EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 20 - Vonalak és fonalak

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Vonalak és fonalak

Polgár Rózsa kamarakiállítása

Új időszaki kiállítás nyílt május 9-én az Evangélikus Országos Múzeumban. Polgár Rózsa kárpitművész ismert gobelinjei és kevésbé ismert rajzai mellett eddig még ki nem állított vázlatait is láthatja a közönség. A valójában csak méretében kamarakiállítást a megnyitón Karátson Gábor író, képzőművész méltatta. Gondolatait, melyek túlmutatnak a művészet határain, az alábbiakban olvashatják.

Hogy egy kiállításnak nem kell feltétlenül nagy kiállításnak lennie, Polgár Rózsa mostani kamarakiállítása legjobban mutatja. Művei ahogy átlelkesítik, átszellemítik e kabineteket! Érdekes módon tanúskodva a textilművészet igazi természete mellett, a textus, a textília rokon voltát, már-már egybeesést mutatva be, ahogy a sorolás és a sorok, a textilfonalak és a betűk közlései egymástól szinte meg sem különböztethetők. Három könyv többet mond, mint ötven; a nézőnek ebben a jóleső önkorlátozásban alkalma nyílik arra, hogy alaposan szemügyre vegye az egyes műveket.

Mondanivaló és technika a jó művészetben egybeesnek. Polgár Rózsát sem érdekli más, mint művészetének technikája, s következetesen dolgozva ebben lép túl azon, ami úgymond csak technika lehetne. Ami foglalkoztatja, elsősorban a sík természete: a sík tanulmányozása teszi képessé arra, hogy úgymond kilépjen a síkból.

Ki sem lép belőle, mondanom se kell, igazából. A sík, akárcsak a magasabb matematikában, az elméleti fizikában, meggörbül, hajladozik, kiárad önmagából, és közben mégis képsík, textilkép-sík marad; épp ez a nagyszerű benne. Gyönyörű példája ennek Az élet kenyere című munka – szövött kisplasztika a művésznő definíciója szerint, amely meghatározással én azonban szívesen vitába szállnék. A plasztika az plasztika, példának okáért mit mondjak, kemény, ha megkoppantod az ujjaddal, koppan, koppannia is kell. Az élet kenyere viszont valami hihetetlenül lágy dolog, nem szobor, hanem kép, amely kiárad önmagából, színes álom, mint ahogyan egyetlen éjszakán hajt ki a földből, nyílik ki, kezd illatozni egy titokzatos virág. „Mert az Istennek ama kenyere az, az ki szállott mennyből, és ád életet ez világnak.” Textilképsík marad a maga elbűvölő puhaságában, mely, akár az életé, bensőséges akkor is, amikor túlcsordul határain; nem a három dimenzió kimódolt terében foglal helyet, hanem a megrendültség felhőjében.

„Megtöretett a teste” – két kis kenyér, megfelezett karaj, mint a szegény gyerekek uzsonnája, cseppet sem mutatósak; úgy nyugosznak ott az Alfa és az Ómega gyönyörű virágkelyhében, amelyből alászálltak e kehely centrumába – ez a mi kenyerünk. Nincsen más kenyerünk, nincs, nem is lehet, s kívánatos se volna, hogy legyen.

Íme Polgár Rózsa problematikája; íme a téri probléma, íme a tér mint eleven tér; íme a téri probléma, mely egyúttal maga a megoldás; megoldás mint megkötözöttség.

Ezek a gyűrődések, ezek a csavarások nagyon érdeklik a művészt. Nagy erejű, drámai dolgok, amelyek hosszas magyarázkodásra nem szorulnak, bámulatra méltó rajzok: az élet természete jelenik meg bennük. Legfeljebb annyit érdemes megjegyezni, hogy jól van ez így, jól van az, hogy csavargatnak, csomózgatnak minket, kezdenek talán már alakulni a dolgok. Nemcsak a gyötrelem jelenik meg bennük, van bizonyos dekorativitásuk is, amely mindenkor az élet jele; ha pedig az emlék fájdalma dekoratívnak lenni már nem hagyja a képet, mint a komor Katonatakaróban, a rend szelleme még mindig benne van.

Ez a rend nagymértékben, talán elsősorban a variáció elvéből következik, amely a szövés technikájának közeli rokona, egyúttal azonban magas szellemi szférákból is táplálkozik. Ahogy az Alfa és az Ómega Az élet kenyerének kenyérkendőjén nemcsak a Kezdetet s a Véget határozza meg, hanem nyájasan körbejárja, közrefogja a két kis kenyérszeletet, az mutatis mutandis ugyanaz, ugyanolyasmi, mint az Oltárkép-tervek bűvös négyszöge,

S A T O R

A R E P O

T E N E T

O P E R A

R O T A S,

ez a bűbájos Miatyánk-parafrázis, ókeresztény anagramma, Pater noster, az Alfával és az Ómegával, talizmán, amelyről felismerték egymást az üldözöttek. Ez volna a megfejtés, s ha megfejtették így, bizonnyal így van, s az oltárképet tervező művész szándékainak tökéletesen megfelel mint titkos Miatyánk, elvégre a Miatyánk mint olyan eleve titkos ima, kimondva is kimondhatatlan szavaival. De ez a megfejtés se terelje el figyelmünket – bármennyire megkapó is – a megfejthetetlenségben rejlő varázserőről, amely Anton Webernt, aki – mellesleg szólván – szintén evangéliumi szellemben komponálta kantátáit, annyira lenyűgözte, pusztán a betűk mozgékony rendje által, amely, úgymond „forgásban tartja a művet”, hogy zenei előadásainak egyik alapkövévé tette a bűvös négyzetet, sokkal még megfejtése előtt.

A felírásnak ez a rendje a szövés módszerének is megfelel, és megfelel Polgár Rózsa azon hajlamának is, amelyen változtatni, ha akarna, se tudna, hogy szereti a dolgokat a maguk elrejtettségében megmutatni; éppen azáltal mutatja meg, hogy elrejti őket. Így van elrejtve fák és madarak sűrűjében Petőfi Sándor saját maga költötte sírja. Polgár Rózsa textíliái enigmák, a szövés rendje őrzi meg a rejtelemben őket, illetékteleneknek nem adják meg magukat. S ha elvontnak mondható művei előtt a kommentátor kénytelen tilalmasnak nevezni a megfejtésüket követelő igyekezetet, a mesemondóbb jellegűek viszont, mint a Szabadság vagy az Esernyő szinte megfejtésért kiáltanak – el vannak takarva ők is, sebesen távolodnak az időben. A textilművészet egyetemes nyelv, s nem sokat változott a kezdetek óta, csak ismerkedni lehet vele.

Hölgyeim és Uraim, tessék besétálni ezekbe a ligetekbe.

Karátson Gábor


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Hozzád kiáltok
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Csupán beszélgettünk…
Ki mit tud a királyokról?
Isten megpróbált szolgája – máig ható vigasztaló énekköltőnk
Belső megújulás Taliándörögdön
Elnöki látogatás a Johanneumban
A Szentlélek szólt Szárszón
„Ne szűnjetek meg hálát adni!”
Keresztutak
Együtt Európáért 2007
Ne félj tehát, kicsiny csapat!
A Külföldön Élő Magyar Evangélikus Lelkészek Munkaközössége (KÉMELM) jubileumi, összegző közgyűlésén elfogadott nyilatkozat
Magyar „leprafelelősök” közgyűlése
Tanult tehetetlenségi szindróma
Atyafiak közegében
Akarunk-e biciklizni?
Óvónők Augsburgban
Anyák napi ünnepség Nagyváradon
Evangélikusok
„…a győzelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk”
Lovaggá avatták a Frenkl házaspárt
Tessedik-napok Budapesten és Albertirsán
Péter Jenő
e-világ
Édes élet – avagy a cukorról, a mézről és az édesítőszerekről
Keresztény szemmel
Fagy, jég, kár, keserűség
A Jelenések könyve egy evangélikus lelkész olvasatában
Mezítelenül
evél&levél
Orgonahangverseny Mohácson
Vaktáborhíradó
A közelmúlt krónikája
A változás ünnepe
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Gondolatok Buxtehude halálának háromszázadik évfordulóján
Vonalak és fonalak
Angyali költő
Ismét volt keresztény könyvhét
Hibaismétlés, avagy Jókai után szabadon
A vasárnap igéje
Az örök élet fényében
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Érettségi 2007
Cantate
„Az Úr nevében indulunk, mutassa angyala utunk…”
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 20 Vonalak és fonalak

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster