EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 14 - Jézus feltámadásának matematikája?

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Jézus feltámadásának matematikája?

Istenérvek és valószínűség-számítás

Valami vagy van, vagy nincs – gondoljuk józan paraszti ésszel, és hitünk szerint (bár mindig ilyen könnyű és egyértelmű lenne…) elfogadjuk vagy éppen tagadjuk a szóban forgó dolog létezését. A tudósok azonban sokszor nem elégednek meg ennyivel: ha valamire nincs kézzelfogható bizonyítékuk, a matematikához „menekülnek”, és számokban próbálják meg kifejezni, hogy mekkora a valószínűsége a hipotézisükben megfogalmazott dolog létezésének, illetve megtörténtének.

Március 21-én – húsvét előtt nem sokkal – a Tudomány és Hit Jesenius Központ kerekasztal-beszélgetése is egy ilyen témával foglalkozott. A probabilizmusról mint az Isten létét, illetve nem létét „firtató”, igazolni óhajtó valószínűségi módszerről Mezei Balázs és Szalai Miklós filozófusok, valamint Kodácsy Tamás teológus folytattak eszmecserét.

Az apropót Richard Swinburne oxfordi filozófus kijelentése szolgáltatta, miszerint „a rendelkezésünkre álló összes bizonyíték alapján annak valószínűsége, hogy megtörtént Jézus feltámadása, valahol 97% körül van”. Swinburne számos istenérvének megfogalmazásához – köztük a most idézetthez is – Thomas Bayes (1702–1761) tételét használta fel. (A Bayes nevével fémjelzett módszerrel a vizsgált hipotézist háttérismereteink és a hipotézist alátámasztó bizonyítékok alapján becsülhetjük meg.)

A Bayes-tételt nemcsak teisták „használják” saját meggyőződésük igazolására. William L. Rowe amerikai filozófus az ateisták legfőbb érvéből, a rossznak, a szenvedésnek a világban megtapasztalható jelenlétéből kiindulva arra a megállapításra jutott, hogy mindössze 33 százalékos a valószínűsége Isten létezésének.

Nagy a kísértés, hogy valamiféleképpen összehasonlítsuk, egymáshoz viszonyítsuk a két „eredményt”, de nem tehetjük. (Pedig logikailag nagyon érdekes – és bonyolult – „játék” lenne!) Míg ugyanis Swinburne szükségszerűen abból indul ki, hogy van Isten – ellenkező esetben logikailag értelmetlen és lehetetlen lenne az Isten Fiának testet öltéséről, illetve feltámadásáról beszélni –, addig Rowe érvelése Isten létének tagadására irányul. Ha ennek ellenére mégis egymás mellé állítjuk a két adatot, azt láthatjuk, hogy a számítások szerint Jézus feltámadása nagyságrendekkel valószínűbb, mint az, hogy létezik egy olyan mindenható, mindentudó és végtelenül jóságos lény, aki megfelelő ok nélkül megengedi a szenvedés bizonyos eseteit…

Persze – mint ahogy az fentebb is olvasható – ha nincs Isten, akkor Jézus sem támadhatott volna fel. Ugyanakkor Rowe egy olyan Isten létének valószínűségéről beszél, aki – bár tehetné – nem akadályozza meg a mi szemünkben céltalannak tűnő rosszat, a keresztények viszont hisznek az isteni gondviselésben. (Isten tetteinek forrása egyénként – mint ahogy arra Kodácsy Tamás utalt – nem az értelem és a bölcsesség, hanem a jóság és a boldogság.)

A Bayes-tétel alkalmazásával nem kaphatunk biztos választ kérdéseinkre, bár tény, hogy nem is ez a módszer feladata. Hogy akkor mégis mi az értelme ilyen számításokat végezni? Szalai Miklós szerint nagy szerepük van a fanatizmus elleni „harcban”, Kodácsy Tamás pedig úgy véli, ez is egy módja annak, hogy az emberek feltegyék maguknak Istennel kapcsolatos kérdéseiket. Swinburne bizonyításának hatására a teológusnak egyébként nem lett mélyebb a hite; számára sokkal meggyőzőbb „istenérv” az, hogy több mint kétszázan eljöttek e kedd esti beszélgetésre… Mezei Balázs pedig rámutatott: keresztényként nem azt ünnepeljük húsvétkor, hogy Krisztus valószínűleg feltámadt, hanem azt, hogy valóban feltámadt. Hitünk alapja éppen az a személyes meggyőződés, hogy ez a rendkívüli esemény megtörtént.

Vitális Judit


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Hol van az az „oltár előtt”?
Élő víz
Fénykereszt
Aki védelmébe vette…
Heti útravaló
Imádság
Egyházunk egy-két hete
Amikor a mag jó földbe hull
Keresztutak
Új EEK-főtitkár látogatása hazánkban
Katonás emlékezés
Evangélikusok
Toronyiránt
e-világ
www.frankfurt-evangelisch.de
Keresztény szemmel
Van élő reménységünk
Sikoly
A hét témája
„Jézusnak növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem”
D. Szebik Imre püspök igehirdetése
Dr. Fabiny Tamás püspök igehirdetése
Püspökiktatás Miskolcon
Dr. Szili Katalin levele az új püspöknek
Orbán Viktor levele az új püspöknek
Interjú dr. Fabiny Tamással
Utólagos bejegyzés a püspökiktatás vendégkönyvébe
Részletek dr. Fabiny Tamás püspöki székfoglaló előadásából
evél&levél
Tartassék istentisztelet minden nemzeti ünnepen!
Egy szerző két levele az úrvacsoráról
Közlemények, nyilatkozatok
Hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Nyomtatott betűkkel szolgálni
Nyíregyházától Székelykeresztúrig
Éneklő (evangélikus) ifjúság
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Jézus feltámadásának matematikája?
Ötszáz éves a svájci gárda
Keresztény egyetemi napok
Kozáksapka
A vasárnap igéje
Érthetetlen
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Ősmagyar hitvilág kontra kereszténység?!
Szószóró
Lehetőségek piaca
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 14 Jézus feltámadásának matematikája?

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster