EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 22 - A börtön a templomuk

A hét témája

Lelkészgyűlés a „Markóban”

Hozzászólás a cikkhez

A börtön a templomuk

Kőháti Dorottya riportja

Rendhagyó helyszínen tartotta legutóbbi ülését a Pesti Evangélikus Egyházmegye Lelkészi Munkaközössége (LMK) május 12-én: a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet Nagy Ignác utcai börtönében – vagy ahogy talán többen ismerik: a „Markóban”. A speciális helyszín kiválasztásának apropóját az adta, hogy a büntetés-végrehajtási intézetekben több mint három éve szolgálnak státusban lévő evangélikus lelkészek. Ők eddigi tapasztalataikról, az objektum parancsnokai pedig a lelkészi munka fontosságáról, a fogadtatásról, az eddig megtett útról, a jövő lehetőségeiről beszéltek a résztvevőknek.

Reggel 9 óra. A belépés szigorúan szabályozott procedúrája után a vendéglátók barátságosan berendezett tárgyalóba kísérik az érkezőket. Evangélikus börtönlelkészeink – Bízik László, Bácskainé Vári Krisztina és Thuránszky István –, valamint Udvardy István római katolikus diakónus terített asztallal, pogácsával, kávéval, ásványvízzel fogadnak minket. Pár percig megilletődött, halk beszélgetés, majd ajtónyílás: megérkezik a börtönparancsnok. Kezdődik az ülés.

Csere László dandártábornok, a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet parancsnoka köszöntőbeszédében elmondta: nagy megtiszteltetés számára, hogy a Pesti Egyházmegye lelkészei elfogadták a meghívást. (Az ötletadó egyébként Bízik László vezető börtönlelkész volt.) Az intézmény vezetői nyitottak az újabb találkozási lehetőségek iránt – azért, hogy minél szorosabb legyen az együttműködés a történelmi egyházak és a büntetés-végrehajtási intézetek között. A nyitás a rendszerváltás után kezdődött: előtte a börtönök és az egyházak kapcsolatát az elzárkózás jellemezte. „Rácsokon át méregettük egymást” – ahogyan a fogvatartottak számára sokszorosított éneklapról énekeltük az ülés kezdetén…

A mélységből kiáltunk

Maga az LMK-ülés a szokott rend szerint zajlott Győri Gábor esperes vezetésével – azzal az egyáltalán nem „elhanyagolható” különbséggel, hogy minden elhangzott szónak más „akusztikája” volt hazánk egyik legismertebb börtönének a falai között. Szabadságról, igazságról, rabságról, kegyelemről bizony egészen másra asszociál az, aki a rácsokon belül él, mint az, aki azokon kívül tartózkodik – még akkor is, ha tudja, hogy pár óra elteltével igazolványa felmutatásával „szabadulhat”…

Az igehirdetési előkészítőt Tamásy Tamásné tartotta a 130. zsoltár megragadóan szép versei alapján: „A mélységből kiáltok hozzád, Uram! Uram, halld meg szavamat! (…) Ha a bűnöket számon tartod, Uram, Uram, ki marad meg akkor? De nálad van a bocsánat, ezért félnek téged.” Akad-e közöttünk olyan, aki bátran, önbizalommal telve, bűntelensége tudatában állhat meg Isten szent színe előtt, éljen akár „kint”, a szabad világban vagy „bent”, a rácsok mögött? – tette fel a kérdést a zuglói lelkésznő. Mindnyájan kegyelemre szoruló bűnösök, rabok, megkötözöttek vagyunk, akik Isten kegyelme nélkül elvesznének. Szabadulásunk ára Jézus Krisztus halála volt. Ő meghallotta mélységből kiáltó szavunkat, értünk megjárta a halált is, hogy feltámadásával utat nyisson az örök életre, a szabadulásra – hangsúlyozta Tamásy Tamásné.

Lelkészek a tömlöcben

A textus elemzése, a hozzászólások után a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának alezredese, Benedek Ede érkezett körünkbe, hogy megtartsa A börtönlelkészség három évének tapasztalatai című előadását, átfogó tájékoztatást adva az elmúlt időszak eredményeiről, illetve az előzményekről, amelyek lehetővé tették, hogy lelkészek szolgálhassanak a börtönökben.

Szavaiból kiderült: a lelkipásztorok mindig is jelen voltak a „tömlöcökben”; volt idő, amikor sajnos nem szolgálatot végzőként, hanem elítéltként. Az egyházak és a büntetés-végrehajtási intézetek viszonyában a fordulatot a rendszerváltás hozta meg: 1990 után egy igazságügyi minisztériumi rendelet lehetővé tette a lelkigondozást, az istentiszteletek, hitéleti foglalkozások tartását, a kegytárgyak, könyvek, Bibliák behozatalát, majd 2000-től a büntetés-végrehajtási intézetekbe státusban lévő börtönlelkészek kerültek. A törvényi alap megléte után összeültek a történelmi egyházak vezetői, és megállapodtak a felosztásban: ennek eredményeképpen 18 római katolikus, 12 református, 3 evangélikus lelkipásztor és 1 rabbi állhatott szolgálatba. Arról is döntés született, hogy a lelkészek szakmai felügyeletét mindig a felettese (vagyis a püspöke) látja el, a börtönben pedig osztályvezetői besorolást kapnak. Hamarosan a személyi feltételek mellé a tárgyi feltételek is „felsorakoztak”: irodát, kápolnát bocsátottak a lelkészek rendelkezésére.

Milyen rendszer szerint működik a lelkigondozás a börtönben? A börtönbe bekerülő a befogadó bizottság előtt tájékoztatást kap a lelki élet gyakorlásának lehetőségéről. A kapcsolatfelvétel tehát már a kezdetekkor megtörténhet. A vallásgyakorlás önkéntes: nincs „kötelező istentisztelet”, és a lelkész sem végezhet hittérítést, ha egy fogvatarott nem igényli a szolgálatát. Aki azonban szeretne a lelkipásztorral beszélgetni, arra a börtön – a kötelező napirendet figyelembe véve – minden esetben teret ad. Nincs olyan időbeli korlát, mint például a hozzátartozókkal való találkozás, a „beszélő” esetében: a pappal való kapcsolattartás nem korlátozódik csupán havi egy-két alkalomra. Ha egy fogvatartott Isten szolgájával akar beszélni, nem utasítják el kérését.

Az alezredes szerint az egyéni lelkigondozás nagyon fontos a börtön lakói számára, kérik, igénylik ezt a fajta szolgálatot. A lelkész abban is nagy segítséget tud nyújtani az elítéltnek, hogy amikor elérkezik a szabadulás ideje, felveszi a kapcsolatot a családdal, a hozzátartozókkal, és felkészíti a fogvatartottat a szabadulásra, a társadalomba való viszszailleszkedésre. De szervezhet nyári tábort is az elítéltek gyermekeinek, és egyéb programok koordinálásában is feladatot vállalhat.

A lehetőség adott

– bárki élhet vele

Budapest három nagy büntetés-végrehajtási objektuma közül a Nagy Ignác utcai börtönben – Bízik László lelkész és Udvardy István katolikus diakónus áldozatos munkájának köszönhetően – tavaly egy kápolna épült, melyet ökumenikus szertartás keretében szenteltek fel.

Bár statisztika még nem készült, az intézetvezetők sokéves tapasztalata alapján elmondható, hogy a fogvatartottak mintegy 5-10%-a igényli a lelkészi szolgálatot. Hogy ez kevés vagy sok, nézőpont kérdése. Tény, hogy személyiségfüggő, hogy ki kéri a lelkigondozást, ki keresi fel a kápolnát. Azt sem mondhatjuk, hogy az elkövetett bűn súlyossága vagy a kiszabott büntetés hossza egyenes arányban állna a hitélet gyakorlása iránti vággyal… A lényeg, hogy adott a lehetőség – egészen odáig menően, hogy a gyanúsított mindenféle ellenőrzés nélkül írhat levelet közvetlenül a lelkipásztornak, az e célra kihelyezett postaládába téve üzenetét.

Az utógondozás kérdése még megoldásra vár. A szabadulók sok esetben a „levegőben lógnak”, munkát találni, emberi kapcsolataikat felvenni, családjukba visszaépülni bizony csak segítséggel tudnak. Példaértékű a Mécses Szeretetszolgálat „félutas háza”, amely arra az időre ad fedelet, amíg a szabadon bocsátott elítélt megtalálja a helyét a világban. Ezen a téren is sokat tehetnek és tesznek is a börtönlelkészek, akár úgy is, hogy gyülekezeti közösségbe, segítő kézből segítő kézbe adják tovább a szabadulót.

Benedek Ede szerint a kezdeti nehézségek után igen jól és egyre szélesebb körben zajlik a börtönlelkészi szolgálat: az erre elhívatott papok, lelkipásztorok nemcsak a fogvatartottak, hanem az objektum dolgozói között is végzik szolgálatukat.

A börtön a templomuk

A délelőtt további részében egy előadásra és három korreferátumra került sor a szolgálatban közreműködő börtönlelkészek jóvoltából. Elsőként Bízik László ismertette sokéves szolgálatának tapasztalatait. Mint elmondta, a legelső és a most újrafogalmazott munkaköri leírásainak párhuzamba állításával jól észrevehetőek a különbségek. Láthatóvá vált az előrehaladás, annyi megjegyzéssel, hogy ami ott, a „Markóban” megvalósult, még modellértékűnek számít az egész országban. A napi nyolcórás munkaidőben a börtönlelkész szabadon jöhet-mehet az objektum területén belül, istentiszteletet, bibliaórát, heti fogadóórát tarthat, személyes beszélgetést végezhet. Anno egy sötétzárka szolgált irodájául a Gyorskocsi utcában, ma már rendezett körülmények között ülhet le, és intézheti az adminisztrációt, a lelkigondozást. Természetesen a Markó utcában is van irodahelyiség, és a zárkákban is felügyelet nélkül tehet látogatást az elítéltek kérése szerint. Ez talán a leglényegesebb újdonság. A munkaköréhez esketés, keresztelés is tartozik. A leírás külön szót ejt a lelkészi titok megtartásáról: a börtönlelkész lelkészi esküje és lelkiismerete szerint jár el. Ha ilyen irányú kérés érkezik hozzá, joga és munkaköri kötelessége a fogvatartott családjával való kapcsolattartás – ezt például a felügyelők nem tehetik meg!

Pasztoráció és evangélizáció

Thuránszky István, Bízik László fiatalabb kollégája a pasztoráció és az evangélizáció kérdéséről szólt a jelenlévőkhöz. Mit jelent e két fogalom a börtön falai között? A pasztoráció a személyes lelkigondozást, míg az evangélizáció a csoportos szolgálatvégzést jelenti. A heti hittan- és bibliaórák – melyeken akár tíz-tizenkét rab is részt vesz egy körletből – több türelmet igényelnek a lelkésztől. Előfordul ugyanis, hogy közbeszólásokkal, poénokkal, viccekkel, kötekedő megjegyzésekkel teszik próbára a lelkipásztor türelmét. A személyes zárkalátogatások már több pozitívummal, örömmel járnak.

A módszer, amelyet Thuránszky István alkalmaz, és amelytől eredményt remélhet bárki is e nehéz szolgálatban, a szeretet. Csak ez – és persze a türelem – győzheti meg a rábízottakat.

Vannak, akik fizetség nélkül végzik szolgálatukat a börtönökben. Az ő tevékenységükről Liturgikus alkalmak és missziósok címmel Udvardy István római katolikus diakónus beszélt a lelkészeknek. Külön kiemelte a Mécses Szeretetszolgálat, a Magyar Evangéliumi Börtönmisszió és a Magyar Testvéri Börtöntársaság áldozatos munkáját, illetve annak a több mint harminc lelkes civilnek a szolgálatát, akik csomagjaikkal, jó szóval, ökumenikus istentiszteleti alkalmak szervezésével igen sokat tesznek az elítéltekért.

A büntetés-végrehajtási intézet vezetőinek jóvoltából a lelkészek rövid sétát tehettek az épületben. Koszty László őrnagynak, a Nagy Ignác utcai börtön parancsnokhelyettesének szakszerű vezetése a nap egyik kiemelkedő eseményévé vált. A mindenre nagy türelemmel és a laikusok számára is világosan, érthetően felelő őrnagyot menet közben kérdések sokaságával bombázták az LMK résztvevői. Udvar, körletek, folyosók, lépcsők, rácsok, őrök és őrök… – végül pedig az új, tavaly épített kápolna. Itt, a puritánságában megragadó, megszentelt falak között hangzott el a fiatal lelkésznő, a börtönlelkészi szolgálatba tavaly decemberben bekapcsolódó Bácskainé Vári Krisztina korreferátuma, Igazságosság és az irgalom dilemmája címmel. A pesti lelkészek kihelyezett, Markó utcai ülése énekkel, imával, esperesi zárszóval – és nem feledhető képekkel, benyomásokkal, érzésekkel végződött.

(A riport elkészítésének lehetőségéért e helyütt is szeretnénk köszönetet mondani Csere László dandártábornoknak és Koszty László őrnagynak.)


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap - új kegyelem
Liturgikus sarok
Pünkösdi lélekkel
Élő víz
Amikor félek
Válság vagy váltság
Egyházunk egy-két hete
Orgonaszentelés a Fasorban
A siófoki orgonasípok üzenete
Ülésezett az Országos Presbitérium
Paksi anziksz
Kedves Olivér!
Kedves Márti!
Szanálás helyett szentelés
Emlékezés Keken Andrásra
Keresztutak
Püspökválasztásról is értekeztek
Kaet Ristissa
Evangélikusok
Töretlen ragaszkodás az igazsághoz
Egy igazi pünkösdi ember
e-világ
Hamarosan 39 e-pont nyílik gyülekezeteinkben
Keresztény szemmel
Pünkösd - az erő forrása
Fordulatok évei
Heti útravaló
A hét témája
A börtön a templomuk
Más a vető, más az arató, s más a szántó...
A börtön kápolnájában
Rabgyülekezet Vácott
Közlemények, nyilatkozatok
Az Egyházak Világtanácsa elnökeinek pünkösdi üzenete
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Református zenei fesztivál pünkösdkor Budapesten
A vasárnap igéje
Legdrágább ajándékodért könyörgök, Istenem
Máról holnapra
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
A nikotin rabságában
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2004 22 A börtön a templomuk

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster