EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 37 - Reneszánsz propaganda a Szépművészeti Múzeumban

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Reneszánsz propaganda a Szépművészeti Múzeumban

A világ legnagyobb fametszetsorozatából nyílt kiállítás a Szépművészeti Múzeumban július elején. A monumentális alkotásokat a művészek – Albrecht Dürer, a német reneszánsz legnagyobb festője és grafikusa, továbbá Albrecht Altdorfer és kortársaik – I. Miksa német-római császár megbízásából készítették. Az uralkodó propagandacélokra kívánta felhasználni a képeket.

  1. Miksa – felismerve a fametszetben és a könyvnyomtatásban rejlő lehetőségeket – humanista tudósokat, történészeket, metszőműhelyeket bízott meg a munkával. A műveket azzal a céllal készíttette, hogy méltó emléket állítsanak uralkodásának, és hirdessék a Habsburg-ház, illetve a maga dicsőségét szerte a birodalomban, mégpedig – a sokszorosításnak köszönhetően – nagy példányszámban. Az elkészült művek a grafika történetének páratlan alkotásai.

Budapesten most először látható teljes egészében a Nagy diadalkocsi, a csaknem teljes Diadalmenet, illetve a témáját tekintve ezzel szorosan összefüggő Diadalkapu. Ez utóbbi a valaha készült legnagyobb fametszet: mintegy 3,5-szer 3 méteres, 192 dúcból nyomtatott, 36 lapból összeállított kompozíció.

A kiállításon a legtöbb helyet a Diadalmenet foglalja el. Az ötven méter hosszú és százharmincöt lapból álló sorozatot frízszerűen helyezték el körben a terem falán. Az alkotáson az ókori Róma diadalmotívuma elevenedik meg. A felvonulók hosszú sorát egy griff hátán lovagoló hírnök nyitja meg, majd az udvar tagjai következnek: zenészek, vadászok és különféle mesteremberek (cipészek, szabók, borbélyok, szakácsok, pohárnokok). Külön szekér jut az udvari bolondoknak és a valódi őrülteknek. Utánuk hosszú sorban következnek a lovagi torna különböző fegyvernemeinek képviselői, köztük a magyar bajvívók harci buzogánnyal és hosszú pajzzsal. Jut hely a zászlóvivő lovagoknak is, akik az osztrák és burgundi területek címereit hordozzák. A menetet az újonnan felfedezett vidékek őslakosai és a málhavivők zárják. A mű talán legéletszerűbb alakjai az alpesi tájon lovagló, gyalogló markotányosnők, kézművesek, gyerekek.

A Nagy diadalkocsi terveit Dürer készítette el. A tizenkét ló által vontatott szekéren a császár trónol. Vállán koronázási palást, fején korona, egyik kezében jogar, másikban pálmaág. A lovakat és a kocsit tizenkét allegorikus nőalak kíséri – például az Igazságosság, a Mértékletesség, az Erő, az Okosság –, megszemélyesítve az uralkodó erényeit. Ha valaki nem ismerné fel a képekből Miksa nagyságát, annak segít a felirat: „Amilyen az égen a nap, olyan a földön a császár”.

E két mű a császár 1519-ben bekövetkezett halála miatt nem készült el teljesen.

A kiállítás leginkább lenyűgöző alkotása a Diadalkapu. Megörökíttetik rajta a család története – Trójáig vezetve vissza a dinasztia eredetét –, láthatók az általuk birtokolt területek címerei, a császár életének fontos epizódjai: sikeres csatái, házassági politikája. Az egyik jelenet éppen az 1515-ös bécsi kettős esküvőt – Habsburg Ferdinánd és Jagelló Anna, illetve Habsburg Mária és a későbbi II. Lajos magyar király házasságkötését – ábrázolja.

A nagyszabású tárlat október 9-ig tart nyitva.

J. V.


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Bizakodjatok, jó az Úr!
Élő víz
Tanévnyitó
Az ikonok
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
A diakóniai teológia kritikája
Hetvenéves a hatvani templom
Betegágyak mellől zsákfaluba
Keresztutak
Más úton tértek haza
Egy hiteles ember
Egyházi érdekességek egy holland kisvárosban
Unitárius világtalálkozó
Nyugat-európai magyar protestánsok találkozója Finnországban és Észtországban
Evangélikusok
Amíg időnk van
Pro Deo et libertate
Negyven esztendeje hunyt el Albert Schweitzer
e-világ
Temetni jöttem az e-mailt, nem dicsérni
Keresztény szemmel
Szükség van-e az egyház szociális (szeretet-)szolgálatára?
Egy letűnt rendszer „teológiája”
Vagy igen, vagy nem
A hét témája
Kolozsvárott neveztessék el közterület Járosi Andorról!
Muzsikusok (is) építik a kolozsvári öregotthont
Csaba királyfi ege alatt
„Megtérés” Halmágyon
A közelmúlt krónikája
Becsengettek
Csapatzászló-adományozás
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Zsidó fesztivál – immár nyolcadszor
Reneszánsz propaganda a Szépművészeti Múzeumban
Albrecht Dürer (1471–1528)
Biblia és futballcipő
Focimeccsek a templomban?
Kő kövön… marad!
A vasárnap igéje
„Odafent” és „idelent”: Krisztusra nézve
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Megszentelt vasárnap – áldott hétköznap
Szószóró
Kezdődnek az ifjúsági órák
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 37 Reneszánsz propaganda a Szépművészeti Múzeumban

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster