EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élõ víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 34 - „Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemrõl…”

evél&levél

Hozzászólás a cikkhez

„Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemrõl…”

E felhívással végzõdik Frenkl Róbert írása az Evangélikus Élet július 24-i (30.) számában. Valóban felkeltette az érdeklõdésemet igényes stílusú elmélkedése a legmélyebb emberi érzelemrõl, a szerelemrõl. Írásában fejtegeti, hogy korunk akcelerált ifjúsága biológiailag igen hamar éretté válik, szociológiailag viszont egyre késõbbre tolódik a házassági elkötelezõdés lehetõsége. Fiataljaink húsz-harminc éves koruk között a pálya- és társválasztási bizonytalanság olyan vákuumában élnek, amelyet az elõzõ generáció nem is ismerhetett. (Nekik a háború utáni években más nehézségekkel kellett megküzdeniük; nem ismerhették a konzumvilág feszültségeit.)

A házasság keretein kívüli – házasság elõtti és házasság melletti – szexuális életet paráznaságnak, bûnnek nyilvánítja kereszténységünk. De mit jelent a bûn? Többféle nyelvi értelmezés próbálja a lényegét visszaadni. Számomra a legképszerûbb a vétek szó, azaz mintegy „valamely cél elvétése, eltévesztése”.

Az esetleges közhiedelemmel ellentétben nem a szex a bûn. Ellenkezõleg, az csodálatos dolog! A bûn azonban mindenben elõbukkanhat: evésben-ivásban, alkoholban, drogokban, torzult magatartási képletekben, munkában, lustaságban. Gondoljunk csak arra, hányféle függõséget tartunk ma már számon! A bûn, a vétek lényegiségét tekintve nem a cselekvési formákhoz kötõdik. Ezen a ponton csúszhatunk át a törvénykezésbe, a farizeusok gondolkodásába.

Emberi mivoltunkat vagy nõként, vagy férfiként éljük meg. A férfi legõsibb motivációja a harc, a küzdelem és a gyõzni vágyás: küzdelem az életért, a gyõzelemért, a nõért. A nõ biztonságra vágyik, hiszen nem kisebb dologra vállalkozik, mint az utód megszülésére (akár az élete árán is). Méltán várja el, hogy megküzdjenek érte. Biologikuma a legrátermettebb hím választását sugallja. A nõi befogadó princípium a férfit dicsérni, segíteni, gyõzelemre juttatni hivatott, hogy ezzel betöltse gyõzelmi vágyát. „…szerzek néki segítõ társat, hozzá illõt” – mondja Isten (1Móz 2,18; Károli-fordítás). A cél közös, és a harc vérre menõ: a tét nem kisebb, mint a túlélés. Túlélés az egyed szintjén, és túlélés a faj szintjén, amely majd a generációk sorozatában realizálódik.

A megélt szerelmi kapcsolatból nõhet ki a család mint megélt életközösség, és nyújt további pszichoszexuális alapot és modellt az utódgenerációk láncolatában. Merthogy a nemiséget, a nemi identitást tanulni és gyakorolni kell ám! – halljuk manapság mindenfelõl. Ez így is van! Ennek legjobb gyakorlótere a család. Már az intrauterin – méhen belüli – életszakasztól kezdve a szoptatás imprintingjein át a szerepjátékokon keresztül tanulunk, mígnem a személyiség éretté válik az önálló döntésre, a párválasztási elkötelezettségre. Az ideálisan alakuló folyamatban a nemek szinte maguk kívánják és sürgetik a házasságot, azt a szoros létformát, amelyben megélhetik értékességüket és fontosságukat. A házasságban realizálódhat legmélyebben és legvédettebben személyiségük teljes fúziója, és alakulhat ki az érett szerelem.

Mi az, ami ebbõl napjainkban a legkönnyebben elillan? Elvész például rögtön a férfi küzdelme. Pedig értékessé az válik, amiért megküzdöttünk! A nemek az egyre tökéletesedõ fogamzásgátlók világában kockázatok nélkül vállalhatják a szerelmi együttlétet. Kicsi a tét, a férfinak nem kell se bizonyítania, se felelõsséget vállalnia. Ezzel rögtön a legalapvetõbb érzelmi szükséglete csorbul: nõje nem tiszteli. Nem tiszteli, és nem is meri magát rábízni. A nõ számára pedig megszûnik az áhított biztonság. Gyermeket nem mer vállalni, tanul és dolgozik, hogy önmagáról gondoskodjon. A kimûvelõdött nõ újra csak a férfi fölé kerekedik, rontva annak presztízsét. A kölcsönös szerepelvárások közötti feszültség egyre nõ.

Kultúránkban új réteg jelent meg: a szingli nõ típusa. Alkalmi vagy ideiglenes párkapcsolataik jól szimbolizálják a fogyasztói szemléletet: egyszerhasználatosság, eldobhatóság. A leváltható partnerek önkéntelenül is versenyhelyzetbe kerülnek. A megfelelési kényszer növekedhet, ez pedig egyik félnek sem jó. Az elkötelezõdés igénye nem tud kiteljesedni, a házasságot így egyik fél se meri sürgetni. Nincs biztonság, nem alakul ki a bizalom.

Van-e megoldás? Nem hiszem, hogy az út visszafelé vezetne. A nõk tanulása, mûvelõdése önmagában jó. Nem bûn. A szex és a szerelem is igen jó. Az sem bûn.

Mit is neveztünk tehát bûnnek? Mi okozza az elhajlást, a céltévesztést? Hol találunk megoldást, ha nem a kialakuló társadalmi viszonyrendszerünket akarjuk kárhoztatni? A változás mindenképpen egyszemélyes ügyként indul. Sorsát ki-ki magában hordozza. Formálódó személyiségünk tehet alkalmassá bennünket mindenkor a másik ember iránt megélt érzelmekre és a vele való kapcsolatra.

A Biblia lapjairól sokféle árnyalásban kapunk képet a keresõ emberrõl, aki életének megoldásait Istennél akarja megtalálni. Változatos formákban tárul elénk egy-egy élethelyzet, amelyben Isten cselekszik, elhív, kiformál, és végül alkalmassá is tesz – éppen a szerelmi ügyekben is – az élet legmagasabb rendû érzelmének, a szeretetnek, a szerelemnek a megélésére. Isten ebben a célt elvétõ keresésben pedig mindenkori közösségét, azaz gyõzelmet és biztonságot garantáló korrekcióját ígéri.

Konrad Bollmann-né Máthé Györgyi


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Misszió – sugárzó istentisztelettel
Élõ víz
Mi a kincsed?
A Békecsapat
A zsiráf
Segítõkészség…
Heti útravaló
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Püspökválasztás elõkészítése az Északi Evangélikus Egyházkerületben
Az élet vize Nógrádban
Nemzetközi egyházzenei tábor Békés megyében
Keresztutak
Emlékezés – híd a jövõ felé
Evangélikusok
Isten „érmés” talentumosa
Maradandó élmény
e-világ
Isten környezetvédõ!
Keresztény szemmel
A közös elszántság és az egy szent akarat ünnepe
A lélek igazi tápláléka
A hét témája
Nem csupán uralkodói jelvény
Augusztus 20. és az egyházak
Dr. Veres András római katolikus püspök
Dr. Bölcskei Gusztáv református püspök
Ittzés János evangélikus püspök
Mészáros Kálmán baptista egyházelnök
Csernák István metodista szuperintendens
Polnauer Sándor fõrabbi
evél&levél
„Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemrõl…”
Válasz a hozzászólásokra
Becsüljük meg Isten ajándékait!
Gyermektábor Telekgerendáson
Figyeljünk oda a pályázati kiírásokra!
Mennyibe kerül?
A közelmúlt krónikája
Úton járók a Szigeten
Gyöngy a sárban
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
„Földrészeket átfogó énekesek”
Szent István a néphagyományban
Totus Lutherus
Kata Uram!
Nem mi írtuk...
Legszebb nyári élményeim
Történet Bolond Lináról és a Vörös Hadseregrõl, a töltelékes kontyról meg a nagyanyámról
Ballada a költészet hatalmáról
A vasárnap igéje
Történet a mint(h)a-halászokról
„Akik pedig test szerint élnek, nem lehetnek kedvesek Isten elõtt”
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
Szószóró
Nemzetközi ifjúsági találkozó Németországban
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 34 „Gondolkodhatunk együtt tovább a szerelemrõl…”

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster