődés fénykorának az 5. századot lehet tekinteni, s az első ezredforduló körül le is zárult a fejlődés.

Kimagasló mértékben használja egyházunk a Bibliát a szertartásaiban, kétféle módon is. Egyrészt a sugalmazott szent szövegek felhasználásában: előírás szerint a 150 zsoltárt minden héten szisztematikusan végig kell imádkozni (a kathizmákban), amellett, hogy minden egyes szertartásban jelentős mennyiségű állandó zsoltár is található. A nagy ünnepek vecsernyéjében ószövetségi olvasmányok is elhangzanak (általában három, de például nagyszombaton tizenöt), a nagyböjtben pedig naponta több ilyen olvasmány van a szertartásokban. Aztán a teljes Újszövetséget végigolvassuk (apostoli és evangéliumi szakaszként) egy esztendő folyamán (a Jelenések könyve kivételével). Kisebb idézetek, szentírási versek pedig minden istentiszteletben találhatók. Másrészt a liturgikus szövegek szerzői alapnak tekintették a Bibliát: oly mértékben használták fel, hogy a szertartások szövegeit szinte teljes mértékben átitatják vagy átszövik a szentírási gondolatok. Különösen megfigyelhető ez a 8–9. században virágkorát élő kánonköltészetben. Kilenc bibliai ódára alapozva fogalmazzák meg a szent szerzők sok-sok versszakban a Krisztusra vonatkozó előképeket. Jézus Krisztus húsvéti misztériumával kapcsolatban ugyancsak érvényes: megszámlálhatatlanul sok himnikus átköltése található a szenvedésének, halálának, feltámadásának, akár úgy, hogy a különböző műfajú énekek (tropárok, kontákok, sztihirák) az eseményeket éneklik meg, akár úgy, hogy azok hatásait.

Ivancsó István


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap - új kegyelem
Liturgikus sarok
A görög katolikus istentisztelet gazdagsága (I.)
Élő víz
De hol az öröm?
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Hálaadás Szentantalfán
Igény alulról – segítség felülről
"Elmegyek, és meggyógyítom!"
Keresztutak
Nagy találkozás Tiszadobon
Spanyolcsizma
Erdő Péter az Egyesült Államokban
Ökumenikus sátor a Szigeten
Egyházak az olimpián
Közeledés Krisztus útján
Messiásnak hitt színész
Szamártár Szentendrén
"Fiatalkori látomásomat követtem"
Gospel Sasok és Szürke Verebek Németországban
Evangélikusok
Az egymásrautaltság szabadsága
Megtartotta hitét, magyarságát
Nehéz évtizedek az egyház élén
Humor az egyházban
e-világ
Reformátusok az interneten
Keresztény szemmel
Hervadhatatlan és elhervadó koszorúk
Rövid szöveges üzenet
Csillagok közelről és távolról
Szabad idő és felelősség
evél&levél
Az Oratio oecumenica rovatról
A "homokviharról" (EvÉlet, 2004. július 25.)
Levél a clevelandi magyar evangélikusoktól
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Képzelt riport egy magyarországi kultúrfesztiválról
A két Hornyánszky
A vasárnap igéje
Éljünk - Ne éljünk? Éljünk - Ne éljünk? Éljünk!
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Családban vagy az idősek otthonában?
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2004 32 A görög katolikus istentisztelet gazdagsága (I.)

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster