EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 04 - „A történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni”

Evangélikusok

Hozzászólás a cikkhez

„A történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni”

Találkozás a Magyar Örökség díjas Gyapay Gáborral

Otthona igazi kincsesbánya. Polcain könyvek sokasága, melyek az elmúlt idők titkait tárják fel a kíváncsi olvasó előtt. Hogyan is lehetne ez másképp egy vérbeli történész és a históriát szeretettel és szenvedéllyel oktató pedagógus, dr. Gyapay Gábor esetében?

– Engedje meg, hogy az olvasók nevében is gratuláljak Önnek! A közelmúltban két olyan esemény is történt, amely okot szolgáltat a köszöntésre: az egyik, hogy Tanár úr a nyolcvanadik születésnapját ünnepelte, a másik pedig hogy számos kitüntetés – például a Szacsvay-, a Trefort- és az Eötvös-díj – után átvehette a Magyar Örökség Díjat is.

– Köszönöm a gratulációt. Valóban több elismerést is a magaménak tudhatok, melyekkel pedagógusi, illetve történészi munkásságomat értékelték. A legutóbbinak, a Magyar Örökség Díjnak azért örülök, mert ez egyfajta életműdíjnak is tekinthető.

– De ez bizonyára nem jelent egyet azzal, hogy az íróasztala mellett lévő számítógép ezentúl csak „porfogóként” szolgál majd…

– Nagy munka áll mögöttem, hiszen egy kiadó néhány évvel ezelőtt jelentette meg hat kötetből álló történelemkönyv-sorozatomat, amely egy élet tapasztalatainak és tíz év szorgos munkájának gyümölcse. Különlegessége, hogy egymagam tekintettem át az egyetemes és a magyar történelmet. Egyetlen szempontot tartottam szem előtt: a történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni. Ez csak úgy lehetséges, ha az elérhető források felhasználásával a való életet ábrázoljuk. A történelem egyik fontos célja ugyanis az, hogy irányt adjon. A történelemoktatás és a jó történelemkönyv abban segít, hogy ki-ki megtanulja felmérni a saját helyzetét. Ez csak a múlt ismeretében lehetséges. Ekkor tudjuk mérlegelni a lehetőségeinket és kiválasztani a legjobb utat. Ami pedig a terveimet illeti: a komputeremnek már nem sokáig kell kikapcsolva „pihennie”. Ha a gép memóriájában még nem is, az én fejemben már összeállt a legújabb terv: egy tanároknak szóló módszertani segédkönyv vázlata.

– Jó látni, milyen szeretettel és lelkesedéssel beszél a hivatásáról. Mindig is történelemmel foglalkozó pedagógus szeretett volna lenni?

– A történelem iránti érdeklődés adott volt a famíliában. Apai nagyanyám, Dezseri-Boleman Ilona negyvenhat esztendőn (!) keresztül – 1869 és 1915 között – mindent aprólékosan lejegyezett a naplójába, ami vele és a családjával történt a felvidéki, Bars vármegyei nagybirtokon, Zsitvaújfaluban; haláláig húsz kötetet írt tele. Édesapám, dr. Gyapay József jogot végzett. Egy ideig ügyvédként dolgozott, majd a gazdálkodást választotta. A trianoni döntés után pedig hivatalnokként helyezkedett el. A család több tagja a pedagógusi pálya mellett döntött.

Édesanyám, Beier Franciska angol–német szakos tanár volt, csakúgy, mint a nővérem. Feleségem, lányom és az egyik fiam pedig a magyar és az angol szakot választotta. Engem a matematika és a történelem egyaránt érdekelt, végül az utóbbi mellett döntöttem. Nagy szerencsém volt, mert olyan kiváló professzoroktól tanulhattam, mint Kosáry Domokos, Mályusz Elemér, Szekfű Gyula vagy Hajnal István.

– Ön szerint egy históriát oktató pedagógus mennyire tud objektív maradni és távolságot tartani az eseményektől akkor, ha személy szerint is érintették az elmúlt évtizedek történései?

– Én 1990-nél mindig megállok. Eddig az időpontig a források túlnyomó része kézbe vehető, ezután nem. Az őskortól a huszadik századig azt tanítom, aminek az igazáról magam is meg vagyok győződve. Természetesen nem állítom, hogy nem tévedhetek. A hitelességhez hozzátartozik az is, hogy tisztában vagyok vele, mindig történhetnek újabb és újabb felfedezések, melyek megváltoztatják az egy-egy személlyel vagy korszakkal kapcsolatos korábbi elképzeléseket. A jó történelemtanárnak erre ügyelnie kell, és addig nem szabad nyilatkoznia, amíg minden elérhető forrást nem ismer. Ez a legfontosabb, még akkor is, ha teljes mértékben soha senki nem fogja tudni megvalósítani. Ez persze nem jelenti azt, hogy eszmei célként ne tűzhetnénk ki magunk elé.

– A történelemről, valamint annak oktatásáról alkotott képére a Pázmány Péter Tudományegyetem és az Eötvös József Kollégium mellett minden bizonnyal nagy hatást gyakorolt szeretett alma matere, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium is, ahol diák, majd tanár, az 1989-es újraindítás után pedig igazgató is lehetett.

– A Fasor csodálatos iskola volt. A tanári kar egy családra emlékeztetett. Érezni lehetett, hogy minden egyes pedagógust áthat a tantárgya, a diákjai és a tanítás iránti szeretet. Emellett kiválóak voltak a tárgyi feltételek is, remek könyvtár és szertár állt rendelkezésre. Nagy csalódást és fájdalmat jelentett, amikor az államosítást követően megszűnt itt a tanítás. A Lutheránus Világszövetség 1984-es budapesti nagygyűlésén merült fel az intézmény visszaszerzésének gondolata, ettől kezdve minden követ megmozgattunk annak érdekében, hogy a gimnázium ismét megnyithassa kapuit. Tárgyalásokat folytattam mind dr. Köpeczi Béla kultuszminiszterrel, mind pedig utódjával, dr. Glatz Ferenccel. Ettől az ügytől volt hangos a hazai és – a külföldre költözött egykori diákok jóvoltából – a külhoni sajtó is. Fáradozásainkat siker koronázta, a Fasort visszakaptuk. A rendelkezésre álló kétszáz helyre hétszázan felvételiztek. Nagy örömömre szolgált, hogy 1989-ben újra zsibongó gyermekcsapat töltötte meg az iskolát.

Gazdag Zsuzsanna


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Luther a papi szolgálatról
Élő víz
Gondolatok az imádkozásról
Hitünk titkai
Heti útravaló
Keresztutak
Vatikáni ima
Krisztus az egyház egyetlen fundamentuma
Szemelvények az ökumenikus imahét történetéből
Imahétnyitó istentisztelet
Az Egyházak Világtanácsa főtitkárának pásztori üzenete
A házigazda: Lengyelország
Buttiglione „új inkvizícióval” vádolja az Európai Parlamentet
Állam, egyház, politika
Imádsággal a bűnözők ellen
Jogunk van a megszólalásra
Hangfogó nélkül
Istenhívő lett az ateizmus bajnoka
Evangélikusok
„A történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni”
Emlékezés Bácsi Sándorra
e-világ
Segélyszervezetek az interneten
Keresztény szemmel
A kereszténység utáni korban élünk-e?
Ellentámadásra készülnek a humanisták és az ateisták
Humanizmus – antihumanizmus
Pestises erkölcsi tudat
Visszhangok – böjt előtt
A menyasági koldus
A hét témája
Reményik-kiállítás
Reményik Sándorra emlékezünk
Eredj, ha tudsz!
evél&levél
Céltévesztés
Válasz a Céltévesztésre
Közlemények, nyilatkozatok
Hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Hetvenhat éve született Martin Luther King
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
A fény lovagjaitól az Univerzális Életig
Színes rongyszőnyeg az élet…
Egy csepp emberség
A vasárnap igéje
„Emlékezzél a te Fiadra, vétkeimnek szép váltságára!”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Az Úr a megtört szív egyetlen menedéke
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 04 „A történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni”

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster