Evangélikus Egyház
- Online újságok
- Evangélikus Élet
- Archívum
- 2005
- 50
- Csodatálak „mozaikból”
Kultúrkörök
Hozzászólás a cikkhez
Csodatálak „mozaikból”
A Képcsarnok Kft. Mednyánszky Termében Bukrán Edit keramikusmûvész legújabb munkáiból nyílt kiállítás. A november 25-én tartott megnyitón a méteres padlóvázáktól a csónaktálakon át a pici ékszerdobozokig mindent megcsodálhatott és megtapogathatott az érdeklõdõ, hiszen az alkotások megvásárolhatók. A kis darabokból, golyócskákból, hurkákból összeállított tálak egyedi technikával készültek; elragadó formavilágukat az is megjegyezi, aki csak egyszer látott Bukrán-kerámiát.
Bukrán Edit a Magyar Iparmûvészeti Fõiskolán szerzett diplomát 1980-ban, és azóta saját mûtermében alkot. Pályakezdése óta foglalkozik épületkerámiával. Jó néhány szálloda, étterem, lakóház falát és homlokzatát díszíti egy-egy munkája, illetve számtalan hazai és külföldi díj dicséri mûveit. (Például a Kairóban megrendezett nemzetközi kerámiakiállításon az egyiptomi mûvelõdési minisztérium különdíját kapta.) Díszkerámiáit magyar és külhoni galériák mutatják be.
Körülbelül nyolc éve kezdett kísérletezni azzal, hogy puha agyagdarabkákból, kis golyókból, hurkákból, csigákból mindenféle kötõanyag nélkül „épít” edényeket. Az égetés során összeszikkad az agyag, és a többszörös mázréteg is segít összetartani a tálakat. Ami viszont létrejön, az nehezen feledhetõ: mintha apró színes mozaikokból állna az alkotás. Bukrán Edit nem titkolt szándéka az archaizálás. Míg a korong feltalálása elõtt hurkákból építették fel az edényt, majd elsimították, és eltüntették ennek nyomait, addig õ arra törekszik, hogy kiemelje a kézmûvesség jeleit.
Egyik méltatója így ír errõl a technikáról: „A keskeny vájatokban megülõ máz kirajzolja a kavicsszerû formákat, amelyek évezredek alakító munkáját idézik. Ezt a hatást erõsíti a féldrágakövekre emlékeztetõ erezet, olykor szemcsés máz. Bukrán végül megfejeli a jól kitalált egyszerûséget a nemesen csillogó arany- és platinafelületekkel, így mintegy új dimenziót ad az edények archaikus szépségének anélkül, hogy belesétálna az archaizálásban rejlõ csapdába.”
Az evangélikus mûvésznõ újabban azzal kísérletezik, hogy két olyan anyagot hozzon össze, amely eddig köszönõ viszonyban sem volt egymással: hatalmas agyagtálak közepébe üvegmozaikot olvaszt. Az eredmény meglepõ, szokatlan és vitathatatlanul szép.
Jánosi Vali
::Nyomtatható változat::
|