EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 04 - A kereszténység utáni korban élünk-e?

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

A kereszténység utáni korban élünk-e?

Sokak véleménye szerint igen. Egyre többen hangoztatják ezt; némelyek egyenesen azzal a ki nem mondott szándékkal, hogy ily módon is a nem vallásosak táborát növeljék. Ha ugyanis a kereszténység utáni időben élünk, akkor nem korszerű keresztényként élni és gondolkodni. Lehet-e, jogos-e, tudományos-e „a kereszténység utáni kor” kifejezés használata?

Nézzük először a megjelölés tartalmát vallásszociológiai szempontból! Kétségkívül mindennapi tapasztalatunk, hogy a vallások piacán Európában is egyre több nem keresztény közösség keresi a maga tagságát. A keleti vallások sajátos térhódítása, a misztikus közösségek létrejöttének ideje ez; a folyamat részben a nagy „népvándorlás” következménye. A hinduizmus ágazataként megjelenő Krisna-tudatú hívők hazai népszerűsége másságukkal, kuriozitásukkal és szociális érzékenységükkel is magyarázható. Az a tény, hogy Magyarországon ötféle buddhista közösség is megalakult, önmagában nem jelenti a buddhizmus térhódítását, inkább osztódását mutatja.

Ha a statisztikai adatokat nézzük, akkor első látásra is kitűnik, hogy az újonnan keletkező nem keresztény közösségek száma legfeljebb ezres nagyságrendű; ebből a kereszténység alkonyára következtetni tévedés. Kétmilliárd ember, a Föld összlakosságának az egyharmada valamely keresztény egyház tagja. Ez az arány állandó, sőt inkább növekedést tapasztalunk a kereszténység javára. Ha Európában vizsgáljuk a statisztikai mutatókat, tény, hogy az 580 milliós népességből 350 millió tartozik valamelyik keresztény felekezethez. Ez a földrészünkön élők 64%-a. Említésre méltó, hogy a különböző egyházak – elsősorban a volt szocialista országokban – a rendszerváltást követő időben több száz új templomot építettek, elsősorban új városok területén. S a sok új istenháza egyre több új keresztényt is vonz. Nem szabad elfelednünk, hogy a történelmi fordulat után gyakoriak voltak a felnőttkeresztelések, felnőttkonfirmációk, és egyre több házasságot is megáldhatunk templomainkban. Az egyházi iskolákba jelentkezők aránya jóval magasabb, mint a vallásos szülők száma. Ebből arra következtethetünk, hogy a középgeneráció vallási érdeklődése inkább növekszik. Amit nekik a zordon világnézeti egyoldalúság korszakában nem biztosítottak a szüleik, azt mindenképp felkínálják gyermekeiknek. E néhány adat, felsorolt jelenség is mutatja, hogy vallástörténeti értelemben nem beszélhetünk kereszténység utáni korszakról.

Vizsgáljuk ezután a kifejezést sajátos teológiai tartalmában! A legfontosabb, hogy hirdettetik a Jézusról szóló tanúságtétel. Sehova nem jár a lakosság olyan magas százalékarányban, mint templomainkba, egyházi összejöveteleinkre. Hitünk szerint ahol az ige hangzik, ott hit ébred. Hitünk szerint ahol a Krisztussal való közösséget az úrvacsorában ünneplik, ott jelen van, él az egyház, él a kereszténység. A keresztény hitnek vannak jó gyümölcsei, mint például a szeretetszolgálat, az idősek, betegek, gondozásra szoruló sérült emberek körében végzett diakóniai munka. Különösen nélkülözhetetlen ez a magukra maradt embertársaink esetében. A sérült emberekkel való törődés felszabadítja egészséges családtagjaikat a társadalomban való aktív munkavégzésre. Napjainkban sok családtag a kereszténység szeretetszolgálatán keresztül találkozik először az egyház ilyen jellegű tevékenységével.

A keresztény hit szép megjelenítése a művészet. A festő ecsetje, a zeneszerző Istent dicsérő dallamai, a szobrász vésője nyomán életre kelő bibliai alakok egyaránt gyönyörködtetnek, és a Teremtő nagyságáról tanúskodnak. Ma is vannak keresztény művészek, akik képességeik kibontakoztatásával, alkotásaikkal hirdetik Krisztust.

Legfőbb teológiai indokunk, amely igazolja, hogy sohasem beszélhetünk kereszténység utáni korról, az a meggyőződésünk, hogy Jézus feltámadt és él. Velünk van, s mi ővele vagyunk. Nem utána, nem előtte, hanem most, vele zajlik a történelem, vele telnek s töltődnek meg értelmes feladattal napjaink. Krisztus ideje a mostani évezred is, a kereszténység jelen ideje a mostani évszázad is, mert egyedül Krisztusnak adatott minden hatalom mennyen és földön. Merjük hinni és átélni minél többen ezt az ígéretet korunkban is, hogy tapasztalásunkká legyen! Érdemes a katolikus teológus, fr. Jean Delumeau véleményét idézni: „A kereszténység meghatározó szerepet játszott három területen, noha ezeken sokat vitatkoznak: a tudomány születése, az emberi jogok kiteljesedése, a nők jogállásának javulása. Semmi sem utal arra, hogy pályafutása véget ért volna, s hogy beszüntette volna alkalmazkodását az egymást követő korokhoz és a különböző civilizációkhoz. Nem tekintek kétségbeeséssel a jövőre.”

D. Szebik Imre


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Luther a papi szolgálatról
Élő víz
Gondolatok az imádkozásról
Hitünk titkai
Heti útravaló
Keresztutak
Vatikáni ima
Krisztus az egyház egyetlen fundamentuma
Szemelvények az ökumenikus imahét történetéből
Imahétnyitó istentisztelet
Az Egyházak Világtanácsa főtitkárának pásztori üzenete
A házigazda: Lengyelország
Buttiglione „új inkvizícióval” vádolja az Európai Parlamentet
Állam, egyház, politika
Imádsággal a bűnözők ellen
Jogunk van a megszólalásra
Hangfogó nélkül
Istenhívő lett az ateizmus bajnoka
Evangélikusok
„A történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni”
Emlékezés Bácsi Sándorra
e-világ
Segélyszervezetek az interneten
Keresztény szemmel
A kereszténység utáni korban élünk-e?
Ellentámadásra készülnek a humanisták és az ateisták
Humanizmus – antihumanizmus
Pestises erkölcsi tudat
Visszhangok – böjt előtt
A menyasági koldus
A hét témája
Reményik-kiállítás
Reményik Sándorra emlékezünk
Eredj, ha tudsz!
evél&levél
Céltévesztés
Válasz a Céltévesztésre
Közlemények, nyilatkozatok
Hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Hetvenhat éve született Martin Luther King
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
A fény lovagjaitól az Univerzális Életig
Színes rongyszőnyeg az élet…
Egy csepp emberség
A vasárnap igéje
„Emlékezzél a te Fiadra, vétkeimnek szép váltságára!”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Az Úr a megtört szív egyetlen menedéke
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 04 A kereszténység utáni korban élünk-e?

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster