EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 47 - Ég felé mutató ujjak és tornyok

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Ég felé mutató ujjak és tornyok

Schéner Mihály evangélikus festőművész kiállítása Kiskőrösön

Kiskőrös főterén járva a Petőfi-szülőház és -emlékmúzeum előtt sűrűsödnek a lehulló falevelek a járdán, de aki a csöpögő eső és a zúgó őszi szél elől belép a múzeum kisgalériájába, egyszer csak templomok lélekemelő csendjében találja magát, és szakrális tereket rejtő épületek kisugárzó erőterét érezheti maga körül. A Petőfi-emlékmúzeum országos és nemzetközi hírű alkotókat is Kiskőrösre vonz, akik örömmel mutatják be munkásságukat a lutheránus költő szülőháza mellett. Schéner Mihály Kossuth- és Munkácsy-díjas evangélikus festőművész elgondolása és kérése egybeesett a múzeum vezetőségének elképzelésével, miszerint a művész Templomok című kiállítását Gáncs Péter, a Déli Egyházkerület püspöke nyissa meg.

Az állandó és időszaki kiállításai szervezésében mindig művészi hitelességre és színvonalra törekvő kiskőrösi múzeum idei novemberi tárlatára a nyolcvannegyedik évében járó Schéner Mihály életművének egy sajátos szegmenséből állítottak össze kollekciót: a mester templomokat ábrázoló képeiből válogattak Szepes Hédi művészettörténész rendezésében. A november 3-i megnyitón köszöntőt mondott Lasztovicza László, Kiskőrös alpolgármestere.

„A kultikus helyek avatják a tájat az ember kultúrkincsévé” – idézte Schéner Mihály szavait megnyitóbeszéde elején Gáncs Péter püspök. A kultikus helyek életünkben játszott szerepe kapcsán visszautalt Nóé történetére, aki a pusztulás földjére lépve hálaoltárt épített Istennek. Hasonlóképpen cselekedtek az őt követő ősatyák is, akik az isteni cselekvésre adott válaszképpen hitük kifejezését és megélését segítő szent helyeket, szakrális tereket kerítettek el az emberi élettéren belül. Az ember eme „kultikus térhasználata” nyomán emelkedtek fel történelmünk során azok a templomok, amelyek mai településeink szívét képezik – nemcsak földrajzilag, hanem esztétikailag és (a földet az éggel vertikálisan összekötő értelemben) spirituálisan is. A templomokat funkciójuk avatja kultikus helyekké, esztétikai és spirituális dimenziójuk révén válnak értékőrző és -teremtő kultúrkincsekké.

Bár szemünk ott szeret tanyázni, ahol a szépség van, a lélek romlásának újkori évtizedeiben felépültek templom nélküli, lélektelen városok. Templomok helyett épülnek felhőkarcolók, modern Bábelek, melyeket tán csodálunk, ámde nem szeretünk. A kultusz is helyettesíthető, ha megváltozik a hódolat tárgya: a shopping centerekben, a fogyasztás profán szentélyeiben az ember már csak lefelé néz, az anyag különböző formáit csodálja – s lassan elfeledkezik a lélek csendjéről, a szív békéjéről és az áldásról, amely metaforikus értelemben abból az irányból jön, ahová a templomok tornyai mutatnak.

„Ki tilthatja az áldást?” – tette fel a kérdést Juhász Ferenc költő szavaival Gáncs Péter. A nemzeti himnuszában is áldásra szomjazó nép számára Schéner Mihály segít újra meglátni a lélek és az imádság házát, a találkozás, a közösség szentélyét, az ember és ember, az ember és Isten közötti kommunikáció központját, a szakrális helyet, mely a béke és az áldás örök forrására mutat.

Schéner ezerarcú művészete létszimbólummá nemesíti a megragadott tartalmat; képein legtöbbször egyszerre hullámzik át az emberi természet szent és démoni oldala, bukott embervoltunk eredendő kettőssége.

Ezen a tárlaton csak a szentség pólusának kifejezéseit láthatják az érdeklődők: a szeretet, a felfelé figyelés, a lélek jóságának szimbólumait. A galériában sűrűn emelkednek a „mutatóujjak”: a medgyesegyházi templom ugyanúgy felismerhető, mint a Notre-Dame – az alkotói módszer mégsem realista, ugyanakkor nem is absztrakt. A festmények megmunkálása szinte centiméternyi közelségbe vonzza a tekintetet: a kidolgozás egyszerre tűnik gondosan mívesnek és rusztikusan elnagyoltnak. A képek mintha nem is tükröznének és ábrázolnának, hanem a templomokban valami mást láttatnának velünk, ami azonban mégsem elvont. A művész saját maga által „expresszív-szürrealistának” nevezett munkáin mintha templomokkal kifejezett ősképeket látnánk, amelyek egyszerre keltenek egyedien modern és hagyományosan ősi benyomást.

Schéner Mihály In nomine Patris című írásában így vall templomokat ábrázoló képeiről: „Nem szűntem meg megragadni a lehetőséget, hogy arányosat tegyek, olyat, ami az emberi mértéknek megfelel, és az Istennek is tetszik. Valamit meglestünk az ő mérhetetlen rendjéből és arányaiból, valami nagyon kicsit, de ez is elég ahhoz, hogy otthont találjunk magunknak a nagyvilágban. Ha ujjaim csillagsugaraival valami örömet tudtam magamnak és nektek adni, akkor az ég felé mutattam, hogy találkozzam az égbolt csillagmilliárdjaival, az egyetemességgel, s egyben vezérlő csillagot kerestem, ami utat mutat nekem.”

Schéner Mihály Templomok című tárlata december 1-jéig tekinthető meg hétfő kivételével 9-től 17 óráig. Az emlékmúzeum címe: 6200 Kiskőrös, Petőfi tér 5. (A kiállítás képeiről készült fotók megtekinthetők a Déli Egyházkerület honlapján, a Déli Harangszón: http://del.lutheran.hu.)

Petri Gábor


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Istenkeresés
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Új színek a déli csapatban
Egyházi testületek stafétabot-átadása
Építő és romboló erők
Egymásra „felügyeltek”
Mohácsi „orgonizáció”
„A templom kincse”
Keresztutak
Kormányzati delegáció a déli püspöki hivatalban
A feldarabolt gyertya és a lángja
Kedves Olvasó! Kedves Testvérünk!
Gyógyító közösség
Evangélikusok
Fehér és fekete: orvosok és lelkészek
In memoriam Nyírő Olga
e-világ
Mihaszna honlap?
Keresztény szemmel
Bizalom
Hajléktalanok
Szarvason újra együtt a segítségre szorulókkal
A hét témája
Útinapló-töredékek, az objektivitás igénye nélkül…
Virágvasárnap Boszniában
Koszovó és a korábbi jugoszláv tagköztársaság, Macedónia
Ciprus – a sokarcú sziget
evél&levél
Hozzászólás egy igemagyarázathoz
Válasz a Hozzászólás egy igemagyarázathoz című levélre
Közlemények, nyilatkozatok
Kiadói közlemény
Előfizetőink figyelmébe!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Nyolc koncert – nyolc ország – egy nemzet
Vízre szállt a Ladik
Társadalmi nemek és keresztény felelősség
Ég felé mutató ujjak és tornyok
Film és szakralitás
Történelmi portrék és ’56 képei
Déli harangszó
Az Alcsúti Arborétum
Vaníliás krémes
A vasárnap igéje
Egy idézés, amelyet mindenki megkap
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Cantate
„Mit Isten tesz, mind jó nekem” – a pietizmus énekei
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 47 Ég felé mutató ujjak és tornyok

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster