EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2009 - 28 - Fel nem oldható feszültség

A vasárnap igéje

SZENTHÁROMSÁG ÜNNEPE UTÁN 5. VASÁRNAP – ApCsel 4,32–35

Hozzászólás a cikkhez

Fel nem oldható feszültség

Bizony, nehéz tompítani textusunk élét. Nehéz a történelmi korok közötti különbségre, az eltérő gazdasági, szociológiai körülményekre hivatkozva felállítani azt a tételmondatot, hogy ami egykor működött az ősgyülekezetben, az ma nem működhet – mert más időket élünk, és persze más a gyülekezetek közössége is.

Az egyszerű lukácsi leírásban igenis megütközést kellene keltenie annak, ahogy teljes közösségben éltek egykor Krisztus követői. Igenis botránkozást kellene keltenie, hogy Krisztus mai követőinek közösségében csak nagy-nagy jóindulattal találhatjuk nyomát az ilyen jellegű, az egyes emberek vagyonát is érintő közösségvállalásnak.

Mert bár büszkén valljuk mindannyian evangélikus keresztény voltunkat, és büszkén vállalunk közösséget lelki értelemben és némileg anyagi felelősség tekintetében is gyülekezetünkkel, egyházunkkal, ma mégis teljesen anakronisztikus gondolat, hogy a hónap elején megkapott nyugdíjunkat, fizetésünket, segélyünket – úgy, ahogy van – elvigyük a lelkészi hivatalba, hogy majd a presbiterek döntése értelmében megkapja mindenki azt, amire valóban szüksége van.

Teljesen elképzelhetetlen egyrészt az ilyen mértékű lemondás a saját anyagi függetlenségünkről, másrészt az ilyen mértékű bizalom a közösség vezetői irányában. Még a legradikálisabb keresztény közösségek is csak a tized gyakorlatáig merészkednek el; ezt mi, „történelmi egyházakhoz” tartozók irigykedve nézzük – persze akkor, amikor a testvér tizedéről van szó, de eközben csendesen örülünk annak, hogy a magunk pénzéből, vagyonából nem kell tíz százalékot a gyülekezet, az egyház céljaira szánnunk. Hatalmas öntudattal tudunk fellépni, amikor úgy érezzük, hogy az állami támogatások, normatívák kifizetésében hátrány ér bennünket, intézményeinket, de hallgatunk, amikor azzal kell szembesülnünk, hogy gyülekezeteink, intézményeink, egyházunk fenntartási költségeinek csak milyen csekély töredéke az, amit mi adunk a közösbe.

Persze mondhatjuk, alapvetően változott meg a világ berendezkedése, a pénz, a vagyon szerepe, és természetes, hogy a megváltozott körülményekhez képest változott az egyének magatartása is ebben a kérdésben. A tizedet meg sem közelítő egyházfenntartói hozzájárulás gyakorlatát pedig olyan szépen hangzó frázisokkal tudjuk megindokolni, amelyek még biblikusnak is tűnnek. „Mi nem vagyunk pénzsóvárak, a pénz, a vagyon számunkra csak eszköz és nem cél, nem a pénzünktől várjuk a megmentésünket, nem rajta csüngünk, így nem a mammon az istenünk, és különben is, nem áldozhatjuk fel vagyonunkat gyermekeink, unokáink kárára mégoly magasztos oltáron sem, mint gyülekezetünk, egyházunk közössége.”

„A hívők egész gyülekezete pedig szívben és lélekben egy volt.” (32. vers) Ennek a mondatnak minden átvezetés nélküli folytatása a teljes vagyoni közösség leírása. Jó látnunk, hogy ők sem olyan korban éltek, amikor a vagyonközösség általános lett volna. A kétezer évvel ezelőtti Római Birodalom világa ugyanúgy gazdagokra és szegényekre, vagyonosokra és nincstelenekre tagolódott, mint a mai világ. Ugyanúgy alapvetően határozta meg az érvényesülés, a befolyás lehetőségét a vagyon, mint a mi világunkban. Ugyanúgy természetellenes és idegen volt abban a világban a gyülekezet gyakorlata, mint ahogyan ma az lenne. A jövőre, az utódokra gondolva az emberek akkor is ugyanúgy félre akartak tenni, mint ahogy ma szeretnénk. (Anániás és Szafira meg is tette – Péter az Isten előtti hazugságnak, az Úr Lelke megkísértésének nevezi ezt, és a házaspár halállal lakolt bűnéért, mint az ApCsel 5,1–11-ben olvashatjuk.)

Hogyan oldhatjuk fel hát a feszültséget? Sehogy. Ezt a feszültséget nem szabad feloldani egészen addig, ameddig a teljes közösség nem valósul meg. Akár az ősgyülekezet gyakorlatának a leírása, akár Jézus gazdag ifjúnak mondott szavai ott állnak örökös jelként mindannyiunk életében: nem úgy és nem olyan közösségben élünk, ahogy és amilyenre Jézus elhívja tanítványait. És bár a világ szemében a vagyoni közösség megszűnése elfogadhatóbbá, életképesebbé tette az egyház közösségét, de ezzel nem ahhoz közeledtünk, amire elhívattunk. Azt pedig kár is megemlíteni, hogy a vagyoni közösség megszűnésével a szívben és lélekben való egység sem erősödött…

Továbbra is igaz: az, amire Jézus hív, természetellenes, nem szalonképes ebben a világban. Ellene mond az érdekek, a gazdasági, szociológiai körülmények józan meggondolásának. Az „oszd szét a vagyonodat” vagy a teljes vagyonközösség parancsát nem lehet szalonképesebbé, kevésbé kihívóvá tenni. Megmarad ugyanolyan radikális, a világgal szembemenő hívásnak és parancsnak, mint ahogy egykor megszólalt és megvalósult. A hívásnak, a parancsnak való engedelmesség pedig ugyanolyan ésszerűtlen és lehetetlen, mint ahogy egykor az volt a gazdag ifjú vagy Anániás és Szafira számára.

Ha mást nem is tehetünk, annyit legalább meg kell tennünk, hogy belássuk: az, ahogy ma éljük meg kereszténységünket, Krisztushoz tartozásunkat, messze van attól, aminek a hívásra, a parancsra adott válaszból következnie kellene. Ha ma éppen ilyen mércénk adatott, akkor meg is fogalmazhatjuk elmaradásunk mértékét: a száz százalékhoz képest egy-két-három százalékkal „büszkélkedhetünk”, és az előrelépés a tíz vagy akár a száz százalék felé ugyanúgy elképzelhetetlen, ésszerűtlen és lehetetlen, mint bármikor.

És ugyanúgy elképzelhetetlen, ésszerűtlen és lehetetlen, hogy a hívó szót kimondó Krisztus képes testének tekinteni az egyházat, a mi közösségünket. Ugyanúgy elképzelhetetlen, ésszerűtlen és lehetetlen, hogy Krisztus ehhez az egyházhoz köti magát – itt szólal meg igéje, itt adja az újjászületés ajándékát, itt vendégel meg testével és vérével.

Ha mást nem is tehetünk, legalább döbbenjünk meg, ütközzünk meg, „botránkozzunk meg” a krisztusi szeretet elképzelhetetlenségén, ésszerűtlenségén és lehetetlenségén. Legalább Krisztus szeretete ne hagyjon nyugodni. Ez az első, a mindenkori első lépés.

Kendeh K. Péter


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Élő víz
A lélek szögesdrótjai
Napi ébredések
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
„Akinek szép a lelkében az ének…”
Merre tart az evangélikus oktatás?
Díjazott pedagógusok
Érteni kell a kor nyelvét
Keresztutak
Erdély-találkozó
Tervetuloa
Evangélikusok
Hegyek és egerek
Gyóni Gézára emlékeztek szülőfalujában
e-világ
Hurrá, nyaralunk!
Keresztény szemmel
Szereti-e Isten Marilyn Mansont?
Egy játszótéravatás emlékére
Séta a vácrátóti botanikus kertben
A hét témája
A változás kegyelme
Határtalan hálaadás - Európai protestáns egyházak megemlékezése Európa újraegyesítéséről
Határtalan és felfelé nyitott egyház
Személyes történelem
„Mindennek megvan az ideje”
„Csodálatos élmény volt a történelmet élni”
Levél Kelet-Berlinből
A szabadság foka
evél&levél
A szeretet velünk marad
A Rozsnyói Evangélikus Kereskedelmi Iskola növendékeinek hatvanöt éves érettségi találkozója
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Folyóirat-ajánló
A vizsolyi Biblia nyomában
Nem lesz többé bibliai idézet a Pentagon-jelentéseken
Ferences földrajz
„Börtönrajzok” a Bibliáról
Házisárkányok innen-onnan
Bőröndbe a Luther Kiadó könyveivel!
A vasárnap igéje
Fel nem oldható feszültség
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Cantate
Szent Ézsaiás így ír Krisztusnak szent születéséről
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2009 28 Fel nem oldható feszültség

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster