EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 46 - A Közös nyilatkozat gyökerei (1967 - 1999)

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

A Közös nyilatkozat gyökerei (1967 - 1999)

Részletek id. dr. Hafenscher Károly c. teológiai tanárnak, az LVSZ és a római katolikus egyház közös bizottsága egykori tagjának előadásából

„Az egy Krisztus uralma alatt kell élnünk” (Dr. Brück kancellár: az Ágostai hitvallás előszava)

„Hit által igazulunk meg…,

ettől a tételtől nem térünk el.

Ebből semmit sem engedünk,

még ha az ég s föld összeomlik is…”

(Luther Márton)

(…) Szeretem a „gyökerei” kifejezést, tudniillik a Közös nyilatkozat gyökereit, hiszen ez a mélység irányába mutat (II. János Pál szerint program lehet: „duci in altum”), kizárja a felületes, könnyelmű kijelentéseket. A gyökerek kétezer év egyháztörténetére hivatkoznak. A „gyökerei” kifejezés egyébként is a radixra utal, vagyis arra, hogy egy valóban radikális kérdésben történt előrelépés, legalábbis a nyugati kereszténység vonatkozásában.

Az ökumené mai gyökerei a 19. és 20. századig nyúlnak vissza, különösen az Egyházak Világtanácsának (EVT) 1948. évi amszterdami megalakulásáig, majd a XXIII. János pápa által 1959. január 25-én meghirdetett és 1962-től �65-ig megtartott II. vatikáni zsinatig. A címben jelzett intervallum egyúttal lehetővé teszi, hogy ne foglalkozzam az 1999. október 31. utáni eseményekkel. Sem a pozitívnak tekinthető jelenségekkel, sem a szerintünk több vonatkozásban is fékezést indukáló nyilatkozatok és gyakorlati korlátozások megemlítésével. Sem a Dominus Iesus 5–6. §-ával (a „Subsistit in” nehezen érthető kifejezésével), sem a 2003. évi Berlini Ökumenikus Kirchentag intercommuniós negatív jelenségeivel – legfeljebb Lehmann püspök bátor kijelentésével: „Ökumene geht weiter.” Ugyancsak eltekinthetek Az Eucharistia egyháza enciklikától és az „eucharisztikus szentév” meghirdetésétől, avagy a népi Mária-kultusz újabb hangsúlyozásától – túl a II. vatikáni zsinat tapintatos kifejezésein. Mindez nem az én dolgom, mások nyilván érintik majd a kérdést.

Tulajdonképpeni feladatomra térve a Közös nyilatkozatot előkészítő fázisokról kell szólnom.

1967–1971

Közvetlenül a II. vatikáni zsinat befejezése után megkezdődött az első magas szintű felekezetközi dialógus. A benne részt vevők célkitűzése az volt, hogy csak a lényeges kérdésekkel – vagyis az evangélium, az egyház, az Ige és a szentségek kérdésével – foglalkoznak. Római katolikus terminológia szerint az igazságok hierarchiájának felső szintjével, evangélikus terminológiában hitünk központi kérdéseivel. Ennek az első párbeszédnek eredménye lett írásban a Máltai beszámoló (Bericht, Report, Paper). Magyarul is olvasható fordításomban a Theológiai Szemle 1973-as évfolyamában.

1973–1984

Kibővített második fázis ez a tizenegy év. Közben meghal XXIII. János pápa, de mandátumunkat meghosszabbítják. VI. Pál szolgálata következett. Dialógusunk alatt az úrvacsora, a lelkészi szolgálat, a jövő útjának víziója és a Péter-hivatal értékelése volt a feladatunk. Közben két nyilatkozat is született, az Ágostai hitvallás 450 éves évfordulóján (1980) és Luther Márton születésének 500. évfordulóján (1983). Az előbbit a felek az Egy Krisztus uralma alatt címmel írták alá, az utóbbi címe Luther Márton Jézus Krisztus tanúja. Mindkettő olvasható magyar fordításomban is az Evangélikus Életben és a Theologiai Szemlében.

Közben a Lutheránus Világszövetség 1963-as helsinki üzenetének fiaskója jelentős teológusokat ösztönzött arra, hogy a iustificatio kérdését egy albizottság keretében tárgyalják meg a konszenzus érdekében, hogy legalább egy ponton elérhessük az egyházakat elválasztó és elítélő nyilatkozataink érvényvesztését („excommunicatio”, „damnamus” kifejezések). E több mint két évtizedes szorgalmas, fáradságos munka eredménye lett az augsburgi Közös nyilatkozat.

Megérett az idő a konszenzus kijelentésére, beértek a tárgyalások. A Lutheránus Világszövetség az alapszöveg elfogadása érdekében tagegyházaihoz fordult. A végeredmény – 5 tartózkodás és 2 elutasítás mellett – 79 igenlő válasz volt. Vagyis a 86 tagegyház több mint 91%-a vállalta a Közös nyilatkozat alapszövegét.

Nem szólt a Lutheránus Világszövetség sem új tanításról, sem új vallásról, a római testvérek is az alapigazságok egyikében kifejezhető konszenzusra utaltak. Világossá vált, hogy más a 16. század kölcsönösen elítélő kijelentéseinek sora, mint ennek az alapigazságnak a mai fogalmaink szerinti értelmezése, artikulálása, és ezért nem is vonatkozhatnak a mai római katolikus egyház és a mai evangélikus egyházak értékelésére.

Alapjában véve ma már mindkét egyház úgy tanítja a megigazulást, mint ahogyan az a Közös nyilatkozatban olvasható. A Közös nyilatkozat ökumenikus jellegű mondatai szerint ez az alapigazság-tanítás nem választ el többé. Ugyanakkor a két fél kinyilvánította azt a közös kívánságot, hogy ez a nyilatkozat valós hatást fejtsen ki a két egyház életgyakorlatára, és egyben kiindulási pont lehessen a folytatáshoz. Olyan más tisztázandó elvi és gyakorlati kérdésekben folytatandó dialógushoz, mint például ekkléziológiai kérdések, a papi szolgálat kérdései, a pápai primátus kérdése, az aposztolicitás és a katolicitás stb.

1984–1999

A dialógus harmadik és következő fázisaiban az eddig nem tárgyalt anyagok megvitatására került sor. (…) Említésre méltó, hogy a legutolsó periódusban mindkét fél részéről bizonytalanság volt tapasztalható. Kölcsönös levélváltások, nyilatkozatok és tanácskozások után tudták csak kijelölni a Közös nyilatkozat aláírásának helyét és időpontját: Augsburg, 1999. október 31. (…)

Csak az értékelheti igazán a Közös nyilatkozat aláírásának megtörténtét, aki ismeri a térbeli (globális) és időbeli (450 éves) kontextust, az előkészítő munkák fáradságos, idegőrlő szolgálatát, a négy és fél évszázados ellentéteket (sőt ellenségeskedést), a dialógusban is előfordult zsákutcákat és zátonyokat, a lehangoló gyanúsításokat, a jogos vagy vélt félelmet attól, hogy a másik fél „mégiscsak el akar nyelni”.

Nemzetközi szaktekintélyek, tudós professzorok, egyházvezetők tették kockára tekintélyüket saját egyházi közösségeikben, felületes világi emberek között, mindent tudni akaró újságírók előtt a média különböző fórumain. Mennyi gondolkodás, fordítási munka kellett ahhoz, hogy a középkori latin és német szövegek érthetővé váljanak a mai német és angol olvasók számára, és hogy a mediterrán gondolkodás elfogadja az Alpokon túli népek gondolkodásmódját! Mindezt csak az tudja, aki túllépett a felületes kritikán, és megpróbálta beleélni magát abba, hogy milyen célkitűzéssel dolgoztak a jóakaratú konszenzuskeresők.

Az egyes részletkérdéseket is csak kontextusban lehet megérteni. Például hogy a dialógusban részt vevőkön kívül mit érthetnek meg, mit hallanak „ki” a Közös nyilatkozatból az anglikánok, a reformátusok, a szabadegyházak tagjai, a karizmatikusok, a fundamentalisták stb. – akár Magyarországon is.

A lelkipásztori követelményekre is figyelniük kellett a szövegezőknek, hiszen Isten egész népének (populus Dei) ügyéről volt szó. Ezért is tartom szépnek, hogy a negyvennégy pontból álló nyilatkozat hálaadással zárul: „Meggyőződésünk, hogy az elért konszenzus szilárd alap az ilyen tisztázáshoz… Hálát adunk az Úrnak az egyházszakadás leküzdése útján tett döntő lépésért, kérjük a Szentlelket, vezessen minket tovább is a látható egység felé, amely Krisztus akarata.”


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap - új kegyelem
Liturgikus sarok
A fontos lépés: a német mise
Élő víz
Osztálytalálkozó
21. század
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Hálaadás a megyehatáron
„Megállani az Istentől rendelt helyen…”
Egy önkéntes "rászedett"
Rákoskeresztúron üléseztek
Megújult oltár és orgona
Tiszta forrás
Felügyelői konferencia
Megemlékezés Ittzés Mihályról
Keresztutak
Nyílt levél
Három hamuban sült pogácsa még biztosan belefér...
Evangélikusok
Johannes Kepler, a lutheránus csillagász
Asszonysors a Lajtától keletre
Veczán Pál
Száz éve született Ittzés Mihály
e-világ
Békesség a teremtett világgal
Keresztény szemmel
Iskolaügy
Csillagok közelről és távolról 2.
Sziréna
A hét témája
Reklámhordozók
Madonna Kabbalája
Szavak piacán
"Édes kísértések"
Apácák a gyerekszobában
evél&levél
Evangélikus szervezésű házashétvége Révfülöpön
"Százhúsz éves a templomunk"
A közelmúlt krónikája
Média-együttműködés
Baráti találkozó veszprémiek között
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Tudományos konferencia - tiszteletből
A magyar tudomány napja az Evangélikus Hittudományi Egyetemen
Megemlékezés a megigazulásról szóló római katolikus - evangélikus Közös nyilatkozat aláírásának 5. évfordulóján
A Közös nyilatkozat gyökerei (1967 - 1999)
56-os requiem
A vasárnap igéje
Az életre vezető hang
EvÉlet - Lelki segély
Hajótörött keresztények
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2004 46 A Közös nyilatkozat gyökerei (1967 - 1999)

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster