EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 04 - Luther a papi szolgálatról

Liturgikus sarok

Luther és az istentisztelet 12.

Hozzászólás a cikkhez

Luther a papi szolgálatról

Luther kettős értelemben beszél papságról. Egyrészt vallja, hogy az ószövetségi lévita papság három funkciója – újszövetségi tartalommal ki- vagy még inkább beteljesedve – a kereszténységben is érvényes. Ez a három funkció az Istennek felajánlott áldozat, az imádságban való közbenjárás és a testvéri vigasztalás. De amíg az áldozat az Ószövetségben valamilyen külső ajándék (oltárra tett javak) felajánlása, addig az Újszövetségben önmagunk szeretetben való odaadása Istennek, hogy életünk fölött egyedül ő rendelkezzék, miként Pál Róm 12,1-ben minden hívőt erre biztat: „…szánjátok oda testeteket élő és szent áldozatul, amely tetszik az Istennek…”

Luther hangsúlyozza, hogy ebben a papságban a keresztség szentsége által mindenki részesül, mert így valósul meg, amit 1Pt 2,9-ben mond az apostol: „Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe…”

Luther megkülönbözteti az egyetemes papságtól az egyház elhívott szolgáinak papságát. A zsinatokról és az egyházról című könyvében az egyház hét ismertetőjele között sorolja fel azt, hogy az egyház szolgákat hív el és ordinál – szó szerinti fordításban „rendel” –, azaz szolgálatba állít. Luther soha nem az ordináció – a köznyelvben „papszentelés” – tényét, hanem a papság középkori tartalmát vitatja. Az egyház babiloni fogságáról szóló könyvecske világosan tükrözi felfogását: „…akiket pedig mi papoknak nevezünk, azok szolgák, (…) és a papság (sacerdotium) semmi más, mint szolgálat (ministerium). Hasonlót mond Pál 1Kor 4,1-ben: »Ki-ki úgy ítéljen felőlünk, mint Krisztus szolgái és Isten titkainak sáfárai felől.« (…) Így írja le ugyanis Isten a papot Malakiás próféta által: »A pap ajkai őrizzék a tudományt, és tant keressenek szájából, mert a Seregek Istenének követe ő.« (Mal 2,7) Azért feltétlenül biztos dolog, hogy aki nem a Seregek Istenének »angyala« (az angyal annyit tesz: követ [a szerző megjegyzése]), vagy más célra és nem követségre (angelatum) hívatik meg, az éppenséggel nem pap.” Luther ezt Róma gyakorlatával szemben mondja, amelyben a papszentelés elsődleges tartalma a miseáldozat élőkért és holtakért való bemutatása.

Luther a papokat nemcsak az ige szolgáinak, hanem pásztoroknak is mondja, „mivelhogy a legeltetés, vagyis a tanítás a kötelességük”.

Miben látja tehát Luther a döntő különbséget az ószövetségi papság és az egyház papi hivatala között? Mindenekelőtt a papi szolgálat irányultságában. Az ószövetségi lévita pap és nyomában minden megkeresztelt ember (egyetemes papság) Isten népének követe Isten felé, más szóval közbenjáró. Luther szerint a papságnak éppen ez a másokért közbenjáró funkciója vált a kereszténységben egyetemessé! Az egyház papi hivatalára fölszenteltek ezzel szemben Isten követei az egyház népe felé. Az egyházban az ige szolgálata nem egyetemes papi funkció! Erre Isten elhívott követeinek van felhatalmazásuk. Formálisan az egyház hívja el őket, és gondoskodik fölkészítésükről, de mindenkor Jézus Krisztus személyes elhívását feltételezve. Ebből Luther soha nem engedett. Miként abból sem, hogy a pap az egész istentiszteleten Isten követeként szolgál: „az Atya, Fiú, Szentlélek nevében” tesz mindent. Isten nevében köszönti a gyülekezetet. (Helytelen a „Kegyelem nékünk és békesség…” köszöntés.) A pap Isten bűnbocsánatát adja a feloldozás igéiben, és az elbocsátáskor Isten áldását közvetíti. Ám fontos különbség, hogy amíg Róma a papság Isten felé irányuló közvetítő szerepét is vallja, addig Luther a gyülekezet tagjaiért és a másokért való közbenjárást az egyetemes papság körébe utalja.

Véghelyi Antal


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Luther a papi szolgálatról
Élő víz
Gondolatok az imádkozásról
Hitünk titkai
Heti útravaló
Keresztutak
Vatikáni ima
Krisztus az egyház egyetlen fundamentuma
Szemelvények az ökumenikus imahét történetéből
Imahétnyitó istentisztelet
Az Egyházak Világtanácsa főtitkárának pásztori üzenete
A házigazda: Lengyelország
Buttiglione „új inkvizícióval” vádolja az Európai Parlamentet
Állam, egyház, politika
Imádsággal a bűnözők ellen
Jogunk van a megszólalásra
Hangfogó nélkül
Istenhívő lett az ateizmus bajnoka
Evangélikusok
„A történelmet nem tanulni kell, hanem megérteni”
Emlékezés Bácsi Sándorra
e-világ
Segélyszervezetek az interneten
Keresztény szemmel
A kereszténység utáni korban élünk-e?
Ellentámadásra készülnek a humanisták és az ateisták
Humanizmus – antihumanizmus
Pestises erkölcsi tudat
Visszhangok – böjt előtt
A menyasági koldus
A hét témája
Reményik-kiállítás
Reményik Sándorra emlékezünk
Eredj, ha tudsz!
evél&levél
Céltévesztés
Válasz a Céltévesztésre
Közlemények, nyilatkozatok
Hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Hetvenhat éve született Martin Luther King
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
A fény lovagjaitól az Univerzális Életig
Színes rongyszőnyeg az élet…
Egy csepp emberség
A vasárnap igéje
„Emlékezzél a te Fiadra, vétkeimnek szép váltságára!”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Az Úr a megtört szív egyetlen menedéke
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 04 Luther a papi szolgálatról

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster