EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 24 - Istentisztelet és valláspedagógia

Liturgikus sarok

Istentisztelet és … 5.

Hozzászólás a cikkhez

Istentisztelet és valláspedagógia

Fiatalok istentiszteleti szolgálatra készülnek. A vasárnapi istentiszteleten imádságok, liturgiai szövegek, versek felolvasásával, énekléssel és hangszeres zenével vesznek részt. Az előkészítő megbeszélésen szóba kerülnek az istentisztelet meghatározó elemei: kérés és hálaadás, panasz és dicsőítés, hallgatás és ének, Isten igéje és áldása, az egyházi esztendő, az Isten előtti és az Istenhez forduló beszéd és jelenlét. Hozzáteszi mindenki azt, amije van – gondolatait, kérdéseit, feszültségét, hálaadását, a témához kapcsolódó versét vagy énekét, hangszeres játékát. Izgatottság is kíséri a felkészülést: nem egyszerű több ember előtt felolvasni, megszólalni, énekelni, de biztonságot ad a közösség, az, hogy nem egyedül állok ki, hanem együtt veszünk részt az istentiszteleten. A felkészülés folyamán sokszor hallott, de nem igazán meghallott mondatok megelevenednek, tartalmat és jelentőséget kapnak, az idegen és kötött rend ismertté, formálhatóvá és szeretetté válik, de a megismerteket, megtapasztaltakat a közösen átélt és megvalósított istentisztelet élménye, öröme teszi teljessé. Az alkalom után csillogó tekintetek néznek vissza a templompadból a lelkészre.

Egy gyülekezeti csoport részt vesz a német evangélikus egyház egyházi napjainak érdekes és sokszínű istentiszteletein; Taizé-találkozóra mennek a fiatalok; a szomszéd gyülekezet „Tamás-misét” szervez; hálaadó istentiszteletet közvetít a ZDF televízió. Alkalmak és események, amelyek új impulzusokkal töltenek el, amelyek – egymással megosztva őket – beszélgetésekre ösztönöznek, kérdéseket indukálnak, átgondolásra szólítanak, a helyi istentiszteleti élet gazdagítására buzdítanak. Tudatossá és megéltté teszik az istentisztelettel való kapcsolatunkat. Hiányosságokra mutatnak rá, okokra kérdeznek vissza, rádöbbentenek arra, hogy „Isten tiszteletének művészete” a miénk, rólunk és nekünk is szól, formálhatjuk és alakíthatjuk úgy, hogy Istenünk tiszteletét kifejező, ismerős és szeretett formát öltsön, megszólítóvá váljék.

Istentisztelet és pedagógia – első olvasatra kicsit furcsának tűnik e párosítás. Igaz, a protestáns istentiszteleteknek a reformáció óta meghatározó pedagógiai dimenziójuk is van, melynek jellemzője többnyire a tanítás előtérbe kerülése. Ahogy énekeink között szép számmal vannak olyanok, amelyek egy-egy alapvető teológiai tanítást foglalnak össze (tipikus példái ennek Luther „kátéénekei”, például EÉ 72., 247., 295., 303., 433.), úgy a prédikáció tanító és nevelő irányultsága is meghatározó. Kritikaként pedig épp az szokta érni evangélikus istentiszteleteinket, hogy a spirituális, életközeli, élményt adó, közösséget formáló megszólítás háttérbe szorul a racionális megközelítés, a mindennapi élet felett sokszor elbeszélő tanítás mellett.

A gyakorlati teológia és pedagógia közös törekvése azonban, hogy az emberre a maga testi-lelki-szellemi egészében, élethelyzetét és körülményeit figyelembe véve tekintsen, aki nem a tanítás és az istentisztelet tárgya passzív befogadóként, hanem aktív résztvevőként és formálóként van jelen hitével és kétségeivel, tapasztalataival és élményeivel, Istenre, ünnepre áhítozó szívvel, napi gondjaival, problémáival. Dicsérete, hálaadása, panasza, kérése és ünnepe megjelenési formát keres, hit- és életkérdéseiben iránymutatást vár, talentumaival és hiányosságaival befogadó és megtartó közösségre vágyik. Ha nem talál rá erre a megjelenési formára, ha a forma és a tartalom megfogalmazása számára idegen, ha nyitottsága ellenére kívülálló és magányos marad, akkor az nem az ő istentisztelete. Hagyományból, megszokásból, esetleg tiszteletből részt vehet rajta, de nem tekinti igazán sajátjának.

A valláspedagógia szerepe egyértelmű az istentiszteleti életre való nevelésben. A gyermekek és a fiatalok, az újonnan érkezők bevezetése az „istentisztelet-közegbe”, az istentisztelet elemeinek megismertetése és „begyakoroltatása” különböző keretek között és változatos módszerekkel történhet. Fontos a tanítás, motivációs alapot azonban az istentisztelethez való érzelmi kötődés megjelenése adhat. Élményt adó istentiszteletekre van szüksége gyermeknek és idősebbnek, a gyülekezeti élettől eltávolodottnak éppúgy, mint a vasárnapi istentisztelet rendszeres látogatójának vagy a templomba óvatosan-félve először benyitónak.

A valláspedagógiának az istentiszteleti életre való nevelésen túlmutató szerepe is van: fel kell tennie a pedagógiai megközelítés kérdéseit az istentisztelettel kapcsolatban. Mi az istentisztelet lényege? Milyen élethelyzetek teremtenek istentiszteletet? Milyen megjelenési formával és nyelvvel kommunikálható spiritualitás, ünnep, élmény és tapasztalat? Miért van szükségünk rítusra? Hogyan jönnek létre rítusok és szimbólumok, mi a szerepük, mikor és hogyan vesztik el jelentőségüket? Hogyan kerülnek egymással kapcsolatba a tradicionális és a modern elemek? Hogyan hordoznak közösségi formák egyéni érzéseket és tapasztalatokat? Mi az oka az istentisztelet „sikerének” vagy éppen „sikertelenségének”? Miért érzem jól vagy rosszul magamat egy istentiszteleten? Tartalom, helyszín és kommunikációs formák milyen összhangban jelennek meg az istentiszteleten? Milyen hatása van az istentiszteletnek a résztvevőkre?

Többek között ezek azok a – nem teológiai megközelítésből fakadó, és nem kizárólag teológiai válaszokat váró – kérdések, amelyeket sokszor háttérbe szorítanak a liturgiatörténeti identitás védelmére (vagy keresésére vagy rekonstruálására) irányuló törekvések és a dogmatikai megfelelésre való koncentrálás. Ezek a kérdések azonban – ahogy a pedagógia kérdései – a gyakorlat oldaláról érkeznek, és mint ilyenek, nem szoríthatók háttérbe. A válaszok keresésének folyamata és következménye istentiszteleti életünket és hitünket gazdagítja, közelebb hozza és a sajátunkká teszi „Isten tiszteletének művészetét”.

Solymár Mónika


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Istentisztelet és valláspedagógia
Élő víz
Kettős mérce
Nem befejezés: kezdet!
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Megújult magyar templom Gömörországban
Lelkésziktatás Bényén
Német istentisztelet ajándékkal
Hegedűsök a szószéken
Keresztutak
Határokon átívelő egyházi szervezet létrehozásáról határoztak
Határozat egy határokon átívelő egyházi szervezet létrehozásáról
METT-től METT-ig?
Aliansz-prioritások
Az ökumenizmus és én
Luther-szakértő pápa?
Emlékbélyeg II. János Pál tiszteletére
Boldogság a nehézségben
Evangélikusok
Hóbortból hagyományápolás
Orgonista a szomszédból
Isten öttalentumos szolgája volt
e-világ
„Internet újratöltve”
„Kántorhívogató”
Keresztény szemmel
Trianon: emlékezni – vagy nem lenni
Kovács úr egy napja
A hét témája
Hegyet hágék, lőtőt lépék…
Evangélikus intézmények diákjai és tanárai Kaliforniában
Nyelvrokon-látogatás
evél&levél
Megéri?
Somogyszili adalék
Családkutatás
Éretlenek
A közelmúlt krónikája
Nemcsak a miénk, de elsősorban feltétlenül
Mészárszék a bölcsőben
Népbírósági ítéletek Nyíregyházán
Névkutatók terepszemléje
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Kiadónk ünnepi könyvhete
Bemutatták Gáncs Aladár új „szomjoltó” kötetét
Reményik összes verse
A kereszt igéjét…
…hirdetni kezdtem
Bach-hét
A vasárnap igéje
„Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem”
Oratio oecumenica
Oration oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 24 Istentisztelet és valláspedagógia

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster