EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 36 - Tanévkezdet

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

Tanévkezdet

A fasori gimnázium – illetve ily módon a hazai közoktatásban való evangélikus részvétel – újraindulása, 1989 óta immár a tizenhetedik tanévet kezdjük meg. De az óvodákat, általános iskolákat, a tizenkét középiskolát, a közel ezer pedagógust és több mint tízezer diákot magába foglaló rendszerünk is már legalább évtizedes múltra tekinthet vissza. Az újraindulás euforikus örömét felváltotta a tartós, mély jó érzés. Számot tudunk adni elődeinknek, akik egységben látták a templomot és az iskolát. Akik a hitből való élés legtermészetesebb gyümölcsének tartották a lutheránus szellemiségű oktatást, nevelést.

Emellett számot tudunk adni a jelennek és – reméljük – a jövőnek is. A jelennek, amelyben örvendetesen erős a társadalom igénye az egyházi iskolák szolgálata iránt. Feltehetőleg ebben egyaránt szerepet játszik a minőségnek és az erkölcsi értékeknek a prioritása, azaz az elit igények kielégítésére is törekvő oktatás és a morális téren engedményeket nem tevő nevelés. Ennek tudható be, hogy a hazánkban tapasztalható fájdalmas demográfiai létszámcsökkenés ellenére nem mérséklődött az egyházi iskolák iránti igény – reménység szerint a jövőben sem fog.

Tudtuk, hogy az újraindulás felejthetetlen pillanatai után a hétköznapokban konfliktusok is várnak ránk, de bíztunk abban, hogy képesek leszünk kezelni őket. Voltak kudarcaink, amelyeket azonban messze meghaladnak az elmúlt időszak pozitívumai. Iskoláinkban már tanítanak is – az egyetem vagy főiskola elvégzése után visszatérve – olyan fiatal pedagógusok, akik valamelyik egyházi intézményben érettségiztek. Az öregdiákok új nemzedéke veszi át a stafétabotot és a vele járó felelősséget azoktól, akik Isten kegyelméből még járják a földi vándorutat, és el tudják mondani, hogy milyen volt az egykori soproni, bonyhádi, fasori stb. gimnázium.

Az iskolák újraindulásakor voltak, akik kételkedtek az út helyességében. Úgy vélték, hogy – inkább a nevelést preferálva – a kollégiumi rendszerre lenne szükség, az iskolák működtetését pedig az államra kellene hagyni. Bizonyos, hogy jelentős hangsúlyt kapnak a kollégiumok, mégis az iskolák jelentik az oktatás-nevelés alapvető színterét. Igen jó – és erre most Sopron a szép példa –, ha az iskolai és a kollégiumi foglalkozás egységben valósul meg.

Sokat jelentett az iskolarendszer harmonikus kiépítésében a zsinat által megalkotott korszerű oktatási-nevelési törvény. Ez egyrészt egységet teremtett, másrészt kellő rugalmassággal lehetőséget nyújtott arra (a közoktatási törvénnyel harmonizálva), hogy minden iskolánk egyedi, vonzó sajátosságokkal is rendelkezzék – például a nyelvi, a természettudományos, a művészeti stb. képzést hangsúlyozva, vagy éppen vállalva a hátrányos helyzetűek felzárkóztatását. Ami mindenütt fellelhető, az a spirituális tartalom, amely közvetlenül és közvetve is meghatározza iskoláink életét. Öröm hallani a szülőktől, hogy gyermekük szívesen, érdeklődéssel vesz részt az istentiszteleteken. Különbözőségeinkre is utalnak azok a vallomások, amelyekben már végzett diákok arról szólnak – egy-egy igei eseményre emlékezve –, hogy utólag vált személyessé számukra az üzenet, pedig annak idején teherként élték meg a csendesnapon való részvételt.

A konfliktusok egyik forrását a személyi kérdések – főként az iskolavezetés ügye – jelentik. Örvendetes, hogy e téren is a pozitívumok dominálnak. Az élet rendje, hogy az iskolák többségében már legalább egyszer sor került vezetőváltásra, és mindig sikerült lehetővé tenni az egészséges kontinuitást, a zavartalan működést. Az idén ugyanakkor több iskolánkban – Aszódon, Bonyhádon, Győrött és Nyíregyházán – egy újabb ciklusra bizalmat szavaztak az igazgatóknak, akik ezáltal megerősítve folytathatják felelősségteljes munkájukat.

A fővárosban mindkét nagy múltú intézményben új időszámítás kezdődik. A Deák téren a százszázalékos bizalmat élvező, eddig is a tantestület tagjaként dolgozó kiváló pedagógus, Kézdy Edit lett az igazgató, az egész iskolarendszerünket meghatározó személyiség, Schulek Mátyás munkáját folytatandó. A Fasorban Tárnok Dezső igazgatót – akinek hétéves működése megteremtette a stabilitást – a „kívülről” érkező, nemzetközi tekintélyt élvező nyelvész professzor, Ódor László váltotta fel, azzal a reménységgel, hogy a minőségi célok az eddiginél is hangsúlyosabban kerülnek a középpontba.

Az iskoláinkban dolgozóknak is le kell szűrniük az idei egyetemi felvételik tapasztalatait. Kellő hátteret kell, hogy kapjon az emelt szintű érettségi, illetve a nyelvvizsgára való készülés.

Bevallom, számomra a legsúlyosabb gondok, feszültségek időszakában is erőt, jókedvet adott az a sok pozitív visszajelzés, amelyet az iskoláinkba járó, illetve már végzett diákoktól és családjuktól kaptam. Érthető, bár nem helyeselhető, hogy az egyházi kommunikációban is gyakran a negatívumok kerülnek előtérbe, az örömök, a kedvező tapasztalatok ellenben kevésbé kapnak nyilvánosságot. Isten kegyelméből iskoláink sok ezer fiatalt indítottak már el a felelős, autonóm felnőtt életbe az elmúlt másfél évtizedben azzal a reménységgel, hogy a krisztusi üzenet is megérintette őket.

Az eddigi eredmények is adjanak erőt a folytatáshoz az új tanév kezdetekor, az új feladatok számbavételekor. Köszönet az orosházi gyülekezetnek és iskolának a televízió által is közvetített szép, tartalmas tanévnyitó istentiszteletért és ünnepélyért. Templom és iskola továbbra is, ma is természetes egységet alkot.

Frenkl Róbert


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
A megszólító Úr jelenléte
Élő víz
Nyári gondolatok
Heti útravaló
Fuvallat a templomban
Egyházunk egy-két hete
440 éves a soproni gyülekezet
Jézus falakon belül és kívül
A kegyelmi tőke értéke
Szentelés Szarvason
Istenfélelemben megkezdett szolgálat
Keresztutak
Roger testvér vértanúsága
Egyházi vezetők reagálása Göncz Kinga felvetésére
20. világifjúsági találkozó
Evangélikusok
Istentől kapott szépség és tehetség
Egy elfelejtett tudós tanár: Szelényi Ödön
e-világ
Igaz és fenntartható emberi közösségek
Tombol a mackómánia
Keresztény szemmel
Tanévkezdet
Gyűjtsd a pontokat!
Szinkron
A hét témája
Kék Szalag-adományozás
Díszpolgári cím gyülekezet- és faluépítő munkáért
Veled, Urunk, sohasem nélküled!
Gazda-istentisztelet
Morzsák az új kenyér ünnepéről
evél&levél
Etióp „misszionált” a szlovákiai evangélikusok országos találkozóján
Közlemények, nyilatkozatok
PRÚSZ-közlemény
A közelmúlt krónikája
V. országos ökumenikus gospel zenei fesztivál
Pásztorok a tűz körül
Áldás és békesség!
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Evangélikus költők versei a katolikus kápolna kertjében
Bajor kóristák vizitációja
Vb-közvetítés a templomokban is
Evangélikus lelkész segítheti a németek felkészülését a világbajnokságra
Negyvenhét regiszter
Bach-ősbemutató Weimarban
A vasárnap igéje
Tanévnyitó önvizsgálat
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 36 Tanévkezdet

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster