EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 18 - Gondolatok az egyházzenéről

Cantate

Egyházzene és igehirdetés

Hozzászólás a cikkhez

Gondolatok az egyházzenéről

Cantate vasárnapján egy olyan írást ajánlok a Cantate rovat olvasóinak figyelmébe, amely ötvözi a személyes vallomás és a zenetörténeti áttekintés műfaját. (E. Zs.)

Mindennapjaim jelentős részét a zene, pontosabban az egyházzene tölti ki, mellyel mint gyakorlati zenész és mint kutató zenetörténész is foglalkozom. Evangélikus egyháztagként azonban igyekszem távol tartani magamat attól a szemlélettől, amely minket, protestánsokat sokszor megkísért: hogy a keresztény egyház történetét, azon belül az egyházzene történetét a magunk számára a 16. századtól keltezzük.

A reformáció zenéje ugyanis az előző korszak egyházi és világi zenéjéből táplálkozott, azt használta fel az egyszólamú dallamokban és a többszólamú megzenésítésekben is. Ily módon minden kor egyházi zenéje érdekel; mindenfajta zene, amellyel Isten igéjét ezzel a tőle kapott eszközzel próbálták és próbálják érzelmileg, tartalmilag vagy formailag közelebb hozni a hallgatókhoz és alkalmassá tenni az együtt éneklésre-zenélésre.

A kereszténység első nagy zenei kultúrájával, a gregorián zenével viszonylag későn találkoztam, akkor viszont nagyon nagy hatással volt rám. Megszerettem benne azokat a tulajdonságokat, amelyekkel az egyház tudatosan ruházta fel: az egyszerűséget, az objektivitást. Ez azt jelentette, hogy nyolc-tíz, olykor csak öt-hat hang felhasználásával többféle stílusban rendkívül változatos formákba öltöztették az igei mondanivalót.

Amikor Magyarország 16–17. századi zenetörténeti forrásainak feldolgozása során magyar nyelvű gregorián kéziratokat adtam közre, boldogan fedeztem fel a középkorból örökölt perikóparendet s annak a zenében megfogalmazott aranymondásait, az antifónákat. Azután sorra ismerkedtem meg azokkal a liturgikus-zenei kincsekkel, amelyektől a szomorú történelmi események következtében fosztották meg magukat a protestáns egyházak: a himnuszokkal, a Te Deummal, a lamentációkkal, a passióval.

Számomra a középkor gregorián énekéhez hasonlóan egyetemessé vált a 16–17. század protestáns gyülekezeti énekkincse; ennek jelentős része kiállta az idő próbáját. A gyülekezeti énekeket többen is felöltöztették, általában szerényebb eszközökkel megharmonizálták, orgona- vagy kórusművet írtak belőle.

A megzenésítések csúcsát valószínűleg mindannyiunk számára Johann Sebastian Bach zenéje jelenti. Ahogyan Bach zenei eszközökkel megjeleníti a földi vándorlást, ahogyan érzékelteti az örömöt és a bánatot, ahogyan az Újszövetség parancsolatait – Istent és az embert szeressed! – a lehető legegyszerűbben megfogalmazza, és mindenekfelett ahogyan Krisztus szenvedéstörténetét zenéje segítségével átélhetjük, az nemcsak az egyházi zene, de általában a zeneművészet „non plus ultra” fogalmát is kimeríti. És valóban nincs is ennél nagyobb. Mégis, amit most hozzáteszek, azt nagyon fontosnak tartom az egyházzene művelése és hallgatása szempontjából.

Mindannyian ismerjük Albert Schweitzer kitüntető jellemzését, mellyel Johann Sebastian Bachot az ötödik evangélistának nevezte. Bármennyire értékelem is Bach művészetét, az őt méltató Schweitzer megállapítását megkérdőjelezem. Kétségtelen, hogy Bach egyedülállóan közvetíti az evangéliumot, de mégsem az ő szép zenéje az evangélium, hanem maga a szöveg. Ezzel természetesen nem azt akarom mondani, hogy a hívő ember ne élvezze a zenét, hanem hogy a tartalmat és a lényeget: az evangéliumot sose veszítse szem elől; a zene ne legyen fontosabb a szövegnél! Megrendülten állok Colmarban az Isenheimi oltár előtt, látva, ahogyan Keresztelő János Krisztus keresztjére mutat, és érzékelem Grünewald közvetítésében mindazt, amit az evangéliumból megértett. Ezt kapom Bachnál is.

A fenti gondolatsorból következik, hogy az egyházzene és maga az egyházzenész a zene sajátos eszközeivel az ige megértését, a gyülekezetet szolgálja. Erre szeretnék minden egyházzenészt buzdítani. A mi munkánk nem magunkról szól, hanem Krisztusról; neki kell minden egyházzenész életében növekednie!

Ferenczi Ilona


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Lassan, tűnődve…
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Döntéshozatal a Dunán
Közgyűlés a Kapernaumban
Egyház és állam kapcsolata a posztkommunista Magyarországon
Kincskereső nap Várpalotán
Soltvadkerti „családi bál” az óvodások szüleinek
Keresztutak
Evangélikus hívek forintjaiból
A keresztség kölcsönös elismerése
A keresztény keresztség
Bajor–magyar diakóniai konferencia
Papi hivatások világnapja
Századik születésnapját ünnepli a cserkészet
Sárszentlőrincről – San Marinóban
Trenderli – avagy csodának márpedig lennie kell
Mire jó egy újszülött?
Bölcs Náthán a 21. században
Evangélikusok
Bizony, őrizője vagy testvérednek!
A műzenétől a népzenéig
e-világ
Húskészítményekről – őszintén
Keresztény szemmel
Nem azé, aki akarja
A hét témája
Noémi, Kamilla, Anna, Borsószem…
Engem mindig szerettek
A gyermekmentés hősei
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kántorvizsga örömmel és hálaadással
Szakmai nap a GyLK-ról
Protestáns médiahajó plusz PRÚSZ-vacsora
Balassi Bálint összes versei oroszul
Ismét koráléneklési verseny Albertiben
Fabiny Tamás: Ajtórésnyi zsoltár
A szent és a profán határmezsgyéjén
Isten dalnoka – Georgius Tranoscius
Kóruskérdéskör
Bemutatkozik az Érdi Evangélikus Egyházközség
A vasárnap igéje
Énekszóval a harag ellen
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Éjjel a Mátrában
Cantate
Gondolatok az egyházzenéről
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 18 Gondolatok az egyházzenéről

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster