EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 14 - Ősmagyar hitvilág kontra kereszténység?!

EvÉlet - Lelki segély

Hozzászólás a cikkhez

Ősmagyar hitvilág kontra kereszténység?!

„Mindig büszke voltam arra, hogy magyarnak születtem. Sokszínű kultúrájú, szívós és ügyes nép a miénk! Szívemhez közel áll a magyar népzene, és gyakran olvasgatom mondáinkat, meséinket is. Lakásomat többnyire olyan képző- és iparművészeti alkotásokkal dekorálom, amelyeken fellelhetők az ősi magyar népi motívumok. Egy barátnőm arra hívta fel a figyelmemet, hogy ezek – a zenével és a mondákkal együtt – az ősmagyar pogány hitvilágot idézik. Szerinte meg kell szabadulnom tőlük. Kérem, segítsen tisztán látnom ebben a kérdésben!”

Kedves Tekla! Egyik legkedvesebb újszövetségi igeszakaszom az, amikor az Úr Jézus siratja Jeruzsálemet (Lk 19,41–44). Számomra az igaz haza- és nemzetszeretet abban a fájdalmas, könnyes jajkiáltásban realizálódik, amelyet Megváltónk prófétai imádságával kifejez.

Isten nem véletlenül helyezett bennünket arra a földre, ahol megszülettünk, és azok közé az emberek közé, akik körülvesznek bennünket. Itt kell helytállnunk, velük együtt dolgoznunk, sírnunk és örülnünk. És értük kell tusakodnunk! Nekünk, az egyetlen, az élő Istent ismerőknek kell honfitársainkért fohászkodnunk, hogy felismerjék meglátogatásuk idejét és a békességükhöz vezető utat. Így lesz rokon a szívünkben az Isten- és a hazaszeretet. Az a nemes hazaszeretet, amely büszkeséggel is eltölthet bennünket anélkül, hogy öncélúvá válna.

„Nincs hozzád hasonló, Uram! Nagy vagy te, s hatalmad által nagy a te neved. Ki ne félne téged, népek Királya?” (Jer 10,6–7a) Ugyanakkor az egyetlen és igaz Isten, aki népünk igaz szeretetére ösztönöz bennünket abban a hazában, ahová helyezett bennünket, nem tűri a bálványimádást. Ebben a kérdésben a legnagyobb szigorúsággal jár el. Magyarságunk felett érzett örömünk nem mehet el odáig, hogy az ősmagyar hitvilág pogány, bálványimádó elemeit beépítsük kereszténységünkbe.

Az 1358-ból való Képes krónikában olvashatjuk – abban a részben, ahol arról esik szó, miként adta el Szvatopluk fejedelem egy fehér lóért a földjét Árpád népének – a következőket: „Árpád pedig népe között megtöltötte a Duna vizéből szarukürtjét, és mind a magyarok előtt ama kürtre a mindenható Isten kegyelmét kérte: adja nekik az Úr ezt a földet mindörökre. Szavait végezvén, felkiáltottak a magyarok: »Isten, Isten, Isten!« Háromszor hangoztatták, innen keletkezett ez a szokás, meg is maradt a magyaroknál mind a mai napig.” De tudjuk, hogy az ősmagyarság hitvilágában jól megfért egymás mellett ennek a teremtő, égben lakozó Istennek, illetve az égitesteknek és a természeti elemeknek a tisztelete. A pusztában élő népek ekkor egyistenhívőnek tartották magukat, de Istennel a szellemi világ lényeinek személyén vagy a táltosokon keresztül tartották a kapcsolatot. A belső-ázsiai lovas népeknek az eredetükre vonatkozó hagyományai a mítosz ködébe burkolták a nép létrejöttének és országalapításának a valóságos folyamatát.

A magyar uralkodóház a turulmonda alapján mint turulnemzetség lett ismertté. E szerint Álmos vezér anyjának, Emesének álmában egy héjaforma madár jelent meg, amely rászállott, és ettől ő teherbe esett, így ágyékából dicső királyok származtak. Emese gyermeke test és vér szerint az apjáé, Ügyek vezéré volt, de az álomban érkező turul a totemizmus felfogása szerint megerősítette az apaságot, és azt fejezte ki, hogy az utód az apánál különb, a régi ősre hasonlító fejedelem lesz.

A honfoglaló magyarság a totemizmus két fajtáját ismerte: a nemzetség- és a családtotemizmust. A magyar totemizmus jellegzetessége a madártotem. A turul volt az eszményi, a hibátlan, a győzhetetlen, vagyis az isteni. És ez bizony azt mutatja, hogy ez az állat – mint szent állat, mint „kis magyar főnixmadár” – isteni tiszteletnek örvendett. (A mitológiai főnixmadár egyébként Egyiptomból került a római és görög mítoszokba, majd a miénkbe, mint a tűzben újra és újra elhamvadó, de megifjodó, újjászülető madár, amely a napisten egyik földi hasonmása…)

És akkor még nem beszéltünk az „istenanyáról”, Babbáról, aki a termékenységkultuszban szerepelt, vagy az elhalt ősök visszajáró szellemeiről, akiknek tiszteletével függtek össze a különféle temetkezési szertartások. No és a tündérekről, lidércekről és tűzmanókról, sárkányokról meg táltos lovakról, amelyek fontos szereplői az ősmagyar hitvilágból táplálkozó népmeséknek. Azokban a népmesékben, amelyek az égig érő fával, más néven „világfával” kapcsolatosak, lehetetlen nem észrevenni, hogy a hőst soha nem a mindenható Isten, hanem a Szél, a Hold és a Nap anya segíti útján. Az égig érő fa egyébként népművészetünk leggyakoribb jelképe. Talán ilyen ábrázolás is díszíti levélíró testvérem szobájának falát? Nem árt, ha tudjuk, hogy őseink mítosza szerint a születésre várók lelke a túlvilágon, az életfa ágán lakozik, onnan száll le a földi életbe, majd a test halála után oda is tér vissza. Ó, milyen távol van ez a mi feltámadáshitünktől!

Lehetséges, hogy Tekla lakását csillagkép- vagy égitestjelképek ékítik? Megfontolásra méltó, hogy egy keresztény otthonba illenek-e ezek az ábrázolások, ha eleink istenként tisztelték mindazt, amit jelképeznek! Szeretettel ajánlom figyelmébe Jeremiás próféta szavait, aki a csillagimádók csontjairól jövendöli, hogy: „Kiterítik azokat a nap, a hold és az ég egész serege elé, amelyeket szerettek, tiszteltek és követtek, amelyekhez folyamodtak, és amelyek előtt leborultak.” (Jer 8,2a)

Szívből kívánom, hogy az ige nyissa meg lelki szemeit, hogy ebben a kérdésben is jól lásson:

Szőkéné Bakay Beatrix


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Hol van az az „oltár előtt”?
Élő víz
Fénykereszt
Aki védelmébe vette…
Heti útravaló
Imádság
Egyházunk egy-két hete
Amikor a mag jó földbe hull
Keresztutak
Új EEK-főtitkár látogatása hazánkban
Katonás emlékezés
Evangélikusok
Toronyiránt
e-világ
www.frankfurt-evangelisch.de
Keresztény szemmel
Van élő reménységünk
Sikoly
A hét témája
„Jézusnak növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem”
D. Szebik Imre püspök igehirdetése
Dr. Fabiny Tamás püspök igehirdetése
Püspökiktatás Miskolcon
Dr. Szili Katalin levele az új püspöknek
Orbán Viktor levele az új püspöknek
Interjú dr. Fabiny Tamással
Utólagos bejegyzés a püspökiktatás vendégkönyvébe
Részletek dr. Fabiny Tamás püspöki székfoglaló előadásából
evél&levél
Tartassék istentisztelet minden nemzeti ünnepen!
Egy szerző két levele az úrvacsoráról
Közlemények, nyilatkozatok
Hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Nyomtatott betűkkel szolgálni
Nyíregyházától Székelykeresztúrig
Éneklő (evangélikus) ifjúság
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Jézus feltámadásának matematikája?
Ötszáz éves a svájci gárda
Keresztény egyetemi napok
Kozáksapka
A vasárnap igéje
Érthetetlen
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Ősmagyar hitvilág kontra kereszténység?!
Szószóró
Lehetőségek piaca
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 14 Ősmagyar hitvilág kontra kereszténység?!

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster