EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 33 - Rembrandtra emlékezünk

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Rembrandtra emlékezünk

Négyszáz évvel ezelőtt, 1606-ban született Rembrandt van Rijn a hollandiai Leydenben. A tehetséges ifjú először egyetemre iratkozott be, de nemsokára kiderült, hogy a festészet sokkal jobban érdekli. Így áttért a művészi pályára.

Hollandia legnagyobb festője lett. Fiatalkorától öregségéig rengeteget alkotott. Legnagyobb sikerei a portréfestészethez fűződnek. Gombrich művészettörténeti munkájában megemlíti, hogy nem maradt ránk Rembrandt-önéletrajz. Híres mondásait sem gyűjtötték össze. De számtalan önarcképe valóságos önéletrajzot jelent az utókor számára.

Művészi alapelve az volt, hogy az igazság fontosabb a szépségnél, ezért önmagát is kíméletlen őszinteséggel festette meg. Ez az őszinteség teszi vonzóvá alkotásait.

Fiatalon jómódban élt, házasságot is gazdag nővel kötött. Sikeres, divatos mester volt; műgyűjtő. Rengeteg megrendelést kapott – főleg portrékat festett. Akkoriban divat volt, hogy a gazdag kereskedők így akarták megörökíteni magukat. Portréiban is kitartott az őszinteség mellett, és senkit nem volt hajlandó hízelgően ábrázolni. Mindig a teljes személyiséget akarta bemutatni.

A festészet mellett a grafikát és a rézkarcot művelte. Mint protestáns komoly bibliaolvasó volt, aki szívesen mélyedt bele a bibliai történetekbe. Itt említjük meg az adós szolgáról készült rajzát (Mt 18). A rajz nem szorul sok magyarázatra. Ott ül az Úr a számadás napján. Sáfára a szolga tartozását lapozza fel egy nagy könyvben. A lehorgasztott fejű, zsebében kotorászó szolgáról lerí, hogy nem tud fizetni. Néhány vonás elegendő ahhoz, hogy a művész maradéktalanul érzékeltesse a három ember viszonyát – az Úr méltóságteljességét, a sáfár ügybuzgóságát és a szolga bűntudatát.

Rembrandt a történetek mélyére hatol, beleéli magát légkörükbe. Megpróbálja elképzelni, hogy valójában miként zajlott le egy-egy esemény, miként viselkedhettek az emberek az adott körülmények között.

Megemlítjük egyik festményét, amely Dávid király és Absalom (Absolon) kibékülését ábrázolja (képünkön). Ezt Rembrandt előtt még valószínűleg senki sem festette meg. Az Ótestamentumot olvasva megpróbálta maga elé képzelni a Szentföld királyait és patriarcháit. Vonzotta a szemét a keleti embereken látott színpompás öltözék, meg a drága anyagok, amelyek aranytól és drágakőtől csillogtak. Az amszterdami kikötőben látott keleti emberekre gondolt, és örült, hogy megfestheti a ragyogó színeket. Legtöbb festményén sötét árnyalatok uralkodnak, de ha felvillan rajtuk egy-egy ragyogó fény, az sohasem öncélú, hanem az ábrázolt jelenet drámaiságát fokozza.

Mint már említettük, a festészet és a grafika mellett a rézkarc technikáját is alkalmazta. Hatszáz festmény, négyszáz rajz és kétszázhetvenkilenc rézkarc maradt tőle.

Minél jobban elmélyült a művészete, és minél kevesebb megalkuvásra volt hajlandó, annál inkább halványult népszerűsége. De személyes és anyagi kudarcai ellenére művészi hírneve mindvégig fényesen tündökölt.

Igazat kell adnunk Gombrichnak, hogy „egyedül hírnévből nem lehet megélni: ez volt – ez lesz mindig is – az igazi tragédia”. Így történt azután, hogy felesége halála után adósságokba keveredett. Házát eladták, hitelezői árverésre bocsátották a gyűjteményét. Fia mentette meg a teljes romlástól: szerződést szerzett a számára, így egy műkereskedő cég alkalmazottja lett. Ez időben festette utolsó nagy remekeit. Mire meghalt (1669), nem maradt utána más, mint néhány ruhadarab és a festőalkalmatosságai.

Gáncs Aladár


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Bizalmi státus
Végre igazi nő leszek…
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Oltalomban a hajléktalanok
Szabó György a Nyugati (Dunántúli) Evangélikus Egyházkerület új kerületi felügyelője
Bizalomra épített ház
Szabadtéri evangélizáció Nógrádban
Keresztutak
Harc a Közel-Keleten
Beiktatták Veres András megyés püspököt
„Én vagyok az út, az igazság és az élet…”
Legfontosabb a megelőzés!
Nők is lehetnek püspökök
Evangélikusok
Munkamegosztás vagy mandátum?
Aki a harangszó mögött van
e-világ
A kicsi szép
Keresztény szemmel
Van-e még esélye az egyháznak a 21. században?
Istentelenül
evél&levél
Visszatekintés a pécsi evangélikus kórus évadzáró szolgálataira
Csak a vízben tanulhatunk meg úszni – észrevételek Szeverényi János olvasói levelével kapcsolatban
Közlemények, nyilatkozatok
A magyarországi Lepramisszió közleménye
A közelmúlt krónikája
Canossa-járás
Édesapám első világháborús hadifogolynaplójából
Négyszáznegyvenöt éves a Huszár Gál által alapított legrégibb magyar nyomda
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Őrállók
Egy hét Korondon
A semmi hálójába gabalyodott ember
Térden ülve
Árpádházi Szent Erzsébet-jubileum
Az akkurátus szaxofonos
Krisztus megérintése
A színpadok bolondja
Rembrandtra emlékezünk
Az vagy NEKEM, mint testnek a kenyér
Ígéret a völgyben
A tanyafelszámolástól a Sokol rádióig
Segesvári körséta
Isler
A vasárnap igéje
„Az a kőszikla pedig a Krisztus volt”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
Az evangélikus énekek királya és királynője
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 33 Rembrandtra emlékezünk

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster