EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 40 - Még egyszer a Waldorf-iskolákról (olvasói levél)

EvÉlet - Lelki segély

Hozzászólás a cikkhez

Még egyszer a Waldorf-iskolákról (olvasói levél)

Tisztelt Lelkésznő!

Megdöbbenve olvastam sorait az Evangélikus Élet szeptember 5-i számában, az „Iskola a határon” című cikkében. Waldorf-diákként iskolás éveim alatt már-már reflexszerűvé vált bennem a védekezés, hiszen sokszor találkoztam tudatlanságból vagy a mástól, az újtól való idegenkedésből fakadó negatív hozzáállással. Eddig ez csak a tanítási módszerre irányult (azóta többszörösen is bebizonyosodott, hogy ez a bizalmatlanság alaptalan), de ilyen véleménnyel, mint amelyet a cikkben olvastam, még sohasem találkoztam.

Hadd írjam le mint Waldorf-diák az egész antropozófiával való kapcsolatomat. Őszintén szólva nem sokat tudok róla, a cikkben írt elemzés újdonságként hat számomra. Az iskolában nincsen antropozófia tantárgy a gyerekek Rudolf Steiner nevét talán ismerik, de az antropozófia teljesen ismeretlen számukra. Minden évfolyamban van hetente egyszer fakultatív „szabad vallás” óra, ezen alsó tagozatban a keresztény szentek élettörténetét tanulják a diákok keresztény tanároktól. Ezeken az órákon a tanár mesél, a gyerekek meg legtöbbször rajzolnak közben. Felső tagozatban a diákok megismerhetik a többi világvallás fő tanait, világnézetét, történetét. Ez nem tévesztendő össze a „térítéssel”, csak a megismerés lehetősége van meg. 12. osztályban János evangéliuma az év témája, erről beszélgethetnek a diákok.

Itt töltött éveim során sohasem éreztem, hogy bármit is rám erőltetnének vallási vagy gondolkodási szempontból, nem mondták meg soha, hogy mit gondoljak, inkább segítettek, hogy megtaláljam azt az utat, amely nekem (vagy a családomnak) tetszik. Az iskolába járók és tanárok jó része hívő keresztény, senkinek az iskolával problémája még nem volt, összetűzésbe nem került vele.

Tapasztalataim szerint az antropozófiából csak annyi jelenik meg a Waldorf-iskolában, amennyit Rudolf Steiner fontosnak és hasznosnak tartott a gyermeknevelés szempontjából, de ez is csak pedagógiai vonatkozásban. A pedagógia tehát valóban az antropozófián alapul, de ez csupán annyit jelent, hogy figyelembe veszi azt, amit Rudolf Steiner – sok más kortárs pszichológussal egybehangzóan – a gyermek fejlődéséről megállapított. A Waldorf-pedagógia tehát alternatív nevelési módszer, és nem más. Van evangélikus vagy katolikus iskola, de „antropozóf” iskola nincs, a Waldorf nem az.

A cikk alapján szektás iskolának tűnhet a Waldorf, benne – hogy szavaival éljek – „démonikus” hitű gyerekek. Nem gondolom, hogy démonikus az, ha a pedagógusok igyekeznek tanítványaikban ébren tartani azt a csodálatot, amely kisgyermekként mindenkiben megvan a körülöttünk lévő világ és a fölötte álló teremtő hatalom felé; ezt azután ki-ki a családja és saját meggyőződése szerint élheti meg és viheti tovább olyan irányba, amerre neki tetszik. Ez az út természetesen a legtöbb esetben a kereszténység, hiszen ünnepeink is keresztény ünnepek, keresztény módon ünnepeljük őket. A Waldorf-iskola azonban nem jelöl ki utat senki előtt, hanem a világra való nyitottságra nevel. A megismerésre és a szabad gondolkodásra, hogy ne nevezzünk semmit démonikusnak, amíg meg nem ismerjük. Arra nevel, hogy szabadon kételkedjünk, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy aztán hitünk sajátunkká és meggyőződésünkké váljon, és ne másoktól átvett, magunkban feldolgozatlan sablon legyen.

Én ajánlom az iskolát mindazoknak, akik fontosnak tartják, hogy gyermekeik az otthonihoz hasonló el- és befogadó környezetben nevelkedhessenek, emberséges körülmények között, lelki és gondolkodási kényszerűségek nélkül, és akik szeretnék, hogy gyermekeik örömmel járjanak iskolába, és később szeretettel és hálával tudjanak visszagondolni az ott eltöltött éveikre. És végül azoknak a szülőknek ajánlom a Waldorf-pedagógiát, akik azt szeretnék, hogy gyermekük tudatosan higgye azt a hitet, amely mellett saját meggyőződéséből döntött.

Egy idén érettségizett Waldorf-diák


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Az örömhíresek
Élő víz
Elcserélt lelet
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Evangélikus nők országos találkozója
Parókiaszentelés Győrújbaráton
Parókiaszentelés Érden
Kőbe vésett hálaadás
Rendkívüli ülést tartott az Országos Presbitérium és a Gazdasági Bizottság
Megemlékezés a Fébé első főnökasszonyának sírjánál
Baráti beszélgetés gimnáziumainkról
Keresztutak
Aktuális egyházpolitika – a kormányzati intézkedések tükrében
Evangélikus–református püspöki találkozó
Megemlékezés Komáromban
Evangélikusok
„Nem voltam egyedül a páston…”
Aki már tíz olimpiát győzött szóval
Pezsgő kapcsolat
e-világ
Hittanosok medvék és farkasok között
Keresztény szemmel
Szabályszerű küzdelem
Vallások piaca
Csak nézek
Egy gyeden lévő kismama lamentálása az anyaszerepről
A hét témája
Kegyes humor
Magyar 2balkezesek
Kétbalkezes
evél&levél
Köszönet
Ünneptelen?
Hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Nyomozni sem rest cserkészek Soltvadkerten
Új barzdát szánt az EKE
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Egyházzenei tanévnyitó és születésnapi köszöntés
Örökség nyitott kapukkal
Oratóriuméneklésben versenyeztek
A múzeumalapító köszöntése
Kegyességi iránytévesztés
A sorsdöntő úrvacsorai vita
A vasárnap igéje
Egység – csak az utolsó napokban?
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Még egyszer a Waldorf-iskolákról (olvasói levél)
Még egyszer a Waldorf-iskolákról (válasz)
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2004 40 Még egyszer a Waldorf-iskolákról (olvasói levél)

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster