EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 26 - A végidő titkáról – Luther nyomán

Élő víz

Krisztus velünk van a halálban is

Hozzászólás a cikkhez

A végidő titkáról – Luther nyomán

Véget ért az Evangélikus Belmissziói Baráti Egyesület (EBBE) Hitünk titkai – teológia Luther nyomán – mindenkinek című előadássorozata. A kelenföldi egyházközség gyülekezeti termében rendezett június 9-i záróalkalmon – Széll Bulcsú áhítata után – a Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület püspöke, Ittzés János beszélt a végidő titkáról. Luther ugyanis sokat gondolkodott személyes életének végéről és a halálról. A személyes eszkatológia kérdése a reformátor egész teológiai gondolkodását átjárta.

Hite szerint a halál nem egyszerűen az emberi sors egy eleme, hanem a bűn zsoldja. A hitből való megigazulás a bűn és a halál hatalmának legyőzése. Az ember egyszerre bűnös és Krisztusért megigazult (simul iustus et peccator). E kettősség egyidejű volta azonban nem jelent egyenlő mértéket. Sokkal nagyobb a mi igazságunk Krisztusban, mint a bűnünk. A bűnbocsánat nemcsak reménység, hanem tényleges lehetőség – fejtette ki a püspök.

A megigazulás: a halál feletti győzelem kezdete. Krisztus halála az én halálom halála – tehát halálunkban is az életben (Krisztusban) vagyunk. Bár „életünkben szüntelen halál lesi léptünk” (ÉÉ 499,1), de Krisztusért az életre vagyunk eljegyezve. A halál többé nem a mi végünk, hanem bűneink miatt az Atyától való elszakítottság vége. Tovatűnhet a halálfélelem; ha Krisztusra nézünk, boldogan halhatunk meg – vonta le a következtetést Ittzés János. Luther a meghalás folyamatát a születéshez hasonlítja: az újszülött nem tudja, hova megy, mi lesz vele, de várják. Amikor az ember meghal, az angyalok várják – ők a vigasztaló szolgálat eszközei.

Mi van a halál és a megérkezés között? – tette föl ezután a kérdést a püspök. Luther a lélek alvásáról, test nélküli köztes állapotáról beszélt. Halálunkkal téren és időn kívül kerülünk. A személyiség ezt úgy éli át, hogy a következő pillanatban Krisztusnál ébred – bár közben sok idő tűnik tova. Krisztus a híd a halál és a feltámadás között. Krisztus jelen van a halálban és a feltámadásban, amikor a lelket feléleszti, a testet pedig a nem létezőből (ex nihilo) teremti. Az előadó hangsúlyozta: a megváltás – amely itt a földön elkezdődött – teljességre jut a feltámadáskor.

Számolnunk kell azonban az „ítéletre feltámadással” is. Luther szerint a pokol több mint Isten-nélküliség: Isten intenzív haragjának helye. Az Apostoli hitvallásban valljuk Krisztus pokolra (helyesebben: a halottak gyűjtőhelyére) szállását. De Luther ezt a titkot nem akarja megfejteni – ezt hinnünk kell! Inkább a Krisztus ismeretének híjával megholtakra gondolhatunk, akikre nézve Isten megtalálja a módját, hogy kegyelmesen ítéljen. Kevesen gondolnák – hívta föl a figyelmet Ittzés János –, hogy Luther kezdetben nem tagadta a tisztítótűzről szóló tanítást, hanem csupán az ezzel való üzérkedéssel szemben (bűnbocsátó cédulák) lépett fel. 1530-ban megjelent könyvében viszont már arról írt, hogy a halál után nem történik változás; mindazt, ami a halál után velünk történik, a halál előtti történések határozzák meg.

Luther nem alkotott lezárt és bezárt teológiai rendszert a halálról szóló tanításban sem. Dinamikus, változó, olykor egymásnak némileg ellentmondó megnyilatkozásai mögött azonban vörös fonálként (egyfajta cantus firmusként) mindvégig felfedezhető annak mély hite, hogy a legfontosabb: Krisztus ott van még halálunkban is – összegezte előadását a püspök. Személyes és kínzó kérdéseire a reformátor nem kínosan kidekázott dogmákban, hanem Krisztus személyében kapott választ. Ebben legyen ő elsősorban példa a számunkra – emellett azonban világos, hogy még a halálról nyilatkozva is élettől duzzadó teológiáját érdemes újból és újból átgondolnunk.

Kovács László


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Istentisztelet és nyilvánosság
Élő víz
Erőtlenség
A valódi istenbizonyíték
A végidő titkáról – Luther nyomán
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Szolgáló élet
A 2004/2005-ös tanév végzősei
Jubilánsok
Jézus igájában
Hogyan regenerálódnak a lelkészcsaládok?
Keresztutak
Protestáns egyházi napok – ezúttal a cseh fővárosban
Százötven éves a KIE
Evangélikus nő Németország élén?
„Ti kinek mondotok engem?”
A vezetés szépsége és felelőssége
Barcasági iktatások
Evangélikusok
Az Úr katonái
Egy kincseit osztó tanító emlékére
e-világ
Honlap és gyülekezet
Keresztény szemmel
Ökumenikus esélyek
Rávilágítás
A békekövet
A hét témája
Kilencvenéves Soltvadkert polihisztora
Akinek a zene: imádság
D. Terray László norvég királyi kitüntetése
Isten félmondatos csodája
„Mind jó, amit Isten tészen”
evél&levél
Kis hittantábor Révfülöpön
A közelmúlt krónikája
475 éves az Ágostai hitvallás
Egyházvezetők levele az elmaradt normatíva miatt
Katolikus– protestáns csúcstalálkozó a Vatikánban
Vandalizmus aKozma utcai zsidó temetőben
Új lapra virradtak
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Budapest német ajkú protestáns gyülekezetének története magyarul – és angolul
A sámsonházi gyülekezet felügyelője…
Bibliaház Frankfurtban
Élő népművészet
Templomi gála-, azaz hálahangverseny
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 26 A végidő titkáról – Luther nyomán

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster