EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 41 - Hazugság mint „túlélési szükséglet”?

Evangélikusok

Hozzászólás a cikkhez

Hazugság mint „túlélési szükséglet”?

A hazánkban kirobbant belpolitikai és morális krízisre reagálva elgondolkoztató interjú jelent meg az Index internetes újságban Peter Stiegnitz hazugságkutatóval. A magyar származású professzor 1956-ban hagyta el az országot, Bécsben tanult pszichológiát és szociológiát. Ő a mentiológia – hazugságkutatás – tudományának megalapítója; Mindenki hazudik című könyve magyarul is megjelent. Állítása szerint „mindenkinek muszáj hazudnia, ez túlélési szükséglet…” Valóban ez lenne az igazság, vagy netán a hazugságkutató is csúsztat?

Mielőtt megpróbálok választ találni erre a súlyos morális kérdésre, hadd idézzek még néhány fontos gondolatot Peter Stiegnitztől: „A mentiológia háromféle hazugságot különböztet meg: az önhazugságot, amikor saját magunknak hazudunk, a közösségi hazugságot, amikor egy-két embert tévesztünk meg, és a tömeghazugságot, amikor valaki becsap egy tömeget. A hazugságot mindenki önmagának vallja be először, és szinte mindig megbocsátunk magunknak, mert általában jó okot találunk rá, hogy miért tettük. A sajátunkénál sokkal szigorúbban ítéljük meg mások hazugságát – különösen a politikusokét. Ha egy nyugat-európai demokráciában hazugságon kapnak egy politikust, akkor ő megbukik. Amerikában pláne, a protestánsoknak a hazugság a legnagyobb bűn a hazaárulás után…”

De mi a helyzet Magyarországon? Van-e még az adott, kimondott, leírt szónak súlya, következménye? Vajon azért kommunikálunk-e, hogy a valóságot feltárjuk, vagy éppen ellenkezőleg, hogy eltakarjuk?!

A mentiológia a hazugságot a valóságtól való tudatos eltérésként definiálja. Ennek az eltérésnek a következménye kiszámíthatatlan. A bibliai őstörténet hitvallása szerint az ember bukásának, bűnének oka nem más, mint a kísértőnek, a hazugság atyjának a látszólag ártatlan kérdése, csúsztatása: „Csakugyan azt mondta az Isten, hogy a kert egyetlen fájáról sem ehettek?” Ezzel indul el az ember szívében a bizalmatlanság erjedése, amely azóta is engedetlenségbe, félelembe taszítva szembefordítja őt Teremtőjével és társával.

Ez az ősbizalmatlanság hazai társadalmunknak is a legfájóbb nyomorúsága, ami átjárja, mérgezi, rombolja közösségeinket. Nyilvánvaló a vezetők fokozott felelőssége ebben a krízisben, de ugyanakkor szembesülnünk kell azzal a ténnyel, hogy a vezetettek, az átlagemberek között is pusztít a bizalmi válság. Szenvedünk a kimondott szó hitelének, becsületének hiányától a hétköznapok világában is. Csak néhány mindennapos példa ennek illusztrálására: tisztelet a kivételnek, de az iparos, a szerelő nem akkor jön, amikorra megígérte, nem számít se a vállalt határidő, se az adott költségvetés… A kereskedő gyakran „téved” a mérésben és a számlázásban… A reklámok többsége megtévesztő csúsztatás; a tömegtájékoztatás gyakran féligazságokkal manipulál…

De söpörjünk egy kicsit a saját házunk, egyházunk előtt: mennyit ér az adott, a kimondott, a kinyomtatott szó az evangélikus egyházban? Mennyi valósul meg ígéreteinkből, programjainkból?

Most, egy új hatéves ciklus kezdetén vajon mennyit érnek az ünnepélyesen elhangzó eskük, vállalások? Milyen súlya van az oltár előtt kimondott keresztszülői ígéretnek, konfirmációi vallástételnek, házassági eskünek, ordinációs fogadalomnak? Érezzük-e még a gyónási kérdésekre gyakran rutinszerűen elmormogott válaszok elkötelező felelősségét? Mi válik életté a szószékről meghirdetett nagyszerű tézisekből? Vajon mennyi a valóságtól való tudatos – vagy már észre sem vett – eltérés?

Mennyire határozza meg egymáshoz való viszonyunkat, kommunikációnkat egyik legfontosabb hitvallásunk, a Nagy káté törvényértelmezése? Néhány gondolat a „Ne tégy felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot!” lutheri magyarázatából: „Ennek a parancsolatnak a veleje és egyszerű értelme, hogy senki ne ártson nyelvével felebarátjának, akár barátja, akár ellensége az, ne mondjon róla rosszat, akár igaz, akár koholt az… Hiszen az egész emberen és emberben nincsen semmi, ami egyházi és világi ügyekben többet és szélesebb körben használhat vagy árthat, mint a nyelv…”

Ugyanígy őszinte önvizsgálatra indíthat minket Barth Károly, aki élesen így fogalmaz: „A hazugság a bűn sajátosan keresztény formája. A kereszténységnek megint csak jó oka van arra, hogy először a saját portája előtt söpörjön, hogy azután képessé váljon arra, hogy a közönséges hazugságot is hazugságnak nevezze… A kereszténységen belül kell, hogy fény gyúljon ahhoz, hogy a világban világosabb legyen.” (Karl Barth: Szemvillanások. Kálvin Kiadó, Budapest, 2006)

Mindezek után nem szeretném megkerüli a címben felvetett kérdést. Álszent hazugság lenne tagadni, hogy adódhatnak életünkben olyan határhelyzetek, amikor az igazság elhallgatására kényszerülünk. Egy ilyen krízisről vall Peter Stiegnitz is, aki hétéves korában letagadta zsidó származását, és így, ennek a hazugságnak az árán kerülhetett ki élve a nyilasok fogságából…

De ugyanakkor meggyőződésem, hogy az emberi élet Istentől kapott értelme és célja több, mint pusztán a túlélés. Gyógyító igazságot szólni és cselekedni krisztusi szeretettel – ezt az embermentő küldetést bízta ránk Mesterünk, aki maga az út, az igazság és az élet.

Gáncs Péter püspök, Déli Egyházkerület


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Légy állhatatos, de legalábbis maradj talpon!
Az egyház igazi kincse az evangélium
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
A megbékélés közös üzenete
Északi „episzkoposz”
Isten igéjének szolgájaként élni
Közgyűlés I.
Közgyűlés II.
Higgyünk-e a szavaknak?
Kőszegi komplexum
83×2 elnökségi tag
Tamás-mise
„Gyakran álmodom Bényéről…”
Egyházmegyei papi piknik
Keresztutak
Szoboravatás a gyógyulásért
Életre szóló mandátumunk
Evangélikusok
Hazugság mint „túlélési szükséglet”?
Tyúkanyó a Bethesdában
e-világ
Hálószövés: Tampere–Budapest
A hét témája
VI. EGOT – diákfesztivál Nyíregyházán
Felügyelőiktatás az EGOT-on
Vetélkedők után…
Nem menza
evél&levél
Levél Donáth Lászlónak
Válaszlevél Donáth Lászlótól
Közlemények, nyilatkozatok
A Magyarországi Evangélikus Egyház püspöki tanácsának nyilatkozata a magyar–szlovák megbékélésről
A közelmúlt krónikája
Parókiából – erdei iskola
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
A szomszéd (Luther-) rózsája
Marosvásárhelyi festőművész kiállítása a Vármegye Galériában
A Fasort látni kell!
Sütő András
PRÚSZ-díjas író darabja a Stúdió K színpadán
Déli harangszó Győrságról
Tejfölös csoda
A vasárnap igéje
A pogányok világossága
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
„Adj jó tanítómestereket nékünk…”
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 41 Hazugság mint „túlélési szükséglet”?

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster