EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 52 - Sajtpapír és sorsközösség

Keresztutak

Hozzászólás a cikkhez

Sajtpapír és sorsközösség

Az elmúlt hónapokban – különösen a 2004. december 5-i népszavazás évfordulója kapcsán – sok szó esett a nemzeti szolidaritásról. Érthető, hogy ha a karácsonyi ünnepkörben is e szolidaritás jegyében gondolunk a határon túli magyarokra, sőt tenni is igyekszünk értük. Ez keresztény közösségekben, így egyházunkban is nemes hagyomány – és persze kötelességünk is egyben. A nemzeti szolidaritásnak azonban sajnos egyre kevesebb jelét láthatjuk az egyházon kívüli világban. A múlt decemberi népszavazás eredménye is ezt mutatta, és erről tanúskodik a mindennapok tapasztalata is. Az alábbi történet egy szomorú évforduló apropóján több mindenről szól: mindenekelőtt egy fiatalember haláláról, egy család szomorúságáról, a nemzeti érzésről, a világban szétszórt magyarságról, közös értékeinkről, a magyar–svájci kapcsolatokról, de leginkább a 20. század kegyetlen abszurditásáról.

A Stauffer család hosszú idő óta Bern kantonban élt, míg a 20. század elején Friedrich Stauffer úgy nem határozott, hogy Magyarországra települ. 1905-ben Répcelakon telepedett le. Fiaival együtt megalapította sajtgyárukat, mely hamarosan az ország vezető tejipari üzeme lett, számos fiókvállalattal, kereskedelmi hálózattal.

A korabeli fényképek arról tanúskodnak, hogy a répcelakiak hamar befogadták a svájciakat. A község életében fontos szerepet töltött be a napjainkban romos kis kastély, az üzem épülete; a svájci munkakultúra, az új technológiák bevezetése a répcelakiakat számos tapasztalattal gazdagította, a települést pedig országszerte ismertté tette.

Friedrich Stauffer unokái Répcelakon születtek, magyar gyerekekkel együtt jártak iskolába. Karl-Wilhelm Stauffer, az alapító egyik fia, aki a budapesti kereskedelmi képviseletet vezette, gyermekeit a főváros protestáns gimnáziumaiba, a Baár–Madasba és a Fasorba íratta.

A ’20-as, ’30-as évek fejlődésének – sok más családéhoz és vállalatéhoz hasonlóan – Répcelakon is véget vetett a II. világháború kitörése. A frontok átvonulása 1945-re teljesen használhatatlanná tette a gyárat; a gépeket, berendezéseket leszerelték, ellopták. Az igazi tragédia azonban nem ez volt. A család, illetve néhány ma is élő osztálytársa és barátja számára mind a mai napig pótolhatatlan veszteséget jelent az alig húszesztendős volt fasori diák, Stauffer Vilmos Andor, azaz Bandi halála. Annak ellenére, hogy svájci állampolgársága miatt nem volt hadköteles, önként jelentkezett a hadseregbe. Frontszolgálatot nem teljesített; egy kiképzőtáborban esett először amerikai, majd francia hadifogságba. Fogsága idején – titokban – mindvégig naplót írt, mely drámai dokumentuma a 20. századi európai civilizáció abszurditásának. A naplóból – mely Bandi nővérének, Ernának a birtokában van – ugyanis kiderül, hogy Stauffer Vilmos Andor svájci magyar önkéntes, aki sohasem harcolt, 1945 őszén Franciaországban, a szabadság és az emberi jogok egyik őshazájában gyakorlatilag éhen halt a fogolytáborban. Emlékét a fasori gimnáziumban tábla őrzi.

Mi, akik – hála Istennek – békeidőben születtünk, nehezen tudjuk beleképzelni magunkat a háborús időszak hazafias hangulatába, ezért talán nem is lehet Stauffer Bandit a fiatalabb nemzedék számára a hazafiság példaképéül állítani. Hiba lenne mai helyzetünkben bármilyen, a háborús évekre emlékeztető hasonlóságot felfedezni. De amikor hatvan évvel a halála után kegyelettel emlékezünk rá, legalább kérdésként érdemes megfogalmazni: hogy volt képes úgy érezni honfitársai iránt egy második generációs magyar, hogy a haza szolgálatában kockára tette az életét?

1945-ben Alfred Stauffer, Bandi egyik unokatestvére visszatért a romok közé, és újraindította a sajtgyártást: százhuszonnyolc alkalmazottal, hat kereskedelmi központtal igyekezett visszatérni a régi kerékvágásba. 1948 tavaszán azonban a kommunista hatalom közbeszólt: egy márciusi napon a rendőrök körbevették az épületet, Alfred Stauffert pedig kiutasították az üzemből. Így került a répcelaki sajtgyár állami tulajdonba, hogy aztán a ’90-es évek elején a privatizáció során francia befektetők vásárolják meg. Újabb abszurditás, hogy ennek kapcsán a Stauffer család ipartörténeti jelentőségű érdemeit senki sem vette figyelembe – a magántulajdon sérthetetlenségéről már nem is beszélve.

A Staufferek ezek után visszatértek Svájcba. Erna Bernben él; hosszú időn át az ottani magyar protestáns gyülekezet felügyelője volt, most pedig köztiszteletben álló korelnöke. 1956-ban nagy szerepet vállalt a menekültek fogadásában, a segélyakciók megszervezésében. A Magyarországon szerzett szomorú tapasztalatok tehát nem mérsékelték hazaszeretetét, honfitársai iránt érzett szolidaritását. Staufferék segítették Bandi egyik régi barátját és osztálytársát, Irányi Bélát is, hogy menekültként Svájcban új otthonra találjon. Ő később a fasori gimnázium egyik legaktívabb támogatója lett.

A Kárpát-medencében sokan élnek olyanok, akiknek az ősei a legkülönbözőbb tájakról érkeztek a Duna, a Tisza mellé. A sorsközösség alakította ki bennük az összetartozás érzését. A történelemoktatásnak – mely napjaink oktatáspolitikájának nem éppen a szívügye – az is a szerepe, hogy ezt a sorsközösséget bemutassa, és ezáltal a nemzeti szolidaritás érzését is táplálja.

Ha azt gondolná bárki is, hogy ehhez csak a mindennapoktól idegen, a múlt ködébe vesző példákat lehet felhozni, nagyon téved. A Staufferek magyarországi története ugyanis nem ér véget a gyár államosításával, a tulajdonosok elkergetésével, a tragikusan elhunyt Bandi emléktáblájával. A berni származású sajtgyáros dinasztia ma is része mindennapjainknak. A közkedvelt Medve sajt ugyanis a berni medvéről kapta a nevét, és Répcelakon készítették a receptjét. Száz év múltán még az emblémája is alig változott.

Ki gondolná, hogy egy sajtpapír kapcsán a nemzeti sorsközösség egy szép és szomorú példáját ismerhetjük meg? Ha svájci–magyar viszonylatban ennyire „velünk él” a történelem, biztosak lehetünk benne, hogy az erdélyi, felvidéki, vajdasági és más tájakon élő magyarokkal még inkább létezik a mindennapokban is észlelhető sorsközösség. Érdemes volna ezt minél inkább tudatosítani!

Korányi Noémi – Prőhle Gergely


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Jöjjetek, imádjuk az Urat!
Élő víz
Nyitott ajtó vagy elszalasztott lehetőség?
Karácsony 2005
Heti útravaló
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Tiltakozás a diszkrimináció ellen
Hol voltak az evangélikusok?
Közlemény a költségvetési szavazás végeredményéről
Gyülekezetiház-szentelés Terényben
A nevelőotthontól a szószékig
Áldjad, lelkem, az Urat
Keresztutak
Jó szomszédok? Többek: testvérek!
15 év 15 interjú tükrében
Sajtpapír és sorsközösség
Karácsonyi üdvözlet a fjordok hazájából
Evangélikusok
Az első mosolytól az utolsó kézfogásig
Hitvesi háttérszolgálat
A betlehemi csillag nyomában
e-világ
Karácsony -- fa nélkül?
Keresztény szemmel
Pásztornapló
Divide et impera!
Aki angyallal találkozott
A hét témája
Adnánk-e jó mézecskét?
Kihez jön Jézus?!
Idegenek
Történet
Segítő kezet nyújtani
Karácsonyi gyertyagyújtás határainkon túl
evél&levél
Tisztelt Szerkesztőség!
Közlemények, nyilatkozatok
Örömteli hibaigazítás
A közelmúlt krónikája
Kitüntetés az emberi jogok napja alkalmából
Dr. Nagy Gyula kitüntetése
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Költőavató
Hetvenéves (volt) az Evangélikus Élet
Hogy is írjuk?
Az első magyar szerkesztőnő: Kánya Emília
Az év leghosszabb éjszakája
A vasárnap igéje
Egyszerűség
Megjelent az Isten üdvözítő kegyelme
A születés ünnepe
Végezetre…
Mikor kezdődik az új?
A Fény és Élet ünnepe
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
Gyermekvár
Kedves Gyerekek!
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 52 Sajtpapír és sorsközösség

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster