EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 34 - „Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemről…”

evél&levél

Hozzászólás a cikkhez

„Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemről…”

E felhívással végződik Frenkl Róbert írása az Evangélikus Élet július 24-i (30.) számában. Valóban felkeltette az érdeklődésemet igényes stílusú elmélkedése a legmélyebb emberi érzelemről, a szerelemről. Írásában fejtegeti, hogy korunk akcelerált ifjúsága biológiailag igen hamar éretté válik, szociológiailag viszont egyre későbbre tolódik a házassági elköteleződés lehetősége. Fiataljaink húsz-harminc éves koruk között a pálya- és társválasztási bizonytalanság olyan vákuumában élnek, amelyet az előző generáció nem is ismerhetett. (Nekik a háború utáni években más nehézségekkel kellett megküzdeniük; nem ismerhették a konzumvilág feszültségeit.)

A házasság keretein kívüli – házasság előtti és házasság melletti – szexuális életet paráznaságnak, bűnnek nyilvánítja kereszténységünk. De mit jelent a bűn? Többféle nyelvi értelmezés próbálja a lényegét visszaadni. Számomra a legképszerűbb a vétek szó, azaz mintegy „valamely cél elvétése, eltévesztése”.

Az esetleges közhiedelemmel ellentétben nem a szex a bűn. Ellenkezőleg, az csodálatos dolog! A bűn azonban mindenben előbukkanhat: evésben-ivásban, alkoholban, drogokban, torzult magatartási képletekben, munkában, lustaságban. Gondoljunk csak arra, hányféle függőséget tartunk ma már számon! A bűn, a vétek lényegiségét tekintve nem a cselekvési formákhoz kötődik. Ezen a ponton csúszhatunk át a törvénykezésbe, a farizeusok gondolkodásába.

Emberi mivoltunkat vagy nőként, vagy férfiként éljük meg. A férfi legősibb motivációja a harc, a küzdelem és a győzni vágyás: küzdelem az életért, a győzelemért, a nőért. A nő biztonságra vágyik, hiszen nem kisebb dologra vállalkozik, mint az utód megszülésére (akár az élete árán is). Méltán várja el, hogy megküzdjenek érte. Biologikuma a legrátermettebb hím választását sugallja. A női befogadó princípium a férfit dicsérni, segíteni, győzelemre juttatni hivatott, hogy ezzel betöltse győzelmi vágyát. „…szerzek néki segítő társat, hozzá illőt” – mondja Isten (1Móz 2,18; Károli-fordítás). A cél közös, és a harc vérre menő: a tét nem kisebb, mint a túlélés. Túlélés az egyed szintjén, és túlélés a faj szintjén, amely majd a generációk sorozatában realizálódik.

A megélt szerelmi kapcsolatból nőhet ki a család mint megélt életközösség, és nyújt további pszichoszexuális alapot és modellt az utódgenerációk láncolatában. Merthogy a nemiséget, a nemi identitást tanulni és gyakorolni kell ám! – halljuk manapság mindenfelől. Ez így is van! Ennek legjobb gyakorlótere a család. Már az intrauterin – méhen belüli – életszakasztól kezdve a szoptatás imprintingjein át a szerepjátékokon keresztül tanulunk, mígnem a személyiség éretté válik az önálló döntésre, a párválasztási elkötelezettségre. Az ideálisan alakuló folyamatban a nemek szinte maguk kívánják és sürgetik a házasságot, azt a szoros létformát, amelyben megélhetik értékességüket és fontosságukat. A házasságban realizálódhat legmélyebben és legvédettebben személyiségük teljes fúziója, és alakulhat ki az érett szerelem.

Mi az, ami ebből napjainkban a legkönnyebben elillan? Elvész például rögtön a férfi küzdelme. Pedig értékessé az válik, amiért megküzdöttünk! A nemek az egyre tökéletesedő fogamzásgátlók világában kockázatok nélkül vállalhatják a szerelmi együttlétet. Kicsi a tét, a férfinak nem kell se bizonyítania, se felelősséget vállalnia. Ezzel rögtön a legalapvetőbb érzelmi szükséglete csorbul: nője nem tiszteli. Nem tiszteli, és nem is meri magát rábízni. A nő számára pedig megszűnik az áhított biztonság. Gyermeket nem mer vállalni, tanul és dolgozik, hogy önmagáról gondoskodjon. A kiművelődött nő újra csak a férfi fölé kerekedik, rontva annak presztízsét. A kölcsönös szerepelvárások közötti feszültség egyre nő.

Kultúránkban új réteg jelent meg: a szingli nő típusa. Alkalmi vagy ideiglenes párkapcsolataik jól szimbolizálják a fogyasztói szemléletet: egyszerhasználatosság, eldobhatóság. A leváltható partnerek önkéntelenül is versenyhelyzetbe kerülnek. A megfelelési kényszer növekedhet, ez pedig egyik félnek sem jó. Az elköteleződés igénye nem tud kiteljesedni, a házasságot így egyik fél se meri sürgetni. Nincs biztonság, nem alakul ki a bizalom.

Van-e megoldás? Nem hiszem, hogy az út visszafelé vezetne. A nők tanulása, művelődése önmagában jó. Nem bűn. A szex és a szerelem is igen jó. Az sem bűn.

Mit is neveztünk tehát bűnnek? Mi okozza az elhajlást, a céltévesztést? Hol találunk megoldást, ha nem a kialakuló társadalmi viszonyrendszerünket akarjuk kárhoztatni? A változás mindenképpen egyszemélyes ügyként indul. Sorsát ki-ki magában hordozza. Formálódó személyiségünk tehet alkalmassá bennünket mindenkor a másik ember iránt megélt érzelmekre és a vele való kapcsolatra.

A Biblia lapjairól sokféle árnyalásban kapunk képet a kereső emberről, aki életének megoldásait Istennél akarja megtalálni. Változatos formákban tárul elénk egy-egy élethelyzet, amelyben Isten cselekszik, elhív, kiformál, és végül alkalmassá is tesz – éppen a szerelmi ügyekben is – az élet legmagasabb rendű érzelmének, a szeretetnek, a szerelemnek a megélésére. Isten ebben a célt elvétő keresésben pedig mindenkori közösségét, azaz győzelmet és biztonságot garantáló korrekcióját ígéri.

Konrad Bollmann-né Máthé Györgyi


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Misszió – sugárzó istentisztelettel
Élő víz
Mi a kincsed?
A Békecsapat
A zsiráf
Segítőkészség…
Heti útravaló
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Püspökválasztás előkészítése az Északi Evangélikus Egyházkerületben
Az élet vize Nógrádban
Nemzetközi egyházzenei tábor Békés megyében
Keresztutak
Emlékezés – híd a jövő felé
Evangélikusok
Isten „érmés” talentumosa
Maradandó élmény
e-világ
Isten környezetvédő!
Keresztény szemmel
A közös elszántság és az egy szent akarat ünnepe
A lélek igazi tápláléka
A hét témája
Nem csupán uralkodói jelvény
Augusztus 20. és az egyházak
Dr. Veres András római katolikus püspök
Dr. Bölcskei Gusztáv református püspök
Ittzés János evangélikus püspök
Mészáros Kálmán baptista egyházelnök
Csernák István metodista szuperintendens
Polnauer Sándor főrabbi
evél&levél
„Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemről…”
Válasz a hozzászólásokra
Becsüljük meg Isten ajándékait!
Gyermektábor Telekgerendáson
Figyeljünk oda a pályázati kiírásokra!
Mennyibe kerül?
A közelmúlt krónikája
Úton járók a Szigeten
Gyöngy a sárban
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
„Földrészeket átfogó énekesek”
Szent István a néphagyományban
Totus Lutherus
Kata Uram!
Nem mi írtuk...
Legszebb nyári élményeim
Történet Bolond Lináról és a Vörös Hadseregről, a töltelékes kontyról meg a nagyanyámról
Ballada a költészet hatalmáról
A vasárnap igéje
Történet a mint(h)a-halászokról
„Akik pedig test szerint élnek, nem lehetnek kedvesek Isten előtt”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Szószóró
Nemzetközi ifjúsági találkozó Németországban
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 34 „Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemről…”

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster