EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 36 - Nyári gondolatok

Élő víz

Hozzászólás a cikkhez

Nyári gondolatok

A nyár az utazások ideje. Az idén is sok magyar eljutott Rómába vagy Athénba, mások Törökországba vagy Indiába. Mindenütt a nevezetességeket keressük fel, hogy szélesedjen a látókörünk. Így jutunk el a különböző templomokba, ahol sokszor különleges istenábrázolásokat találunk, talán egy háromszemű (Buddha-szobor) vagy hatkarú (Siva-szobor) szobrot, esetleg egy éppen szigonyozó isten (Poszeidón) képét.

Van, aki elgondolkodik azon, hogy nincs olyan földrész, ahol ne imádkoznának, vagy ne építenének templomot az emberek. Ezen keresztül felismeri, hogy az egyes ember ugyan hátat fordíthat a vallásnak, és megtagadhatja a környezetében élők által gyakorolt hitet, de vallástalan ország nincsen.

Ezeket a szobrokat látva másvalaki esetleg azon gondolkodik el, hogy melyik istenábrázolás az igazi. Az európai embernek eszébe jut a Bibliából a Tízparancsolat ide vonatkozó része: „Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot… Ne imádd és ne tiszteld azokat…” (2Móz 20,4.5) „Mennyire igaz ez!” – gondoljuk nagyot sóhajtva, és már megyünk is tovább a következő múzeumba.

De kire, mire vonatkozik ez a bibliai ige? – kérdezhetjük. Csak a festett képekre és a faragott szobrokra, esetleg a művészi alkotásokra? Hiszen ilyenek vannak a mi templomainkban is! Vagy talán a bennünk kialakult istenképre vonatkozik, esetleg a könyveinkben leírt dogmatikai meghatározásokra? Vizsgáljuk meg ezt a kérdést a bibliai mondanivaló összefüggésében. A festett kép és a faragott szobor talán rögzíteni akarja, hogy Isten ilyen vagy olyan. Nem élő, hanem merev, tárgyszerű „dolog”, amelyet aztán ide-oda tehetünk. Ezt a gondolkodásmódot akarja tiltani a Biblia.

Figyeljük meg, hogy mit válaszolt Isten Mózes kérdésére, amelyet az égő csipkebokornál tett fel („Ha majd elmegyek Izráel fiaihoz, és azt mondom nekik: a ti atyáitok Istene küldött engem hozzátok, és ők megkérdezik tőlem, hogy mi a neve, akkor mit mondjak nekik?” – 2Móz 3,13)! „Ehje aser ehje.” Ezt így fordítja magyarra Bibliánk: „Vagyok, aki vagyok.” (2Móz 3,14) Vagyis a Vagyok, az örök jelenben létező Isten küldi Mózest az Egyiptomban sínylődő néphez. De így is lehet fordítani: Vagyok, aki leszek. Az örök létező, aki megmutatja hatalmát, és megvalósítja akaratát, küldi el Mózest. Majd az út során mutatkozik meg, hogy ő kicsoda. Vagyis többé és valóságossabbá válik számunkra, mint ahogyan kezdetben megismertük őt!

Ez a fordítás talán érzékelteti velünk, hogy az Istennel való kapcsolat egy folyamat, ezért nem érdemes rögzíteni a kiindulópontot. A keresztények sem egyszerűen azok, akik megkeresztelkedtek (egy esemény), hanem akik hallgatnak Uruk szavára, és követik akaratát (folyamat).

Jól mutatja a Bibliában a belső fejlődést, ha összevetjük például a „Kegyelmezek, akinek kegyelmezek, és irgalmazok, akinek irgalmazok” (2Móz 33,19) vagy a „…Jákobot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem…” (Mal 1,2–3) ótestamentumi igéket az újszövetségi Jn 3,16-tal: „…úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” Melyik ige az érvényes?

Az első két igén keresztül Isten azt tanította, mutatta be, hogy ő hatalmas és mindenható. Az idegen népek istenismerete általában megállt ezen az alacsonyabb fokon, amelyen csupán annyit érzékeltek és értettek meg, hogy Isten félelmetes és fenséges, akit ezért félni és tisztelni kell. De Isten nemcsak hatalmas, hanem ő mennyei Atyánk is. Ezért tanított bennünket Jézus így imádkozni: „Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy…” (Mt 6,9) És Krisztusban meghalt értünk, hogy bizonyítsa: kegyelmes és szerető Isten.

De még az e világot szerető Isten képét sem szabad rögzítenünk, vagy dogmatikai tételekbe beleszorítanunk, mert ezt is tovább akarja fejleszteni a mi Istenünk! Fantasztikus, felszabadító érzés, amikor megtapasztaljuk, hogy ő nemcsak az egész világ Ura, aki szereti a világot, hanem ő az én Uram, aki engem, elveszett és megítélt embert megváltott, minden bűntől, a haláltól és az ördög hatalmából is megszabadított (Luther: Kis káté, II. hitágazat).

Igaza van a Tízparancsolat igéjének: Istent semmilyen formában nem lehet ábrázolni, mert ő a formák felett álló végső valóság. A keresztény templomokban található alkotások nem rögzíteni akarják Istenről alkotott képünket, hanem azt mutatják be, hogy a Mindenható miként cselekszik Jézuson vagy más embereken keresztül. Isten arra a felismerésre akar elvezetni e műalkotások segítségével, hogy bennünk, általunk is így munkálkodhat, mert nekünk élő, cselekvő Urunk van.

Nekünk, keresztényeknek arra kellene törekednünk, hogy minden statikus istenképtől (és merev dogmatikától) képesek legyünk megszabadulni, és a cselekvő Istenbe vetett bizodalmat, a szüntelenül megújulni képes, dinamikus hitet tudjuk gyakorolni.

Missura Tibor


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
A megszólító Úr jelenléte
Élő víz
Nyári gondolatok
Heti útravaló
Fuvallat a templomban
Egyházunk egy-két hete
440 éves a soproni gyülekezet
Jézus falakon belül és kívül
A kegyelmi tőke értéke
Szentelés Szarvason
Istenfélelemben megkezdett szolgálat
Keresztutak
Roger testvér vértanúsága
Egyházi vezetők reagálása Göncz Kinga felvetésére
20. világifjúsági találkozó
Evangélikusok
Istentől kapott szépség és tehetség
Egy elfelejtett tudós tanár: Szelényi Ödön
e-világ
Igaz és fenntartható emberi közösségek
Tombol a mackómánia
Keresztény szemmel
Tanévkezdet
Gyűjtsd a pontokat!
Szinkron
A hét témája
Kék Szalag-adományozás
Díszpolgári cím gyülekezet- és faluépítő munkáért
Veled, Urunk, sohasem nélküled!
Gazda-istentisztelet
Morzsák az új kenyér ünnepéről
evél&levél
Etióp „misszionált” a szlovákiai evangélikusok országos találkozóján
Közlemények, nyilatkozatok
PRÚSZ-közlemény
A közelmúlt krónikája
V. országos ökumenikus gospel zenei fesztivál
Pásztorok a tűz körül
Áldás és békesség!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Evangélikus költők versei a katolikus kápolna kertjében
Bajor kóristák vizitációja
Vb-közvetítés a templomokban is
Evangélikus lelkész segítheti a németek felkészülését a világbajnokságra
Negyvenhét regiszter
Bach-ősbemutató Weimarban
A vasárnap igéje
Tanévnyitó önvizsgálat
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 36 Nyári gondolatok

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster