EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 20 - Gondolatok Buxtehude halálának háromszázadik évfordulóján

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Gondolatok Buxtehude halálának háromszázadik évfordulóján

Az északnémet mester halálának háromszázadik évfordulóján tekintsünk vissza életpályájára, művészetére!

Dietrich Buxtehude életének első szakasza a Balti-tenger öblének két, egymással szemben fekvő városához, a svédországi Helsingborghoz és a dán Helsingřrhöz kötődik. Születésének pontos időpontja és helye vitatott. Legvalószínűbb, hogy 1637-ben Helsingborgban látta meg a napvilágot.

A szülői házból kimagasló zenei képességeket hozott. Édesapja, Hans Buxtehude először Helsingborgban, később pedig Helsingřrben volt orgonista. Gyermekkorát Dietrich is már a tengeröböl túlsó partján fekvő Helsingřrben töltötte. A város evangélikus latin iskolájába járt. A korabeli tanrend szerint a zenének kiemelt szerep jutott az oktatásban. Az iskolai énekkar látta el a szomszédos Mária-templom zenei szolgálatát, sőt még két másik templomban is énekelt.

Dietrich az 1650-es évek végén helsingborgi orgonista lett apja korábbi szolgálati helyén, 1660-ban pedig elnyerte a helsingřri Marienkirche orgonista posztját, így visszakerült abba a templomba, amelyben még iskolásként énekelt. Ottani tevékenységének sajátos magyarországi vonatkozása is van. A kórus kottatárának korabeli jegyzéke szerint Buxtehude valószínűleg ismerhette az ekkor Sopronban tevékenykedő Andreas Rauch ünnepi kantátasorozatát, a Currus Triumphalis Musicust is. A soproni és a helsingřri énekkar által énekelt darabok között egyébként is sok közös tételt találunk.

1668-ban, amikor Franz Tunder, a lübecki Mária-templom orgonistája meghalt, Buxtehude nyerte el ezt a tisztséget. Ezzel a régió egyik legjelentősebb, legtöbb feladattal járó egyházzenészi posztját kapta. A lübecki Marienkirchében kiemelkedően magas zenei elvárásoknak kellett megfelelnie. Az istentisztelet orgonaprelúdiummal kezdődött, és nagyszabású darab zárta a liturgiát. A gyülekezet énekét is orgona-előjáték készítette elő. Erre a célra írhatta Buxtehude korálelőjátékait, melyeknek a felső szólamában díszítve szólal meg a koráldallam. Ezen kompozíciók ugyanakkor a zeneirodalom legszebb példái közé tartoznak abból a szempontból, hogy miként fejezheti ki a szerző egy rövid darabban zenei eszközökkel a szöveg tartalmát. A lefelé lépő félhangok a bűn súlyára, a felfelé vezetők pedig a megváltás örömére utalnak.

Buxtehude prelúdiumai és toccatái is jellegzetes típust alkotnak a műfajon belül. Változatosságukat annak köszönhetik, hogy improvizációszerű szakaszok és szigorúan szerkesztett fugatók követik egymást mozaikszerű elrendezésben. A témák közötti zenei összefüggés azonban hatásosan kapcsolja egységes egészszé a sokrészes darabokat.

Orgonaművei már korukban is nagyon népszerűek voltak, szervesen hozzátartoztak az orgonálás „tananyagához”. Ennek köszönhető fennmaradásuk is. Buxtehude orgonaműveiből ugyanis az apja halálára írt korálvariációkon kívül egyetlen hang sem maradt fenn saját kéziratában, csak tanítványok másolataiban.

A lübecki istentisztelet liturgiájába a lutheri hagyományok szerint a gyülekezeti ének és az orgonazene mellett énekkari és kamarazene is szervesen illeszkedett. Kamaraművek és kantáták sokasága is hirdeti a mester zeneszerzői tudását. Érdekes megfigyelni: míg a korálelőjátékok arra utalnak, hogy a Mária-templom gyülekezete a lutheránus törzsanyagot ismerte és énekelte, addig a kantátákban többször találkozunk a később született korálszövegekkel és dallamokkal.

Orgonaművei, kantátái és kamaraművei a mai istentiszteletbe is szervesen illeszthetők.

A templom egyben a városi zeneéletnek is fontos helyszíne volt. Régi szokás szerint az egyházi esztendő végén és karácsony előtt rendezték az úgynevezett Abendmusik alkalmakat, melyek keretében korábban inkább orgona- és kamarazenei művek, később pedig nagyszabású oratóriumok hangzottak el. Ezeket is ő komponálta. Zenei anyaguk azonban elveszett.

A lübecki mester zenéje és a téli Abendmusikok Európa-szerte ismert és megbecsült alkalmak voltak. Sok fiatal orgonista látogatott el az északnémet városba, hogy meghallgathassa a sorozatot, és tanulhasson Buxtehudétól. Köztük volt Johann Sebastian Bach is, aki 1705-ben több mint háromszáz kilométert tett meg gyalogszerrel és lovaskocsin, hogy személyesen is megismerhesse az akkor már idős mestert.

Szinte sorsszerű, hogy nem maradt fenn arckép Buxtehudéról. Egy holland festő 1674-ben készült Házi zenei jelenet című festményén láthatjuk a csembaló előtt egy kánon kottájával az ölében (képünkön). Bár képi ábrázolás alig maradt ránk, kompozíciói hiteles képet tükröznek a lübecki mesterről. Úgy ismerhetjük meg belőlük őt, mint aki saját magával szemben a legmagasabb elvárásokat támasztotta, tehetségét és minden erejét teljesen a szent zene ügyének szolgálatába állította.

Finta Gergely


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Hozzád kiáltok
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Csupán beszélgettünk…
Ki mit tud a királyokról?
Isten megpróbált szolgája – máig ható vigasztaló énekköltőnk
Belső megújulás Taliándörögdön
Elnöki látogatás a Johanneumban
A Szentlélek szólt Szárszón
„Ne szűnjetek meg hálát adni!”
Keresztutak
Együtt Európáért 2007
Ne félj tehát, kicsiny csapat!
A Külföldön Élő Magyar Evangélikus Lelkészek Munkaközössége (KÉMELM) jubileumi, összegző közgyűlésén elfogadott nyilatkozat
Magyar „leprafelelősök” közgyűlése
Tanult tehetetlenségi szindróma
Atyafiak közegében
Akarunk-e biciklizni?
Óvónők Augsburgban
Anyák napi ünnepség Nagyváradon
Evangélikusok
„…a győzelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk”
Lovaggá avatták a Frenkl házaspárt
Tessedik-napok Budapesten és Albertirsán
Péter Jenő
e-világ
Édes élet – avagy a cukorról, a mézről és az édesítőszerekről
Keresztény szemmel
Fagy, jég, kár, keserűség
A Jelenések könyve egy evangélikus lelkész olvasatában
Mezítelenül
evél&levél
Orgonahangverseny Mohácson
Vaktáborhíradó
A közelmúlt krónikája
A változás ünnepe
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Gondolatok Buxtehude halálának háromszázadik évfordulóján
Vonalak és fonalak
Angyali költő
Ismét volt keresztény könyvhét
Hibaismétlés, avagy Jókai után szabadon
A vasárnap igéje
Az örök élet fényében
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Érettségi 2007
Cantate
„Az Úr nevében indulunk, mutassa angyala utunk…”
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 20 Gondolatok Buxtehude halálának háromszázadik évfordulóján

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster