EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 04 - Hetvenhat éve született Martin Luther King

A közelmúlt krónikája

Hozzászólás a cikkhez

Hetvenhat éve született Martin Luther King

Lehet-e erőszakmentesen, a jog biztosította kereteken belül harcosan, minden törvényes eszközt felhasználva, békésen tiltakozva küzdeni milliók társadalmi megbecsüléséért, tényleges teljesítményük szerinti anyagi-erkölcsi elismeréséért? Nem őrültség vagy könnyelműség-e a pénz és a hatalom sokszor cinikus szövetségének világában a lélek, a hit, az emberség nyílt sisakjával menni a pástra? Hogy mennyire lehet és kell is, azt immáron évtizedek óta példázza az újfajta politikai etika végiggondolója és harcosa, a haláláig megtörhetetlen Martin Luther King baptista prédikátor és hatalmas protestáló mozgalma, amely megmozgatta egész Amerikát, s mozgásban tartja ma is a többre vágyó, nem pártpolitikai eszközökkel csatázó, a konfliktuskezelésnek mindig csak a tárgyalásos módját választó lelkeket…

Az erőszakmentes erő jézusi lelkületű prófétája hetvenhat éve, 1929. január 15-én született amerikai fekete lelkészcsaládban, amelyben édesapja, nagyapja, dédapja és édesanyja testvére élt Krisztus szeretetének vonzásában. A „Van egy álmom…” kezdetű, messze hangzó beszéd prédikátora egy másfajta Amerikáról álmodott, és mindent meg is tett azért, hogy álma megvalósuljon. Azért, hogy sem az USA-ban, sem másutt ne legyen többé másodrendű a más bőrszínű állampolgár. Olyan országról álmodott, ahol az emberi jogok és az emberi méltóság közkincs, ahol sorstársainak és az ő gyermekeinek sem kell félelemmel kilépniük az utcára.

És milyen módon igyekezett megvalósítani milliókkal közös álmát? Hittel, imádsággal és cselekvő emberséggel – ma azt mondanánk: interaktív dinamikával. Spirituális fegyvertárát nagy példaképeitől, Jézustól és Gandhitól vett eszközökkel töltötte fel. Az erőszakmentes ellenállás, a civil engedetlenség alkotta szellemi támasztékát. Indiából hazatérve – ahol többször beszélgetett Gandhival – kijelentette: „Gandhi volt az első a történelemben, aki Jézus szeretetetikáját tettekre fordította, s hatékony társadalomformáló erőt hozott ki belőle.” Szerinte India és Gandhi példát adott Amerikának és a világnak arról, hogy mi az erőszakmentes cselekvés értelme, és hogy hol van ennek a helye a világ átformálásának (politikai) közösségi eszköztárában, bármennyire is szeretnék onnan sokan kiszorítani ezt a „fegyvernemet”. „Az erőszakmentes ellenállás a leghatékonyabb békés fegyver, amellyel az elnyomottak, jogfosztottak szabadságukért küzdhetnek” – hirdette. Annak ellenére is, hogy házára többször dobtak bombát, hogy élete utolsó tizenhárom évében naponta kapott halálos fenyegetést levélben és telefonon ő is és a családja is. Többször is véresre verték saját népének fiai. Ennek ellenére nem keseredett bele küzdelmébe, nem adta fel. Százszor megdobták kővel – ő százegyedszer is kenyérrel, jó szóval, érvekkel válaszolt. Csak a golyóra nem tudott már válaszolni. Helyette megtették azok a milliók, akik megértették és követték az ő útját. Megtette felesége, Coretta Scott King is, aki férje halála után fél évvel kiadta emlékezését Életem Martin Luther Kinggel címen. Ebben vallotta: „Minden nagypéntekre eljön a húsvét… Kimondhatatlan nagy vigasztalást találtam abban, hogy Martin Luther King áldozata a húsvéti időszakra esett… De vajon még hány embernek kell meghalnia világszerte azért, hogy egy kicsivel több igazságosság, béke és megértés költözzék közénk?”

És hogyan harcolt az erőszakmentesség etikájának érvényre juttatásáért, e világi fontosságának bizonyításáért? A jövő harcmodorában. Néma tüntetést szervezett, százezres békemenetet és ülősztrájkot, bojkottot. A szelídség teljes eszköztárát bevetette. Imazarándoklatokat szervezett a békéért, a társadalmi megértés előmozdításáért. Többször átutazta kontinensnyi hazáját, tárgyalt, szónokolt, prédikált, törvénymódosító indítványokat nyújtott be, petíciókat adott át. A civil társadalom összefogása, öntudatra ébresztése volt a fegyvere. Fáradhatatlanul szervezte az USA egyházi vezetőit is a személyválogatás nélküli szeretet társadalmasítása, közösségi elismerése érdekében. Birmingham, Albany, Memphis, az USA egész déli felének feketéi és sok-sok fehér szimpatizáns is megmozdult szavára. Egyenlő jogokat, egyenrangú bánásmódot követeltek minden amerikai polgárnak, bármilyen is a bőre színe. Harcában szimpatizált vele a szintén orvlövészgolyó áldozatává vált amerikai elnök, J. F. Kennedy is.

De közben voltak, akik a háttérben már célkeresztbe fogták őt, s készültek a titokban előkészített gaztettre. 1963. augusztus 28-án került sor a nagy washingtoni békemenetre a Lincoln-emlékműnél, ahol elmondta híres beszédét. Mert volt egy álma a másik Amerikáról… A képmutatás nélküli, testvéri, megértő, elfogadó, a lélek és értelem szövetségében világelső Amerikáról. Kétszázötvenezren hallgatták a helyszínen. Nemsokára az „év emberévé” választották, a következő évben, harmincöt évesen béke Nobel-díjat kapott. Közben arra is futotta hatalmas szellemi erejéből, hogy rendszeres teológiából PhD-fokozatot szerezzen. S közben megjelentek prédikációs kötetei, amelyeket százezrek olvastak. Két kötetének programadó címe volt: A lelkiismeret ébresztése, illetve Éjféli kopogtatás. Nem hátrált meg attól sem, hogy beszédeiben rámutasson a vietnami háború okozta nagy veszteségekre is – minden oldalon.

E szinte hihetetlen mértékű aktivitásnak a hátterében hite, napi imádságai, élő istenkapcsolata és felelősségvállaló személyes etikája állott. Maga így magyarázta tevékenységét: „Nem akartam puszta néző maradni, hanem ott akartam állni, ahol a dolgok eldőlnek…” Az igazi vallásosságról, a hívő életről azt tartotta, hogy „elkötelezetten törődik az emberek szociális gondjaival. Mindkettővel dolgunk van: a mennyeivel és a földivel, az idővel és az örökkévalósággal, s nem szabad egyiket sem a másik ellen kijátszani!” Egykori tanára, Benjamin Mays professzor mondta róla: „Az erőszakmentességet tartotta annak az eszköznek, amellyel az igazságtalanság legyőzhető a politikában, a gazdaságban, a nevelésben és a fajok közötti viszonyban…”

A „fekete Gandhi” áldozatával és szelídségével rádöbbentette Amerikát és a világot arra, hogy a közélet reformálható és tisztítható, s nem feltétlenül tisztogatásokkal változtatható csak meg. Mindennek előfeltétele a személyes erkölcsi-lelki megtisztulás (self-purification). Enyhíthetők az előítéletek, mérsékelhető az emberi viszonyok brutalitása. Nem szükségszerű és nem kötelező, hogy ember az embernek farkasa legyen. A társadalmi mintává emelt zsarolással, megvesztegethetőséggel, a „lenyúlásokkal”, felelőtlenséggel szemben lehet eredményt elérni; lehet változtatni – még ha mégoly lassan és kis mértékben is – a szegények kisemmizettségén, lehet korlátozni a gazdagok sokszor minden törvényt és ízlést áthágó arroganciáját.

Martin Luther Kingnek harminckilenc évesen is voltak álmai, de nem volt naiv álmodozó. Realista maradt, mert az evangéliumból tudta, hogy a keresztet senki nem kerülheti ki, aki életét teszi fel az általa igaznak hitt ügyre… Azzal is tisztában volt, hogy az igazságosságot és az arra törekvő embert el- vagy letiprókat is várja egy kereszt, amelyet sem pénzzel, sem ügyeskedéssel nem lehet elkerülni. A lövés kioltotta életét. De az a lövés – milyen különös ellentmondása a történelemnek! – startlövése lett az általa például hagyott jövőképes harcmodornak: a polgárjogi engedetlenségnek, a pártérdekeken felülemelkedő civil összefogásnak, az ebben rejlő erőszakmentes erő tudatosításának. És ennek időszerűsége ma és nálunk sem kisebb, mint akkor és ott volt, Martin Luther King napjaiban… Mielőtt a gyilkos golyó elérte őt, ezt mondotta Ralph Abernathy lelkésznek, aki az utolsó pillanatokban lecsukló fejét tartotta: „Ha eljön az a nap, ne említsék, hogy Nobel-békedíjat kaptam, nem ez a fontos. Ne említsék, hogy háromszáz különféle kitüntetésem van, nem ez a fontos. Azt mondják el, hogy Martin Luther King megpróbálta szeretni embertársait. Mondja el valaki rólam, hogy a háborúról közzétettem az igazságot, felruháztam a mezítelent, meglátogattam a börtönben lévőt.” Ahogy Jézus tanította. S ahogyan nagy példaképei és kortársai Istenhez emelkedő, az elesettekhez pedig empatikusan aláhajló lélekkel is megélték: így évtizedeken át a feketék nagy fehér doktora, Albert Schweitzer orvos-lelkész, az 1961-ben Isten diplomatájaként repülőszerencsétlenségben elhunyt ENSZ-főtitkár, Dag Hammarskjöld vagy a szelídség nagy prófétája, India fegyvertelen felszabadítója, Gandhi és a vele szimpatizáló J. F. Kennedy. Igen, ezt köszönjük meg neki mi, magyar reformátusok és keresztények is. És testamentumként írjuk szívünkbe szavait: „A kard hatalma, ereje soha nem győzheti le a Lélek, a szellem hatalmát, erejét!”

Békefy Lajos


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Luther a papi szolgálatról
Élő víz
Gondolatok az imádkozásról
Hitünk titkai
Heti útravaló
Keresztutak
Vatikáni ima
Krisztus az egyház egyetlen fundamentuma
Szemelvények az ökumenikus imahét történetéből
Imahétnyitó istentisztelet
Az Egyházak Világtanácsa főtitkárának pásztori üzenete
A házigazda: Lengyelország
Buttiglione „új inkvizícióval” vádolja az Európai Parlamentet
Állam, egyház, politika
Imádsággal a bűnözők ellen
Jogunk van a megszólalásra
Hangfogó nélkül
Istenhívő lett az ateizmus bajnoka
Evangélikusok
„A történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni”
Emlékezés Bácsi Sándorra
e-világ
Segélyszervezetek az interneten
Keresztény szemmel
A kereszténység utáni korban élünk-e?
Ellentámadásra készülnek a humanisták és az ateisták
Humanizmus – antihumanizmus
Pestises erkölcsi tudat
Visszhangok – böjt előtt
A menyasági koldus
A hét témája
Reményik-kiállítás
Reményik Sándorra emlékezünk
Eredj, ha tudsz!
evél&levél
Céltévesztés
Válasz a Céltévesztésre
Közlemények, nyilatkozatok
Hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Hetvenhat éve született Martin Luther King
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
A fény lovagjaitól az Univerzális Életig
Színes rongyszőnyeg az élet…
Egy csepp emberség
A vasárnap igéje
„Emlékezzél a te Fiadra, vétkeimnek szép váltságára!”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Az Úr a megtört szív egyetlen menedéke
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 04 Hetvenhat éve született Martin Luther King

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster