EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 44 - Az élő reménység népe vagyunk

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

Az élő reménység népe vagyunk

Nemcsak a családfakutatás divatját éljük ma, de általában a régi korok művészetének emlékei is egyre inkább foglalkoztatják a tudósokat. Ásatásoknál előkerült épületmaradványok, dísztárgyak, ékszerek, hajdani festmények bemutatása, régi kották által rögzített dallamok hangszeres megszólaltatása igazi szenzáció lehet. Ezek sokszor jobban tükrözik egy-egy korszak szellemét, mint a krónikák, jegyzőkönyvek és egyéb források. Sokatmondóak egyháztörténeti emlékeink is.

Érdemes felfigyelni arra, hogy a teológiával és a gyakorlati kegyességgel párhuzamosan változik az egyházművészet is. Elsősorban a festészet emlékei érdekesek. A festészet „elbeszélő művészet”: történeteket tud ábrázolni, így bibliai történeteket is.

Minket most az a kérdés érdekel, hogy miként fejezi ki a festészet az egyháznak az örökkévalóságban való élő reménységét (l. 1Pt 1,3). Erre elsősorban a katakombák művészetét megvizsgálva kapunk feleletet. A katakombák az első századokban föld alatti temetkezési helyek voltak, ahol a keresztények békében helyezhették nyugalomba halottaikat, mártírjaikat is. Mivel ezek nem felszíni temetők voltak, a mai napig is fennmaradtak sírok – főként Rómában, Nápolyban, Szicíliában. A katakombákban lévő sírok számát több mint egymillióra becsülik, a folyosók hossza pedig több kilométer – ezeket az adatokat az újabb feltárások során pontosítják. Körülbelül 400-ig használták a katakombákat temetésre, azután a föld felett, a templomok körül – sőt bennük is – temetkeztek.

A katakombák képei az örök életben való hitet fejezik ki. Újra meg újra találkozunk Krisztussal mint a jó Pásztorral, akit a nyáj juhai bizalommal vesznek körül. Gyakran viszi vállán beteg vagy egy-egy elveszett és megtalált bárányát. Ez a Krisztus-kép vigasztaló. Egészen más, mint a középkori egyházművészet Krisztusa, aki távoli, ítélő Krisztus. Ezt az ábrázolást Luther is elvetette, mert szerinte Jézus a jó Pásztor, az Úr és a Megváltó, akiben bátran bízhatunk.

Az első három század katakombáiban és szarkofágjaiban lévő festmények válogatott ószövetségi történeteket ábrázolnak, mint például: Dániel az oroszlánok vermében, a három ifjú a tüzes kemencében, Izsák feláldozása, Noé a bárkában, vagy Mózes, amikor vizet fakaszt a sziklából… De ugyanúgy megtalálhatóak újszövetségi jelenetek, Jézus csodái is: a kánai menyegző, a vak meggyógyítása, Lázár feltámasztása, az ötezer ember megvendégelése stb.

A kutatók szerint ezeket a festményeket tulajdonképpen a korabeli halotti imák alapján készítették el, amelyekben éppen ezek a bibliai részek vannak felsorolva. Ezek a képek Isten tetteire emlékeztetnek, üzenetük pedig a következő: ahogy ezekben a történetekben Isten kimentette övéit a bajból, úgy fog titeket is kimenteni a halálból most és visszajövetele napján. Ezek a megfestett imák imádságra biztatnak. Ez a biztatás ugyanúgy szól a mai gyülekezetekhez is! A katakombaképek imára szólító képek. A keresztény művészettörténetben páratlan az élő reménység ilyen erőteljes ábrázolása.

Az élő reménységgel találkozunk az ókeresztény bazilikákban is. A falakon végig mozaikot találunk, amely Jézus életét, csodáit, illetve az üdvözültek, vértanúk sorát ábrázolja. A szentély (apszis) mozaikjai is Krisztust jelenítik meg. A nyugati egyház tehát egyértelműen előre, a szentély felé – jelképesen erről a mulandó életről az örök életre – irányította a belépő tekintetét. Másfelé nem is lehetett nézni.

Kereszténységünk élete ma sokszor olyan, mint egy szomorú, reményvesztett nép vándorlása. Elfeledkezünk a célról, amely felé tartunk. Elfelejtjük, hogy élő Urunk van, akivel szoros barátságban élhetünk… Pedig valójában ugyanaz a boldog reménység tölthet el minket is, mint amely a katakombák bizakodó, derűs képeiből árad két évezred távlatából!

Gáncs Aladár


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Biblia és liturgia
Élő víz
„A keresztfához megyek…”
Rekviem
Halott élők és élő halottak
Hogyan tedd emlékezetessé az életed?
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Deák téri mementók
Száztíz éves a budavári templom
Az alulmaradás képessége
Regionális evangélizáció Dabason
Keresztutak
Esperesi „vizitáció” Bajorországban
Erdélyben is megemlékeztek ’56-ról
Kinek a felelőssége?
Együttélés – a jövő útja
Lelkigondozás az iskolában
Evangélikusok
Földi búcsú – méltóképpen
Szopori Nagy Lajos halálára
Huszár Gál, a nyomdász és püspök
e-világ
Az aranyvirág
Keresztény szemmel
Reformáció és ökumenizmus
A hét témája
A Biblia új köntösben
A négyszáz csöndes év
A kereszt teológusától az ökumenéig
A Gutenberg-féle könyvnyomtatás és a reformáció
Jézus élete
Teológia mindenkinek
Auschwitz – katarzis ateológiában
evél&levél
Tizenöt éves a várpalotai Evangélikus Keresztyén Óvoda
Európai és brazíliai Gustav Adolf-egyesületek találkozója Félixfürdőn
A közelmúlt krónikája
Romok alatt
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Habsburg Mária, Mohács özvegye
Német nemzeti kincsek Lutherről
Az élő reménység népe vagyunk
A vasárnap igéje
A féltő szeretet kilencvenöt tétele
A legNAGYobb könyv
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 44 Az élő reménység népe vagyunk

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster