EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 24 - „Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem”

A vasárnap igéje

SZENTHÁROMSÁG ÜNNEPE UTÁN 3. VASÁRNAP – 1Móz 32,14.21b–31

Hozzászólás a cikkhez

„Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem”

Jákób neve azt jelenti, hogy csaló. Így hívták Izsák kisebbik fiát, mert haldokló atyjától csalással csikarta ki a bátyját, Ézsaut illető elsőszülöttségi áldást. Nem a vele járó jogok és anyagi előnyök miatt kívánta ezt, hanem a nagyapjának, Ábrahámnak adott isteni ígéret örököse akart lenni. Ezért vállalta a csalás minden kockázatát. Ézsaut viszont nem az ígéret érdekelte, hanem az elsőszülöttségi áldással járó atyai vagyon. Ennek elvesztése miatt haragudott öccsére, Jákóbra.

Ezt Jákób is tudta, és – miután az atyai vagyont megsokszorozta – arra gondolt, hogy az okozott kár megtérítésével kiengesztelheti Ézsaut. Ha vissza is adja a csalárdul megszerzett földi javakat, az isteni ígéretnek akkor is örököse marad. Legalábbis a jog szerint. De vajon Isten követi-e a jogot? Hiszen a jog földi tudomány: Isten nem köteles alkalmazkodni hozzá. Jákób szívét kétely mardossa: Isten vajon elismeri-e, hogy a csalással megszerzett elsőszülöttségi joggal őrá szállt az Ábrahámnak adott ígéret? Tudta, hogy Istent nem csaphatja be. Isten bizonnyal látta, hogy Izsák az atyai áldást elsőszülött fiának, Ézsaunak szánja, és – mivel Izsák érzékei vénségére eltompultak – nincs tudatában annak, hogy valójában kisebbik fia, Jákób térdel előtte, és áldó kezét az ő fejére helyezi.

Kit tekint Isten az ígéret örökösének? A Jabbók révénél átélt rejtélyes éjszakai kaland nyomán Jákób erre kap feleletet. Álom volt csupán az Istent megjelenítő titokzatos személlyel való tusakodás? Vagy éberen átélt látomás? A fizikai valóság síkján végbement esemény? Bár a birkózás során szerzett csípőficam kellemetlen tüneteit Jákób hátralevő élete minden napján a fizikai síkon tapasztalhatta, a különös éjszakai látogató megjelenését mégsem vethetjük alá tudományos elemzésnek. Két dolog bizonyos: mindenekelőtt az, hogy Jákób a földi apától csalással elvett áldás Isten előtti érvényességéért küzdött a titokzatos személlyel. És bizonyos az is, hogy ezt sikerült elérnie. „Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem” – Jákóbnak ez a kívánsága bizonyosan teljesült.

Bár Isten soha nem szorul rá, hogy „bizonyítványát megmagyarázzuk”, annyit talán mégis megjegyezhetünk, hogy az ígéret öröklésének elismerésével nem Jákób csalását szentesítette, hanem azt a vágyát teljesítette, amely az önmagában nézve elítélhető és elítélendő csalásban megnyilvánult: bármire kész volt az elsőszülöttségi jog megszerzéséért, mivel ilyen nagyra értékelte az Ábrahámnak adott isteni ígéretet, amely része volt az elsőszülött örökségének. Isten nemcsak Jákób csalását látta, hanem azt is, hogy Ézsau ezt az ígéretet annak idején kevesebbre becsülte egy tál lencsénél. Ezért ítélt úgy, hogy legyen inkább Jákóbé, aki ezért nemcsak apjával és bátyjával szállt szembe, hanem – a rejtélyes éjszakai látogatóval birkózva – attól sem riadt vissza, hogy magával Istennel is megküzdjön.

A történet végkifejlete nem azt sugallja, hogy a halandó Jákób erősebb a mindenható Istennél, de legalábbis egy ókori küzdősportban jobb nála. Isten nem annyira legyőzni, mint inkább meggyőzni hagyta magát: igazságos, hogy az kapja örökségül az ígéretet, aki nemcsak többre értékeli annál, akinek az öröklés normális rendje szerint járna, hanem még egy emberileg kilátástalan küzdelemre is vállalkozik érte. Hiszen mennyi esélye lehet az embernek Istennel szemben? A történet azt sugallja, hogy mégis van esélye annak, aki Istent a saját életénél is jobban szereti! Hiszen az Ábrahámnak adott ígéret elnyerésétől Jákób azt remélte, hogy Isten úgy lesz az ő Istene, ahogyan Ábrahám Istene is volt, akinek nemcsak Kánaánt ígérte örökségül, hanem megengedte, hogy egész életében vele járjon, sőt barátjának nevezte. Jákób ezt az Istennel való közvetlen, meghitt viszonyt remélte az elsőszülöttségi áldástól. Ezzel nyerte el Isten tetszését, szemben Ézsauval, akit az áldásnak csak az anyagi vonzata érdekelt. Nem „a cél szentesíti az eszközt” hírhedt elvéről van itt szó! Isten nem igazolta, hanem megbocsátotta Jákób csalását, és a titokzatos tusakodás végén ezért adta neki az Izrael nevet: „…küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél.”

Hitünk szerint Jézus Krisztus is megküzdött Istennel azért, hogy mi is örökösei lehessünk ígéreteinek. Húsvét annak igazolása, hogy Isten ebben a küzdelemben Jézusnak ítélte a győzelmet. Számunkra az ígéretek teljesülése a Jézus Krisztusban való hithez van kötve. Nekünk nem kell a Jákóbéhoz hasonló csalást elkövetnünk. A hit harcát azonban életünk végéig vívnunk kell! „Csak” hinnünk kell – ez nem könnyítés! Sokszor könnyebb hősies cselekedeteket véghezvinni, mint a hit küzdelmében megállni. Ezért imádkozzuk naponta Luther nyomán: Uram, én a magam erejéből nem tudnék benned hinni, hozzád menni, nálad megmaradni. De te hitre vezetsz, és megtartasz a veled való közösségben.

Véghelyi Antal


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Istentisztelet és valláspedagógia
Élő víz
Kettős mérce
Nem befejezés: kezdet!
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Megújult magyar templom Gömörországban
Lelkésziktatás Bényén
Német istentisztelet ajándékkal
Hegedűsök a szószéken
Keresztutak
Határokon átívelő egyházi szervezet létrehozásáról határoztak
Határozat egy határokon átívelő egyházi szervezet létrehozásáról
METT-től METT-ig?
Aliansz-prioritások
Az ökumenizmus és én
Luther-szakértő pápa?
Emlékbélyeg II. János Pál tiszteletére
Boldogság a nehézségben
Evangélikusok
Hóbortból hagyományápolás
Orgonista a szomszédból
Isten öttalentumos szolgája volt
e-világ
„Internet újratöltve”
„Kántorhívogató”
Keresztény szemmel
Trianon: emlékezni – vagy nem lenni
Kovács úr egy napja
A hét témája
Hegyet hágék, lőtőt lépék…
Evangélikus intézmények diákjai és tanárai Kaliforniában
Nyelvrokon-látogatás
evél&levél
Megéri?
Somogyszili adalék
Családkutatás
Éretlenek
A közelmúlt krónikája
Nemcsak a miénk, de elsősorban feltétlenül
Mészárszék a bölcsőben
Népbírósági ítéletek Nyíregyházán
Névkutatók terepszemléje
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kiadónk ünnepi könyvhete
Bemutatták Gáncs Aladár új „szomjoltó” kötetét
Reményik összes verse
A kereszt igéjét…
…hirdetni kezdtem
Bach-hét
A vasárnap igéje
„Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem”
Oratio oecumenica
Oration oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 24 „Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem”

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster