Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2007
- 07
- Néhány szó a lapterjesztésről
e-világ
Hozzászólás a cikkhez
Néhány szó a lapterjesztésről
Avagy: hogyan (nem) jut el az Evangélikus Élet az előfizetőkhöz?
Az újságkészítés egyik mozzanatának, az úgynevezett tördelésnek a kulisszatitkaiba avatta be olvasóinkat Boda Zsuzsa szerkesztőségvezető két héttel ezelőtt, a február 4-ei Evangélikus Élet tizedik oldalán. Arról azonban nem szólt – nem ez volt a célja –, hogy mi történik később.
Nos, mi – azaz a szerkesztőség munkatársai – a magunk részéről keddenként estére az utolsó „simításokkal” is végzünk. Addigra minden cikk a helyére kerül, többen is végigolvassák mind a tizenkét oldalt, kijavítják az összes felfedezett hibát – azután elküldjük a nyomdába a lapot. E pillanattól kezdve az újság sorsa már nem a mi kezünkben van; mégis megpróbáljuk most felvázolni, mi következik ezután. Tesszük mindezt azért, mert az elmúlt hetekben többtucatnyi telefonhívást, levelet és e-mailt kaptunk azoktól az előfizetőinktől, akik bizony nem kapták-kapják meg időben az újságot.
Hol is tartottunk? Kedd este tervezőszerkesztőnk interneten továbbítja a nyomdának az újságot, ahol szerda hajnalban kinyomtatják az addig csak elektronikus formában létező Evangélikus Életet.
Szerda reggel az immár papír alapú újságpéldányok egy része a nyomdából rögtön a Magyar Posta Zrt. budapesti, Orzcy téri Üzleti és Logisztikai Központjába kerül. A szerkesztőségünk által havonta aktualizált előfizetői név- és címlista alapján itt csomagolják be barna burkolópapírba és címkézik fel azokat az Evangélikus Életeket, amelyeket az egyéni előfizetőhöz juttatnak el. Fontos tudni, hogy a terjesztés szempontjából az egyéni előfizetők közé nemcsak természetes személyek tartoznak, hanem azok az intézmények – gyülekezetek, iskolák, könyvtárak stb. – is, amelyek csak egy példányban rendelték meg az újságot!
A Luther Kiadó és a Magyar Posta Zrt. közötti lapterjesztési szerződés értelmében a posta vállalja, hogy az Evangélikus Életet a nyomdai lapátadás napját követő huszonnégy órán belül továbbítja. Ez azt jelenti, hogy a budapesti (és a Budapest környéki) előfizetőkhöz csütörtök reggel, a vidékiekhez pedig legkésőbb péntek délelőtt meg kell érkeznie az újságnak. Az egyes példányokat a fővárosban a hírlapkézbesítők, vidéken pedig a postások viszik házhoz.
Na de mi a helyzet akkor, ha valaki – például egy gyülekezet vagy egy szeretetotthon – több példányban tart igényt az Evangélikus Életre? Mint fentebb már mondtuk, az újságok egy része a nyomdából közvetlenül a postához kerül. A többit a kiadó munkatársa hozza el a kiadó Üllői úti székhelyére, majd a többpéldányos megrendelések alapján itt összeállított csomagokat elsőbbségi címkével ellátva, levélküldeményként adja fel a postán, legkésőbb szerda kora délután. Elvileg ezeknek is legkésőbb pénteken meg kell érkezniük a címzettekhez.
Annak, hogy mégsem érkezik meg az újság, több oka is lehet. Például az, hogy a hírlapkézbesítő nem tud bejutni a postaládához. Ez természetesen elsősorban Budapesten, illetve a nagyvárosokban fordulhat elő. Kérjük előfizetőinket, győződjenek meg arról, hogy a hírlapkézbesítőnek van kulcsa a kapuhoz! Hasonlóképpen gondot okozhat az előfizetők listáján hibásan szereplő házszám, mint ahogyan az is, ha az előfizető neve és a postaládán szereplő név nem egyezik.
Az elmúlt hetekben hozzánk beérkező reklamációk vissza-visszatérő eleme volt, hogy nem ugyanaz a kézbesítő viszi az Evangélikus Életet, mint eddig. Január 1-jén valóban megjelent egy új cég a lapterjesztési piacon, mi azonban továbbra is a Magyar Postával állunk szerződésben. Ugyanakkor a posta helyenként összevonta hírlapterjesztői és egyéb küldeménykézbesítési szolgáltatását, így előfordulhat, hogy ezeken a helyeken új kézbesítő van, és hogy akadozik a házhoz szállítás.
Előfizetőink reklamációit szerkesztőségünk kétféle módon próbálja orvosolni. Ha egyszeri kézbesítési hibáról van szó, akkor a kiadóból pótoljuk a hiányzó lapszámot. Ha sorozatosan nem vagy mindig csak késve kapja meg az újságot az előfizető, akkor reklamációját továbbítjuk a posta illetékes osztályának. Eddigi tapasztalataink szerint a reklamáció kivizsgálása meglehetősen sokáig tart, és nem is mindig derül ki egyértelműen, hogy mi okozta/okozza a problémát – ettől függetlenül arra kérjük előfizetőinket, hogy minden esetben jelezzék nekünk, ha nem akkor kapják meg az Evangélikus Életet, amikor kellene, hogy legalább mihamarabb eljuthasson a panaszuk a megfelelő helyre. Mert bár nem rajtunk múlik, hogy mi történik az újsággal kedd estétől addig, amíg az előfizetők kezükbe vehetik, a jövőben is igyekszünk figyelemmel kísérni a terjesztéssel kapcsolatos reklamációkat, és a lehetőségeinkhez mérten mindent elkövetünk annak érdekében, hogy mindazok, akik megtisztelnek bennünket lapunk előfizetésével, minél elégedettebbek lehessenek.
Vitális Judit szerkesztőségi titkár/előfizetési és hirdetési ügyek referense
::Nyomtatható változat::
|