EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 15 - „Hatalmas szeretetmű volt ez az iskola”

Evangélikusok

Hozzászólás a cikkhez

„Hatalmas szeretetmű volt ez az iskola”

Százhúsz éve született Domokos Lászlóné Löllbach Emma reformpedagógus, az Új Iskola megalapítója

Löllbach Emma 1885. április 7-én született Salgótarjánban. Elemi iskoláit szülőhelyén, a felsőbb leányiskolát Besztercebányán végezte, majd a budapesti Csalogány utcai tanítóképzőben kapott tanítónői oklevelet. Később az Erzsébet Nőiskolában szerezte meg polgári iskolai tanárnői diplomáját, nyelv- és történettudományi szakon. 1907-ben házasságot kötött Domokos László közigazgatási bírósági tanácsjegyzővel, aki egyszersmind a szegedi értelmiségi körök ismert személyisége, költő, újságíró is volt. Házukban vendégeskedett Juhász Gyula, Babits Mihály, Tömörkény István, Móra Ferenc. Domokosné is próbálkozott az újságírással, de hamarosan új terület felé fordult a figyelme: a Magyar Gyermektanulmányi Társaság szegedi fiókkörének lett a titkára. Külföldi útjain felkereste az úgynevezett reformiskolákat, s ekkor tudatosult küldetése: olyan iskolát szeretne alapítani, amelyben boldogok a gyerekek.

Iskolája 1914-ben megalakult, hivatalos engedélyt azonban a magániskola indítására csak 1915 szeptemberében kapott. Az intézmény tantestülete kiváló tanárokból állt. Ismerték a reformpedagógiai módszereket, és maguk is igyekeztek a gyermekek érdeklődését figyelembe vevő metodikát alkalmazni oly módon, ahogyan az iskola alapelveit Nagy László meghatározta. Az „életegységben” való tanítás önálló kutatásra késztette a tanulót és tanárát, sok volt a szabadban tartott óra, a láttatva tanítás, a szabad rajzolás, a kiállítás, a személyre szabott feladat és a kísérletező csoportmunka.

Az iskolaalapító is sokat dolgozott: a hivatalos tanterv mellett munkatársaival körülhatárolta a tantárgyak gyermekekre szabott ismeretanyagát és módszereit, elkészítette az éves munka- és kiállítási tervezeteket. Emellett folyamatosan publikált a lapokban, a szülők körében pedagógiai ismeretterjesztést végzett, előadásokat tartott a gyermektanulmányi társaságban, tagja lett a Magyar Pedagógiai Társaságnak, külföldi tanulmányutakon vett részt, ahol előadóként ismertette iskolája eredményeit. Kevesen tudják, hogy Magyarországon ebben az iskolában próbálták ki először az első intelligenciatesztet, a csoportmunkát, a projektoktatást. A tanulás mellett a tanulók szabadon gyakorolhatták vallásukat: az iskolában római katolikus, református, evangélikus és izraelita hitoktatás folyt szakképzett óraadókkal.

1934-ben megjelent az iskola munkáját bemutató kötet Domokos Lászlóné és Blaskovich Edit tollából Az alkotó munka az Új Iskolában címmel. 1935-ben elhangzott a rádióban Domokos Lászlóné két előadása az alkotó gyermekről és a tanulói aktivitásról. Mindezek ellenére kevés követőre találtak az iskola módszerei. Ezt magyarázhatjuk az alacsony létszámú osztályokkal, amelyekben könynyebb volt kísérletezni, de magyarázhatjuk azzal az idegenkedéssel is, amellyel az újszerű kezdeményezéseket fogadták a hivatalos oktatáspolitika képviselői.

A háborús években az iskola tanárai, tanulói jelentős karitatív tevékenységet folytattak, könyveket, ruhaneműt, élelmiszert gyűjtöttek a rászorulóknak, a visszacsatolt országrészek tanulóinak. Jótékonysági rendezvényeket szerveztek, előadásokat tartottak, segítettek a falusiaknak. A háború nem kímélte az iskolát sem: katonai szálláshelynek használták, a berendezés tönkrement. A tanárok és a gyerekek hozták helyre, a nagyobb javításokat pedig az alapító finanszírozta. Többszöri felajánlással sem lett állami kísérleti iskolává – ahogyan Domokos Lászlóné szerette volna –, pedig már működött mellette a Lélektani Kutatóállomás is. 1948-ban Állami Nagy László Gimnáziummá alakult át a Bíró utcai épület, de ez sem mentette meg: 1949-ben jogutód nélkül megszűnt.

Domokos Lászlóné még részt vett a nyolcosztályos általános iskolai kísérletekben, felkérték tankönyvírásra. Az iskola megszüntetésekor egy évre áthelyezték a Gizella Gimnáziumba, innen vonult nyugalomba méltánytalanul kevés nyugdíjjal. Még megérte Buzás László az Új Iskoláról írott doktori disszertációjának a vitáját; meg is jelent rajta, és hozzászólt. 1966. október 6-án halt meg.

Egyik volt tanítványa így fogalmazta meg az iskola lényegét: „Emmi néni mint a legmagasabb szintű értelmiség képviselője próbált irányt mutatni a nemzetnek onnan fentről, ahol ő volt, és semlegességi állásfoglalásának eredményeként kerülhettek ki az Új Iskolából olyan különbözően kiváló emberek, mint Göncz Árpád, Bibó István, Litván György.”

És lehetne folytatni a sort. Hiszen ide járt a Párizsban ismertté vált Kepes Éva vagy az itthon most felfedezett Gedő Ilka festőművész; Dienes Zoltán matematikus és testvére, Dienes Gedeon mozgásművész és szakíró. Itt tanult Horváth Zsuzsanna pszichológus és Musztafáné Horváth Györgyi, akik 1992-ben emlékező könyvet írtak az iskoláról.

Domokos Lászlóné búcsúztatóját az egykori munkatárs, Dienes Valéria írta és mondta el. Befejezésül ebből álljon itt egy szép gondolat, megemlékezésül az iskolaalapító születésének százhuszadik évfordulóján: „A lelkéből született az Új Iskola. Hatalmas szeretetmű volt ez az iskola. Nem személyek, nem tanárok, hanem a Valóság volt ott a mester.”

Az évforduló hetében az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum emlékkiállítást rendez a múzeum Könyves Kálmán körút 40. alatti kiállítótermében.

Áment Erzsébet neveléstörténeti kutató


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
A liturgus
Élő víz
Gondolatok a konfirmációról
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
250 éves a konfirmáció Magyarországon
Valóságshow a parókián
Számot vetettek a számvevők
Két szentség közötti híd
A konfirmáció népi gyökereiről
Fogadalomtétel
Tanári csendesnap
Család és média
Keresztutak
Ötszáz magyarországi református lelkész utazik határon túli magyar gyülekezetekhez
Fokoláre családfesztivál
Templomban kaszabolt egy stuttgarti ámokfutó
Az élet hete a gyermekekért
Több mint százan Krisztus nevében
Kecskeméti vélemények
Újraválasztották az unitárius egyház püspökét
Keresztény fiatalok Münchenben
Evangélikusok
„Hatalmas szeretetmű volt ez az iskola”
Száznyolcvan éve halt meg Hrabovszky György
e-világ
Hírek a nagyvilágból
Keresztény szemmel
Egyház – média – aktuálpolitika
A hét témája
Krisztus azért jött, hogy örömöt hozzon
Az utolsó napok krónikája
Elhunyt II. János Pál, a szenvedő római főpap
Életrajz
II. János Pál pápa emlékére
II. János Pál pápasága alatt…
A feltámadás hitével búcsúzunk
LVSZ-közlemény
Isteni retorika
A közelmúlt krónikája
Szarvason történt…
Mesenap
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
A Szent Szeretet könyve
Ember az embertelenségben
Munkácsy a nagyvilágban
A vasárnap igéje
A jó Pásztor
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Üdvözülnek-e az állatok?
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 15 „Hatalmas szeretetmű volt ez az iskola”

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster