EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 20 - A Lélek és a lélek - avagy a pünkösd titka

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

A Lélek és a lélek - avagy a pünkösd titka

A fenti címben egy szót kétféle formában olvashatunk: Lélek és lélek, az egyik esetben nagy-, a másikban kisbetűvel írva. Van-e különbség közöttük? Különbség van, de van kapcsolat is! Hogy miben térnek el egymástól, azt két görög szó segítségével is lehet szemléltetni, és természetesen egy kis körülírással is segítünk magunkon.

A nagybetűs Lélek szónak megfelelő kifejezést az Újszövetség görög nyelvű szövegében így olvashatjuk: pneuma. A kisbetűs lélek szónak pedig ez felel meg: psziché. Az első esetben mindig Isten Lelkéről beszélünk, a másodikban pedig az ember lelkéről. Ha azt a teológiai szakkifejezést alkalmazzuk, hogy pneumatológia, akkor a Szentlélekről szóló tanításra gondolunk, ha pedig a pszichológia kifejezést használjuk, akkor - ki ne tudná? - az emberi lélekről van szó.

Mint mondtam, különbség van a kettő között, de szintúgy van kapcsolat is.

A különbség az, hogy Isten Lelke elfogadja az ember lelkét, miközben az ember lelke befogadja Isten Lelkét. Az első történés a megváltást jelenti, a második a megtérést. S akkor ettől a ponttól kezdődik, vagy inkább kellene, hogy kezdődjön egy csodálatosan szép hitbeli folyamat, amely állandó növekedést, fejlődést jelent, a maga nehézségeivel, visszaeséseivel és előreugrásaival, letöréseivel és kinyílásaival.

Amikor Isten Lelke elfogadja az ember lelkét, még nem biztos, hogy történik is valami, mert ugyanakkor az ember lelkének be kell fogadnia Isten Lelkét. Ebben a kölcsönösségben valósul meg a hitélet fogantatása, kibontakozása, növekedése, virágzása, termőre fordulása. Isten Lelke tapintatos, senkit nem akar erőszakkal betörni, hanem csak csendben elfogad. Isten Lelke a tüzes szikralélek, de ha valakit még túlságosan is ennek a világnak az indulatai (anyagiasság, alantas ösztönök, kapzsiság, irigység, viszálykodás stb.) itattak át, akkor ennek a szikraléleknek mégsem lesz lángra lobbantó hatása, minden földi marad nedvesen és - továbbra is - korhadó állapotban.

Ám ha lelkünk fogékony volt a Lélekre, akkor ez az újjáteremtő "Tűzlélek" (a Szentlélek tüze) új tüzet gyújt életünk szegényes tűzhelyében; akkor olyan lelki történésben lesz részünk, amelyet szavakkal nehéz kifejezni: ennek a klasszikus neve újjászületés. S ebben az esetben nem kell semmiféle e világi manipulációs eszköz, hogy egy kis "vallásos élményt", egy kis lelkesedést, ujjongást, valami elragadtatásfélét csiholjunk ki önmagunk szegényes házi tűzhelyéből, hanem az égi szent láng kezd lobogni bennünk, és megtapasztaljuk az igazi új életet. Sőt az újjászületett életben, a növekedés, a gazdagodás élményében lesz részünk.

Mintha két véglete lenne a mai kereszténységnek. Az egyikre a kiszáradt, kiszikkadt, száraz csontok a jellemzők (Ez. 37), vagyis az, hogy az életnek alig van valami halovány jele. Olyan lehet az ember, mint egy kiszáradt fa (Ézs 56,3); vagy akár egy gyülekezet is lehet ebben az állapotban: még nagy is lehet, sőt hatalmas is, csak éppen elszáradt, könynyen letörő ágai mutatják, hogy nincs benne élet. Nagy, de élettelen. Még a madarak sem raknak rajta fészket, és a földön is csak a helyet foglalja. Ez az egyik szomorú véglet: mint ahogy a magvető példázatában is olvashatjuk, a hirdetett ige sorsa az volt (Mk 4,6), hogy "amikor pedig felkelt a nap, megperzselődött, és mivel nem volt gyökere, kiszáradt". Ennek okáról pedig a következőt mondja az Írás: "Mert kétszeres rosszat cselekedett népem: engem, a folyóvíz forrását, elhagytak, hogy víztartókat vájjanak, repedezett falú víztartókat, amelyek nem tartják a vizet." (Jer 2,13) Ezért hát a szomjúság és a kiszáradás - ez az egyik véglet.

A másik véglet - hasonlóképpen - kísértés, az, amikor az ember akarja mesterséges eszközökkel pótolni a Szentlélek pneuma-valóságát a felfokozott és felajzott pszichés manipulációk széles skálájú trükkjeivel, legyen az a psziché-lélek kábító zenéje, igehirdetésnek látszó ráolvasás, a szent látszatát keltő ember istent játszó tudálékossága (néha egy bizonyos tévécsatornán látok ilyet, és borzadok). Ezt a jelenséget rajongásnak is lehet nevezni, márpedig az élő Lélek tüze nem tévesztendő össze a rajongással!

Pál apostol elmondja magáról (ApCsel 22,3 és Gal 1,14), hogy ő is rajongott valamiért - az atyák hagyományaiért -, mielőtt Krisztushoz tért volna meg. S éppen Pál apostol az, aki az 1Kor 14,12 és igei szövegkörnyezete szerint nagyon is komoly józanságra int bennünket. Mert az emberi psziché nagyon könnyen manipulálható, félrevezethető - erre épít korunkban egy magát e világi szellemnek kiadó erő is a villódzó, varázslatosan ügyes és elbűvölő média álarcában. Ám a jó szándékú, de Bibliában, Isten igéjében járatlan, iskolázatlan emberek egykori hanyag istentagadásuk után hallatlanul könnyen csapdába csalhatóak egy kis pszichés trükkel, különféle manipulációkkal. Minél kevesebb mértékadó tudása és józan tapasztalata van valakinek Isten dolgairól, annál könnyebben el lehet vele hitetni ezen a téren szinte bármit.

Az egyik véglet a Lélek-szárazság (a Szentlélek éltető hiánya), a másik véglet a lélek-fulladás (az emberi lélek rákos túlburjánzása). A pneuma (Szentlélek) hiánya, a psziché (az emberi lélek túlfeszítése, rákosodása), s a végeredmény: halál.

A pünkösd titka: a Lélek találkozik a lélekkel! Isten Lelke az emberi lélekkel! Isten Lelke elfogad, és az emberi lélek befogad. Ennek a pünkösdi titoknak a neve: újjászületés!

Ribár János


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap - új kegyelem
Liturgikus sarok
Sok minden összefügg!
Élő víz
Heti útravaló
Nyelveken szólás és szólás
Egyházunk egy-két hete
Együtt ballagtak...
Evangélikus óvodák országos találkozója
Anyák napja az Élimben
A föld porából lett templom
Keresztutak
Európa: kisebbségek, identitás
Az Egyházak Világtanácsa elnökeinek pünkösdi üzenete
A hit egysége, Európa egysége és a nemzet egysége mint pünkösdi ajándék
"A mag fává növekszik"
Lutheránus Vatikán?
Borban az igazság, borban a vigasz?!
Amikor betelt a pohár
A magyar Kékkereszt...
Ébredő "kazah Kazahsztán"
Kritikus helyzet a Temesközben
Evangélikusok
Szószéken és szerkesztőségben: Isten szolgálatában
Egy "lehetetlen ember"
In memoriam Scholz László
e-világ
Az alsósági honlap születése és gyermekkora
Keresztény szemmel
Pünkösd - a Szentlélek ünnepe
Erőt meríteni
A Lélek és a lélek - avagy a pünkösd titka
Pünkösdi dance party
Pünkösd ünnepének naptártörténeti vonatkozásai
evél&levél
Hogyan lehetnék az egyház közösségének a tagja?
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Médiatükör - 2005. tavasz
Szlovák opera Lutherről
A vasárnap igéje
Félünk vagy élünk?
Zsoltár a Szentlélek dallamára
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 20 A Lélek és a lélek - avagy a pünkösd titka

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster