EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élõ víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 37 - Temetni jöttem az e-mailt, nem dicsérni

e-világ

Hozzászólás a cikkhez

Temetni jöttem az e-mailt, nem dicsérni

Bell találmányának megjelenésével a mindennapok kommunikációja alapvetõen változott meg: a hagyományos levelezéssel ellentétben a telefonálás elhanyagolható tényezõvé tette az információ átvitelének idejét. Mintegy száz évvel késõbb az internet világában is hasonló folyamat játszódik le.

A világhálón a több ezer kilométer távolságra esõ szervereken lévõ honlapokhoz is szinte azonnal hozzáférünk, az elektronikus levelek kézbesítési ideje pedig másodpercekre csökkent. Ezt a kommunikációs formát mégis lassúvá teszi az, hogy az e-mail címzettje általában csak kis idõ elteltével – a levelezõprogram beállításától függõen legalább egy perc múlva – tölti le és olvassa el az üzenetet. Noha az interneten már kezdettõl fogva megszûnt a távolság, az idõbeli elhatárolódás csak a pár éve berobbanó technológiáknak köszönhetõen fog semmivé válni.

Egy friss felmérés szerint az amerikai fiatalok már csupán a hivatalos szervekkel, az iskolával és az idõsebb generáció tagjaival tartják a kapcsolatot e-mailben, egymással jórészt csak chatelnek (ejtsd: „csetelnek”); ez az azonnali üzenetküldõ szolgáltatás keretében folytatott csevegést jelenti. A megkérdezettek háromnegyede mindennap használja ezt a kommunikációs módot, és nem ritka, hogy napi két óránál is többet eltölt vele.

A chatelés – vagy más néven az azonnali üzenetküldés (instant messaging) – lényege, hogy a kapcsolat felépítése után az egyik fél által bevitt információ rögtön megjelenik a másik számítógépén. Mivel a hálózat nem tesz különbséget az adatcsomagokban található információ fajtája – szöveg, kép, hang – között, a széles sávú hozzáférések elterjedésével párhuzamosan a chatelés is alapvetõ változáson ment át. A pusztán szöveges párbeszéd helyett most már akár mozgóképek és animációk küldésére is van lehetõség, valamint a VoIP-technológia révén valódi – és ingyenes – telefonként is használhatjuk a számítógépet.

Az azonnali üzenetküldés szöveges változatának alapvetõen két fajtáját kell megkülönböztetni. Az IRC (Internet Relay Chat) esetében egy szerverre kell bejelentkezni, amelyen az általunk megadott csatornába belépve látjuk folyamatosan az összes jelen lévõ felhasználó által beírt szöveget. A unixos világban kedvelt talk mintájára hozták létre 1996-ban a Windowson elérhetõ ICQ-rendszert (a tréfás rövidítés az angol „I seek you”, vagyis „megkereslek” kifejezést takarja); ez már nem szerveralapú, hanem felhasználó-központú megoldás. Mûködésének lényege, hogy a kliensprogram a futtatásakor regisztrálja magát egy központi számítógépen, amelynek hatására az összes felvett partner látja, hogy a felhasználó bejelentkezett (ez természetesen fordítva is igaz), és az ezek után megindított párbeszéd már csak a két gép között zajlik. Az ICQ-hoz hasonló rendszerek mára már elszaporodtak, a legnagyobb felhasználói táborral rendelkezõ hálózatokat olyan nagy nevû cégek hozták létre, mint a Microsoft (kliensprogramja az MSN Messenger), az America Online (AIM) vagy a Yahoo (Yahoo Messenger). Legutóbb arról érkezett hír, hogy a keresõje révén óriáscéggé nõtt Google is a területre lépett, Talk nevû szolgáltatása pedig egybõl internetes telefonálást is lehetõvé tesz.

Mi az azonnali üzenetküldés elõnye? Valódi interaktív kommunikáció jön létre, mely kérdések és válaszok gyors egymásutánját teszi lehetõvé. „Bent találkozzunk, ha esik az esõ?” „Ha nincs elég kakaó a süteményhez, akkor reszeljek bele csokit, vagy használjak inkább barna cukrot?” „Ha javítottam a programhibát, akkor az egész forráskódot töltsem fel?” „Az olvasószerkesztõ visszaküldi a cikket ellenõrzésre?” Köszönjük szépen, e-mail! Isten hozott, chat!

Nagy Bence


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Bizakodjatok, jó az Úr!
Élõ víz
Tanévnyitó
Az ikonok
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
A diakóniai teológia kritikája
Hetvenéves a hatvani templom
Betegágyak mellõl zsákfaluba
Keresztutak
Más úton tértek haza
Egy hiteles ember
Egyházi érdekességek egy holland kisvárosban
Unitárius világtalálkozó
Nyugat-európai magyar protestánsok találkozója Finnországban és Észtországban
Evangélikusok
Amíg idõnk van
Pro Deo et libertate
Negyven esztendeje hunyt el Albert Schweitzer
e-világ
Temetni jöttem az e-mailt, nem dicsérni
Keresztény szemmel
Szükség van-e az egyház szociális (szeretet-)szolgálatára?
Egy letûnt rendszer „teológiája”
Vagy igen, vagy nem
A hét témája
Kolozsvárott neveztessék el közterület Járosi Andorról!
Muzsikusok (is) építik a kolozsvári öregotthont
Csaba királyfi ege alatt
„Megtérés” Halmágyon
A közelmúlt krónikája
Becsengettek
Csapatzászló-adományozás
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Zsidó fesztivál – immár nyolcadszor
Reneszánsz propaganda a Szépmûvészeti Múzeumban
Albrecht Dürer (1471–1528)
Biblia és futballcipõ
Focimeccsek a templomban?
Kõ kövön… marad!
A vasárnap igéje
„Odafent” és „idelent”: Krisztusra nézve
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Megszentelt vasárnap – áldott hétköznap
Szószóró
Kezdõdnek az ifjúsági órák
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 37 Temetni jöttem az e-mailt, nem dicsérni

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster