EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 42 - Evangélikus tétel

A hét témája

Hozzászólás a cikkhez

Evangélikus tétel

Kirgiz lutheránusok? No, nem egészen. Viszont – hála az internetes kutakodás, illetőleg kapcsolatfelvétel lehetőségének – már Közép-Ázsiába tett látogatásunk előtt tudtuk, hogy egyhetes ott-tartózkodásunk utolsó huszonnégy órájában a Kirgizisztáni Evangélikus-Lutheránus Egyház lelkészi vezetőjének vendégszeretetét élvezhetjük majd. Az azonban bennünket is meglepett, hogy errefelé kétszeresen is kisebbségi entitásnak számító vallásfelekezetünk két fővel is képviselteti magát a Nemzetközi Testvéri Börtöntársaság konferenciáján az Iszik-köl partján, s maga az egyház vezetője is heti rendszerességgel tart istentiszteletet egy biskeki börtönben. Aztán amikor végre „élőben” is megismerkedhettünk a kirgizisztáni evangélikusok püspökével, olyan nagyon már nem csodálkoztunk…

Alfred Eichholzról találkozásunk első pillanatában sok minden lerítt, kivéve egyházi méltósága. Magával ragadó, energikus személyisége nem csak külsőségekben nélkülöz minden „vasárnapi paposságot”. Az a humorral fűszerezett természetes közvetlenség, amellyel a másnap délelőtti istentisztelet előtt, alatt és után gyülekezetének tagjai felé fordult, semmi kétséget nem hagyott afelől, hogy e tulajdonképpen létében veszélyeztetett közösséget missziós feladatokra is mozgósítani tudja.

Roszík Gábor levélben már előzetesen felajánlotta, hogy ezen az istentiszteleten maga is szívesen vállal vendégszolgálatot, az azonban nyitott kérdés maradt, hogy milyen nyelven hirdesse az igét. Végül is oroszul prédikált, de az olvasó talán már sejti, hogy evangélikus testvéreink kirgizisztáni egyházát német ajkú – helyesebben: német gyökerű – gyülekezetek alkotják.

A vasárnapi istentiszteletre szépen megtelt kicsiny templomukban feledhetetlen élményt nyújtott a gyülekezet ifjúsági kórusának szolgálata. Németországból érkezett lelkész vezette az istentiszteletet, szintén oroszul, hiszen a jelen lévő gyülekezeti tagok közül már csak kevesen beszélik őseik nyelvét…

Az istentisztelet végén Roszík Gábor átadta a magyarországi evangélikusok köszöntését, illetve a Magyarországi Evangélikus Egyház külkapcsolatokért felelős püspökének levelét, amelyben dr. Fabiny Tamás üdvözölte a két egyház közötti kapcsolatfelvételt, kérve annak megtartását, építését és az egymásért való imádkozás szolgálatát.

Szám szerint egyébként jelenleg tizenhat egyházközség tartozik a biskeki püspökséghez, amely szervezetileg ugyanakkor a – szentpétervári székhelyű – Oroszországi, Ukrajnai, Kazahsztáni és Közép-ázsiai Evangélikus-Lutheránus Egyház (ELKRAS) része. (Az ELKRAS-nak összesen csaknem kétszáz, jórészt szintén német eredetű gyülekezete van a több mint négymillió négyzetkilométerre terjedő egyházkerületben.)

Az valamelyest ismert, hogy Nagy Katalin cárnő hívó szavára a 18. század végén jelentős számban özönlöttek – főként szász – földművesek Oroszországba (létszámukat a 19. század végén újabb telepeshullám gyarapította). Hogyan kerültek a német protestánsok kirgiz földre? Nos, nem igazán önszántukból. A tehetségük és szorgalmuk révén viszonylagos jólétnek és függetlenségnek örvendő Volga Menti Német Autonóm Területről a II. világháború kitörése után Sztálinék internáltak sietve mintegy másfél millió (!) embert – többek között a mai Kirgizisztánba.

Figyelemre méltó, hogy a kommunista diktatúra összeomlásáig lényegében titokban működő közösségek hitélete milyen megtartóerőnek bizonyult. Amikor a nyolcvanas években szabadabbá lett a vallásgyakorlás, Kirgizisztánban az evangélikus egyház nyolcvan gyülekezetet jegyezhetett, mintegy húszezer aktív taggal. Csakhogy a gorbacsovi nyitás a kivándorlásnak, a „visszatelepülési hullámnak” is nyitánya lett. A kirgizisztáni németek nyolcvan-kilencven százaléka „eltűnt”, s velük együtt a megszűnés fenyegette a legtöbb evangélikus gyülekezetet is.

1988-ban Alfred Eichholz is áttelepült Németországba, mígnem honvágya és a Kurhessen-waldecki Evangélikus Egyházkerület bátorítása 1999-ben vissza nem hozta szülőföldjére, ha úgy tetszik „missziós szolgálatra”. Ugyanis a megmaradt tizenhat gyülekezet létszáma ma már együttesen sem nagyon haladja meg az ezerötszázat, és valójában a híveknek kevesebb mint húsz százaléka német, a többi – származását tekintve – orosz. (Kirgizek nem nagyon akadnak a kirgizisztáni német gyülekezetekben, a nomád-félnomád népesség pásztorolásának viszont az egyesült államokbeli Missouri Synod Lutheránus Egyház missziósai veselkedtek neki a közelmúltban.)

Egyházában a püspökké 2005-ben választott Alfred Eichholz az egyetlen olyan lelkész, aki teológiát végzett. Rajta és feleségén kívül a gyülekezeteket hat – bibliaiskolát végzett – pásztor és három misszionárius gondozza. Olykor hoszszabb-rövidebb időre Németországból is érkeznek hozzájuk missziós szolgálatra lelkipásztorok, hiszen annak azért híre ment, hogy Alfred Eichholz mellett nem lehet unatkozni.

A főváros közelében van egy néhány fős szeretetotthonuk, és a püspök nekünk is megmutatta gyülekezetük harmincnál több vendég kényelmes elszállásolására alkalmas, kétszintes komplexumát, amelynek udvarán még egy úszómedence is növeli e peremkerületi helyszín vonzerejét a nyaranta itt üdültetett kétszáz-kétszázötven gyermek és fiatal számára.

„Szüntelenül próbálunk építkezni, de legfontosabbnak a gyermek- és ifjúsági munkát tekintjük! – mondta az amúgy gyermektelen püspök. – Ha a fiatalokról lemondunk, egyházunk jövőjéről mondunk le” – tette hozzá, és nem volt nehéz belátni, hogy ez az általános érvényű igazság a Kirgizisztáni Evangélikus-Lutheránus Egyház esetében valóban élet-halál kérdése. Optimizmusuk oka, hogy közösségük vénei ugyanakkor – ha nem is hétpróbás, de – megpróbált keresztények.


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Pál második levele Timóteushoz – örökség
SMS Istentől
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Mikeási eligazítás
Rozs, kenyér és szőlő
Lelkész igazgató a Luther Otthon – Szakkollégium élén
A Lélek oázisai
Fókuszban a cigánymisszió
A szociális munkás esete étkészletével
Villáminterjú egy bizonyságtevővel
Ünnep Mandák Mária hagyatékában
Az egész épületegyüttes múltja
„Őrállóul adtalak én téged…”
Keresztutak
Biblia – teológia – ökumené
Közös múlt, közös asztal
Aradi megemlékezés – másképp
Evangélikusok
Derék papnék dicsérete
e-világ
Az on-line olvasók megkövetése
Alattomos gyilkos
Keresztény szemmel
Mit akar az Isten?
Úrvacsora konfirmáció nélkül?
A hét témája
Hétpróbás keresztények
Tekintettel a térségre
Kirgizisztáni tereptanulmányúton a Nemzetközi Testvéri Börtöntársaság régiófelelőseivel
Sziklás, kopár hegyek szegélyezte katlanokon át vezet a főút
Szeretett Iván
Evangélikus tétel
E heti Luther-idézet
Luther Idézet
Kultúrkörök
Népzene és a százéves Nyugat
A megtisztító tűz
Újratemetik Janus Pannoniust
Vörösboros szilvatorta
A vasárnap igéje
Egésznek látlak titeket
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Kinek van boldog élete?
ÉnekKincsTár
Szentlélek égi lángja, békesség lelke vagy
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2008 42 Evangélikus tétel

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster