EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 36 - Igaz és fenntartható emberi közösségek

e-világ

Hozzászólás a cikkhez

Igaz és fenntartható emberi közösségek

Mivel járulhatnak hozzá a keresztények a fenntartható Európa megvalósításához? – Az Európai Keresztény Környezetvédelmi Hálózat (ECEN) tagjai már-már meglepően konkrét válaszokat fogalmaztak meg erre a kérdésre májusban Bázelben. A hálózat a négynapos gyűlést három dokumentum közzétételével zárta. Ezek között van egy, a G8-csoport akkor még küszöbön álló találkozójára megfogalmazott, az éghajlatváltozásról szóló üzenet, egy rövid felhívás, amely az európai egyházakhoz szól, valamint egy hosszabb, négy pontból álló nyilatkozat, amely a fenti kérdésre kívánja megadni a választ.

A négy pont közül az első három a teológiai alapokról, a sokat emlegetett fenntarthatóság természetéről és a társadalmi életet erőteljes befolyással, közvetlenül irányító emberek (kiemelten az egyházi vezetők és politikusok) előtt álló különleges felelősségről és feladatokról szól. A negyedik – a hálózat munkacsoportjainak megfelelő felosztásban – az egyházi életet közelebbről érintő területeken adódó tevékenységek szükségességét tárgyalja. Érdekes lehet és érdemes is végignézni a nyilatkozat néhány fontos megállapítását abból a szempontból, amelyet a brit kormány tudományos főtanácsadója, David A. King nemrég így fogalmazott meg: „Az éghajlatváltozás a legsúlyosabb probléma, amellyel szembe kell néznünk napjainkban – még a terrorizmusnál is súlyosabb.” Mit lát és mit javasol tehát az ECEN Európa keresztény gyülekezeteinek és egyházainak napjaink legsúlyosabb problémája leküzdésének tekintetében?

A dokumentum szerkesztői a leghangsúlyosabb teológiai témaként Isten szeretetét emelik ki. Ezt hirdeti a teremtés maga, az ember életre hívása, a szivárványívvel megpecsételt kozmikus szövetségkötés, a teremtettség fenntartása és az is, hogy az emberi bűnök nagysága ellenére is bízhatunk abban, hogy a közösség tagjaiként van erőnk szakítani a teremtettséget romboló felelőtlen és káros életformákkal. E remény teológiai megalapozásához tartozik, hogy konkrétan abból a szeretetből fakad, amelyet a Szentháromság személyeinek közösségével és egységével való viszonyunkban élünk meg. Kapcsolatainkat teremtményként élhetjük csak át, vagyis minden élővel és élettelennel való találkozásunk kerete a teremtettséghez való alapviszonyunk, amelyben megtapasztalható, hogy Isten munkatársai vagyunk – kiemelkedően akkor, amikor a természeti erőforrásokat munkánk során felhasználjuk, és valamilyen termékké vagy szolgáltatássá alakítjuk át a társadalomban.

Átalakító tevékenységünk hatalmas felelősséggel jár – Isten színe előtt zajlik; ezt a felelősséget határozzák meg kisebb-nagyobb döntéseink, stratégiai és gyakorlati választásaink, amelyek során Istentől kapott emberi szabadságunkat éljük meg. A teremtett világ egészére kiterjedő mai ökológiai fenyegetettség láttán sem tehetünk egyebet: Isten megtartó szeretetében bízva be kell ismernünk, hogy a teremtettségre nézve romboló életvitelt folytatunk, és ugyancsak ebből a felismerésből erőt merítve tudatosítanunk kell magunkban, hogy érintettek vagyunk a helyesebb életformák hatékony megtalálásában.

Életformánk annyiban nevezhető helyesnek, amennyiben kielégíti a fenntarthatóság alapelvei között megfogalmazható szempontokat. A nyilatkozat nyolc ilyen szempontot említ. Eszerint az emberi közösségek akkor igazak és fenntarthatók, ha a) hosszú távon tekintetbe veszik a jövő és a jelen nemzedékek szükségleteit; b) tevékenyek a hagyományos energiahordozók megújuló forrásúakra cserélése terén; c) tekintettel vannak a teremtettség egységére, beleértve ebbe a növény- és állatvilágot, valamint az egyes fajok tűrőképességét is; d) külső és belső kapcsolataikat egyenlő mértékre alapozzák; e) a konfliktusok erőszakmentes megoldásával a békesség előmozdítói; f) mind befelé, mind kifelé a szolidaritás jellemzi őket; g) egyensúlyban tartják a művelést és az őrzést (lásd 1Móz 2,15); h) megtartják az új kihívásokra való megfelelő válaszadás képességét.

E keretek között most nincs lehetőség a fenntarthatóság további és konkrétabb példáinak ismertetésére. Ezek alapjául egyébként a nyilatkozat a korai kereszténység szemléletét emeli ki, amelyben az ökológiai rendszer maga szabott határt a mára egyeduralkodóvá vált, korlátlan gazdasági növekedési igényeknek.

Befejezésül nézzünk néhányat azok közül a gondolatok közül, amelyeket a keresztény emberek, gyülekezetek és az egyházak előtt álló lehetőségek köréből fogalmaz meg a nyilatkozat. A fenntarthatóságot azokban a helyzetekben is kiemelkedően fontos ügyként kell kezelni, amelyekben a szekularizációs vagy pénzügyi gondok nagyobbnak tűnnek ennél; a keresztények személyes és közösségi tanúskodásában egyaránt helye van a fenntarthatóságnak, amely a keresztény értékek részét képezi; liturgiai naptárunkban helyet adhatunk a teremtés ünnepének és a böjtnek.

A nyilatkozat továbbá azt is kiemeli, hogy a keresztények sürgethetnék kormányukat, hogy a leghatékonyabb környezeti politikát valósítsák meg az energiatakarékosság, a környezetvédelem és a megújuló energiaforrások növekvő mértékű igénybevétele terén; a keresztény elkötelezettség egyértelműbbé válhatna politikusoknak és civil szervezetek képviselőinek a részvételével szervezett, a fenntarthatóságról szóló viták, párbeszédek és kezdeményezések által. A dokumentum hangsúlyozza, hogy a közösségek vezetői minden szinten példát mutathatnának a fenntartható életforma, közlekedés és menedzsment terén; az egyházaknak támogatniuk kellene minden környezettudatos egyéni és közösségi életformabeli alternatívát.

Béres Tamás


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
A megszólító Úr jelenléte
Élő víz
Nyári gondolatok
Heti útravaló
Fuvallat a templomban
Egyházunk egy-két hete
440 éves a soproni gyülekezet
Jézus falakon belül és kívül
A kegyelmi tőke értéke
Szentelés Szarvason
Istenfélelemben megkezdett szolgálat
Keresztutak
Roger testvér vértanúsága
Egyházi vezetők reagálása Göncz Kinga felvetésére
20. világifjúsági találkozó
Evangélikusok
Istentől kapott szépség és tehetség
Egy elfelejtett tudós tanár: Szelényi Ödön
e-világ
Igaz és fenntartható emberi közösségek
Tombol a mackómánia
Keresztény szemmel
Tanévkezdet
Gyűjtsd a pontokat!
Szinkron
A hét témája
Kék Szalag-adományozás
Díszpolgári cím gyülekezet- és faluépítő munkáért
Veled, Urunk, sohasem nélküled!
Gazda-istentisztelet
Morzsák az új kenyér ünnepéről
evél&levél
Etióp „misszionált” a szlovákiai evangélikusok országos találkozóján
Közlemények, nyilatkozatok
PRÚSZ-közlemény
A közelmúlt krónikája
V. országos ökumenikus gospel zenei fesztivál
Pásztorok a tűz körül
Áldás és békesség!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Evangélikus költők versei a katolikus kápolna kertjében
Bajor kóristák vizitációja
Vb-közvetítés a templomokban is
Evangélikus lelkész segítheti a németek felkészülését a világbajnokságra
Negyvenhét regiszter
Bach-ősbemutató Weimarban
A vasárnap igéje
Tanévnyitó önvizsgálat
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 36 Igaz és fenntartható emberi közösségek

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster