EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 43 - A szakrális határán

Kultúrkörök

Hozzászólás a cikkhez

A szakrális határán

A magyar festészet napját 2002 óta október 18-án tartják, Szent Lukácsnak, a festők védőszentjének az ünnepén. A rendezvény néhány napon keresztül az ország több pontján a kortárs művészetre és művészekre hívja fel a figyelmet. A kiállítás-, előadás- és ünnepségsorozatnak az a célja, hogy látni tanuljunk, hogy pótolhassunk; hogy olyan színeket, fényeket, formákat érzékeljünk, melyek kimaradtak az életünkből. Hogy ráébredjünk, a festészet ünnep, és ünnep nélkül nem lehet élni.

A meghívó a Deák téri evangélikus templomban megrendezett, Szakrális üveg-, gobelin- és táblaképek címet viselő kiállításra invitál. Vaskalappal a fejünkön azt gondolhatjuk: mit keres egy kiállítás a templomban? Hogy kerülnek festmények a felszentelt falak közé? Hiszen Luther azt tanácsolta, hogy az oltáron legfeljebb egy képet helyezzünk el, az is lehetőleg valamelyik szentség szereztetését ábrázolja, de mindenképpen tanítson! (Templomi karzataikat Biblia pauperum módjára telefestő eleink bizonyára ez utóbbi tanácsból indultak ki.) Igazuk van, a templom nem való kiállítások megrendezésére, amennyiben Isten lakhelye. Ám az evangélikus templom ebben az értelemben nem „Isten háza”, hanem az igehallgatásra és a szentségek kiszolgáltatására, a közös liturgia alkalmaira, gyülekezeti használatra emelt épület. Szent – szakrális – térré a benne hangzó evangélium teszi. Az evangélium hangozhat a szószékről – szavak, mondatok formájában, illetve a karzatról – ritmusokként, harmóniákként. Miért ne prédikálhatnának időnként a képek? Esetenként, rövid időre akár több is, mint amennyit megszoktunk?

A valódi kérdés azonban nem ez. Tudjuk-e, mi a szakrális a művészetben? Különösképpen napjainkban? Hol a határ vagy az átfedés a vallásos, az egyházi és a szakrális művészet között? Egyetértek Lovas Ilona textilművésszel, aki azt mondta, hogy egyházművészeti szempontból „kegyelemfosztott” korszakban élünk. S ez nemcsak azt jelenti, hogy nem épülnek tucatszám új templomok, melyeket be kell rendezni, hanem azt is, hogy a jelenkori ember mindennapjai nem a szakrális ölelésében telnek. Kicsúszott a lába alól – lassan a valóságos – talaj, s egyéni, változatos transzcendenciá(ka)t keres kapaszkodóul. Rosszabb esetben cinikusan merül alá a mában.

Él persze egyfajta, nyilván belső igényből és személyes hitből építkező vallásos művészet, ez azonban nem feltétlenül jó művészet, és gyakran csak a szignó melletti dátumon látni, hogy „kortárs”. Az egyházi, többnyire megrendelt művészet pedig nyilvánvalóan erősen kötődik a keresztény művészet ikonográfiai, sőt stílusbeli (!) hagyományaihoz, természetesen az egyházi épületekhez, s így – bár sokakat elér, megérint – jelenben való léte szintén megkérdőjelezhető. Sturcz János utal Simone Weilre, aki azt írta, hogy a szakralitás: űr, amelyet Isten kitölthet. A szakrális művészet nagy lehetősége az általa felvetett kérdések útján ennek az űrnek a megteremtése. A szellem és a kéz által létrehozott, transzcendens utakat nyitó, „a szentség auráját sugárzó” mű által a 21. századi ember kérdéseket fogalmaz meg, keresni kezdi magát és saját helyét a világban, vagy fájdalmak árán kimondható szavak helyett belefeledkezik a színek és fények (disz)harmóniájába.

Nem elégedhetünk meg bárányok, dicsfények, keresztfák tucatjaival! Velünk tipródó és kérdező, kételkedve is bizonyosságot kereső művekre van szükségünk: Kárpáti Tamás meleg tónusú, alig jelen lévő, szomorú Jézusára; összetett szerepű, személyes életünkben is tetten érhető, karakteres angyalokra (Aknay János vagy Péreli Zsuzsa művei); a „haza oltára” körül tétován utat keresőkre (Polgár Rózsa gobelinje) és a meghasadó kuszaság, sötétség mögött feltáruló rend, fény reménységére (Kovács Gombos Gábor, Kókai Krisztina alkotásai).

Zászkaliczky Zsuzsanna


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Tartalomjegyzék
Élő víz
A számon kérő Isten
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
„Luther-rózsa-füzér”
Tamás-mise Budavárban
Az első lelkésziktatás Piliscsabán
Új közösségi ház – gyarapodó falu
Megújuló lelki kövek
Az elhurcoltak reménysége
„Az egyháznak csak Jézus a fundámentoma”
Keresztutak
Debreceni meghívók
Női konferencia
Szabadságban, de hogyan?
Nem csak tanácskoztak
Akik „átimádkoznak” a kínai nagy falon
Médiakonzultáció
Evangélikusok
A „genfi zsoltáros”
e-világ
Misszió a világhálón Rákoskeresztúrról
Keresztény szemmel
Negyvenkilenc év után
Hol lakik az Isten?
A hét témája
Dél-Korea példája
evél&levél
A diakóniai teológia közelmúltja és a jövő teológiája a magyar evangélikusságban
Válasz a Pátkai-levélre
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
A szakrális határán
Együtthatók Békásmegyeren
Oltalmazó szárnyak védelmében
Geert Mak: Európában
Déli harangszó
A vasárnap igéje
Intő vagy cinkos?
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
Zsoltárhangra komponált bosszúvágy?
Szószóró
Keresztény alternatívák – alternatív kereszténység
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2005 43 A szakrális határán

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster