EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 26 - Huszadik századi reformáció

Keresztutak

Pakstól keletre…

Hozzászólás a cikkhez

Huszadik századi reformáció

A hitújítás hőskorában igen gyakori volt, hogy egy adott keresztény közösség vagy gyülekezet külső vagy belső hatásra egy másik irányzathoz csatlakozott. A reformáció korszakának lezárultával az ilyen esetek száma minimálisra csökkent, illetve jellemzően egyének szintjére korlátozódott.

Nem így a kis Bács-Kiskun megyei településen, a leginkább az 1919-es vörösterror idején a Szamuely Tibor-féle Lenin-fiúk által véghezvitt tömeggyilkosságról elhíresült Dunapatajon, ahol a reformáció második lépcsője a 20. század harmincas éveiben zajlott le.

A többségében református, kisebb részben katolikus faluban az 1930-as években a reformátusságon belül súlyos személyi ellentétek keletkeztek. Ezek odáig fajultak, hogy a gyülekezet egy része a távozás mellett döntött – sőt ősei vallását is elhagyta: egy másik keresztény felekezethez, az erdélyi eredetű unitáriushoz csatlakozott, mely azon a környéken semmilyen formában nem volt jelen.

1936-ban hivatalosan is megalakult a Dunapataji Unitárius Egyházközség. A lelkészi feladatokat többek között a fővárosban, illetve más gyülekezetekben is szolgáló Barabás István, majd Szolga Ferenc látta el. A közösség életet az 1938-ban Budapesten kiadott, Barabás István által jegyzett, A Dunapataji Unitárius Egyházközség című kötet mutatja be.

A hitélet fellendüléséhez nagyban hozzájárult, hogy a közösség templomot tudott építeni. Egy helyi zsidó kereskedőtől megvásároltak egy gabonaraktárnak használt épületet, majd Szinte László tervei szerint, Erdélyből érkezett mesteremberek segítségével építették át hetven esztendővel ezelőtt, 1937-ben. Mind ez, mind az unitárius vallás szülőföldje meghatározta a végeredményt: egy pazar fatornyos és harangházas, kazettás menynyezetű, transzszilván motívumokkal festett istenháza született; az udvar felőli részen imatermeket alakítottak ki.

Az unitárius egyház súlya ráadásul pont ebben az időszakban, Észak-Erdélynek a Magyarországhoz való visszacsatolása után jelentősen nőtt hazánkban, ami a dunapataji unitáriusoknak a hazai unitárius egyház vérkeringésébe való bekapcsolódására is jótékony hatással volt. Ez a lendület a háborút követően is tartott még egy rövid ideig: az unitárius Brassai Sámuel Ifjúsági Egylet szervezésében országos ifjúsági konferenciát rendeztek a településen 1947-ben.

Dunapataj 1952-ben még mint társegyházközség szerepel, de unitárius közössége sorvadásnak indult; ebben szerepet játszott a kommunista időszak egyházellenes légköre, illetve az, hogy az újbóli területveszteség következtében ismét parányivá zsugorodva visszahúzódni kényszerült a magyarországi unitárius közösség. A templomban az utolsó istentisztelet 1967-ben volt, és abban az évtizedben a gyülekezeti élet is megszűnt. Bár a faluban napjainkban kis létszámban találunk még unitáriusokat, a szervezett hitélet azóta sem éledt újjá.

A templom azonban szerencsés módon a maga szépségében megmaradt az utókor számára. 1975-ben – állami segítséggel – a település vásárolta meg, és az 1982-es felújítás után oda került az 1959-ben megalapított Pataji Múzeum gyűjteménye. Az épület az ezredfordulón ismét megújult, amiért Dunapataj 2002-ben a Múzeumpártoló önkormányzat pályázat III. díját kapta meg. Az egykori templomépület napjainkban a néprajzi, régészeti, helytörténeti vonatkozású, gazdag dokumentációs anyag mellett koncerteknek és képzőművészeti kiállításoknak is helyet ad.

Rezsabek Nándor


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
Ha Jézus kérdez
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Fizikai és lelki építkezés Cinkotán
Teológiánkon végeztek
Háttérmunka
Alpesi látogatók
Konfirmandustábor
Együtt Délen
Keresztutak
Huszadik századi reformáció
„Isten eszközei vagyunk valahányan”
Zarándokok Jézus nyomában
Templomnapok, avagy egyház határok nélkül
Sátáni vonalkódot bojkottáló falu
Evangélikusok
Az érem másik oldala
Carl Friedrich von Weizsäcker
e-világ
Az éltető víz
Keresztény szemmel
Szupervízió az egyházban és intézményeiben…
A hét témája
Megbékélés Istennel és önmagunkkal
Közegyházi fórum
A megbékéltek mint békességszerzők
Fiatalság – bolondság?
Az összetartozni tudás művészete
Egymáshoz törekvések
Békesség a közéletben
Ha csíp a leves…
Hol van a határon innen és a túl?
Párbeszéd a kereszténység és a zsidóság közt
Évtizedes barátság
A Dunánál
Paksi utóirat I.
Paksi utóirat II.
Paksi utóirat III.
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
A vasárnap igéje
Hogy „sok nép életét megtartsa”…
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Szószóró
Utcamisszió
Ige+hirdető
Aki titeket hallgat, engem hallgat…
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2007 26 Huszadik századi reformáció

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster