EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 42 - Bárányok a farkasok között

A közelmúlt krónikája

Hozzászólás a cikkhez

Bárányok a farkasok között

Az amishok tanúságtétele Amerikában

Két évvel ezelőtt princetoni tanulmányutam idején református teológushallgatók társaságában kerestem fel az észak-amerikai kontinens egyik legkülöncebb vallási közösségét, a Pennsylvania államban élő „amish”-okat. Nagy érdeklődéssel mentem, hiszen a nyolcvanas évek közepén láttam a róluk szóló, Magyarországon is nagy sikerrel játszott, A kis szemtanú (Witness) című filmet. Az Evangélikus Élet főszerkesztőjének ígéretet is tettem, hogy benyomásaimat megosztom majd a lap olvasóival, ám elfoglaltságom miatt az ígéretemet eddig nem tudtam beváltani.

Idén ősszel három hónapot ismét az Egyesült Államokban tölthetek egy Virginia államban működő, az evangélikus egyházhoz kötődő főiskola (a Roanoke College) vendégtanáraként. Oktatói és kutatómunkámon kívül továbbra is élénk figyelemmel követem az amerikaiak vallási életét. Bár a szekularizáció itt is érezteti hatását, Európa országaihoz képest Amerika mégis „vallásos” nemzetnek mondhatja magát, hiszen itt a lakosság huszonöt százaléka jár vasárnaponként templomba, amíg az „öreg kontinensen” ez az arány mindössze öt százalék körül mozog.

Az amishokról szóló írást azonban tovább nem halaszthatom. Olyan dolog történt ugyanis, amely október első napjaiban megrendített minden jóakaratú embert ezen a világon. Egy később magával is végző tejszállító fiatalember egy pennsylvaniai amish iskolában lelőtt öt fiatal leányt, öt másikat pedig megsebesített. Miközben e sorokat írom, éppen temetik ezeket az ártatlannál is ártatlanabb gyermekeket.

A mai újságok részletesen tudósítanak arról, hogy bár a mintegy kétszázezer tagot számláló közösséget természetesen megrázta a szörnyű tragédia, a hitükkel mégis arról tanúskodnak, hogy ilyen eseményeket másképpen is fel lehet dolgozni, mint azt „odakint” teszik az átlagemberek. A közösség lelkésze arról prédikált, hogy nem értik, mi történt, ám a családtagok nyugodt lélekkel elfogadják azt Isten akaratának. A gyilkosnak pedig „természetesen” megbocsátanak. Igen, ők bárányok a farkasok között.

Az amishok az Amerikát járt turisták számára azért érdekesek, mert egy sajátos, zárt vallási közösségben élnek, tudatosan elkülönülve a „világtól”. Úgy öltözködnek, dolgoznak, mintha ma is a 17. században élnének. Mindenekelőtt a ruházatuk szembeötlő: a nős férfiak fekete kalapot és (bajusz nélküli) szakállat viselnek, az asszonyok varratlan ruhát hordanak, a hajukat nem vágják. A turisták számára a legnagyobb látványosság, hogy autó helyett lovas kocsikat („buggies”) hajtanak. Televíziót vagy elektromosságot nem használnak.

Általában farmokon dolgoznak, gyermekeiket saját iskoláikba járatják. Néhány évtizeddel ezelőtt emiatt az állami törvényekkel is összeütközésbe kerültek, ám működésüket végül sikerült mindenki számára megfelelő módon szabályozni. Közösségi összetartozásuk példamutató.

Az amishok megőrizték saját nyelvüket: ma is a pennsylvaniai holland („Platt”) nyelvet beszélik. Nem szervezett falvakban élnek, hanem farmok laza szövetségében. A vallási élet mindent meghatároz számukra, ám templomot külön mégsem építenek. Istentiszteleti életükben nincs liturgia, szerintük a zene emberi érzelmeket kavar fel, ezért káros lehet. Úrvacsora idején János evangéliuma 13. fejezete alapján a lábmosást gyakorolják. Vallásukra jellemző, hogy nem térítenek, ám a kívülállókat szeretettel fogadják vendégként maguk között.

Bibliaértelmezésükre a literalizmus, mai szóhasználattal a fundamentalizmus jellemző. Szó szerint élik meg ezért Pál apostol intését: „Ne igazodjatok e világhoz!” (Róm 12,2) Tizenhat éves korukban a serdülő fiúk egy évre kimehetnek a „világba”, és szabadon kipróbálhatják a „kinti” életet. Utána azonban saját maguknak kell eldönteniük, hogy melyik életformát választják. A Jákób választása című film szól erről a döntésről, arról, hogy a fiatalok nyolcvanöt százaléka az amish életformára mond igent. Ám ha ezt megszegik, akkor a közösség szigorúan kiközösíti őket („shunning”, illetve „Meidung”). Ilyenkor 1Kor 5,11 alapján a családi kapcsolatok teljesen megszakadnak. A rokonházasságok miatt előfordult közöttük a törpeség és a szellemi fogyatékosság. A Biblián kívül a Martyrs’ Mirror (Mártírok tükre) a leggyakrabban forgatott lelki olvasmányuk.

Az amish közösség kétszáz svájci család leszármazottja. Történetük a 16. századi „radikális reformáció”-ra, az anabaptistákra nyúlik vissza. 1536-ban Hollandiában egy kilépett katolikus pap, Menno Simons (1496–1561) volt a mennoniták alapítója. Az ő utódaik egy része Svájcba ment. Ám 1693-ban Jacob Amman (1656–?) svájci mennonita püspök a szigorúbb vallási elvek (például lábmosás, illetve Meidung) jegyében szakított a mennonizmussal.

Amman követői, az amishok 1720-1770 között érkeztek Pennsylvaniába. 1737-ben a Charming Nancy nevű hajó fedélzetén huszonegy amish bevándorló érkezett Philadelphia kikötőjébe.

A legtöbben Pennsylvaniában telepedtek le, s ma is úgy élnek, mint bevándorlásuk idején. Mindennapi életüket a közösségi „Ordnung” szabályozza. Természetesen az erőszakmentesség eszméjének jegyében következetesen pacifisták, soha nem fognak fegyvert. Ezért is döbbenetes, hogy az október elsején eldördült fegyverlövések éppen az ő ártatlan gyermekeiknek az életét oltották ki. Bármennyire is távol álljon tőlünk az amishok világa és bibliaértelmezése, hitük megrendítő tanúságtétel lehet mindannyiunk számára.

Fabiny Tibor (ifj.)


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Mindenki élni akar
Egyedül kegyelemből, Krisztus keresztjéért, bűnbánó hittel
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Egy zászlóbontás filozófiája
Országos evangélizáció a Deák téren
Hálaadás Kossuth gyülekezetében
Újabb lépés az evangélikus egyházi ingatlanrendezés ügyében
Malomsoki megújulás
Átadták az idei Gyurátz Ferenc-díjakat
A múlt örökségétől a távlatokig
„Mi van, öcsém? Megbolondultál?”
Keresztutak
Vallási helyzetkép
Konzultáció a missziói gyülekezetről
A gyermekekért az egyházban
Ha majd megkérdezi a fiad…
Hálaadás az elmúlhatatlan életért
Megújuló évtizedes kapcsolat
Evangélikusok
„De mostantól semmi sem ugyanaz”
Poprádi Ádám emlékezete
e-világ
„Nálatok laknak-e állatok?”
Megnyugvás a Bethesdában
Keresztény szemmel
Nyílt levél Tallián Hedvignek
evél&levél
Már megint kisebbségi véleményen lennék?
A közelmúlt krónikája
Bárányok a farkasok között
Adalék az angliai evangélikusság történetéhez
Vándorprédikátor – világméretekben
Civitas fidelissima
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Protestáns kulturális est
Egyedül a hit a megoldás
Jubál 2006
Asztali beszélgetések – három asztalnál
Egy film Trianonról és a nemzet szétszakításáról
Mackó sajtos pogácsa
A vasárnap igéje
Játékszabályok
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Hajbaj vagy frizurafilozófia
Szószóró
Rendszerben vagy?
Cantate
„Teremtőmnek, Megváltómnak éneklek” – régi magyar istenes énekek I.
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 42 Bárányok a farkasok között

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster