EISZ
Evangélikus Információs Szolgálat
 
Luther Kiadó
Luther Kiadó
 
Rovatoló
Fundamentum
Élő víz
Egyházunk egy-két hete
Keresztutak
e-világ
Kultúrkörök
Keresztény szemmel
Nem mi írtuk...
A hét témája
Evangélikusok
EvÉlet - Lelki segély
A közelmúlt krónikája
Gyermekvár
Szószóró
evél&levél
Közlemények, nyilatkozatok
On-line plusz
E heti Luther-idézet
Útitárs
Presbiteri
 
Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 16 - Az élet szentsége és az önrendelkezési jog

Keresztény szemmel

Hozzászólás a cikkhez

Az élet szentsége és az önrendelkezési jog

Jó, hogy van húsvét. Ez az ünnep nem szekularizálódott annyira, mint a karácsony, mégis megfigyelhető, hogy a nem vallásos emberek többségét is megérinti a húsvéti üzenet.

Karácsony a szeretet, húsvét az élet ünnepe. Karácsony a legfontosabb üdvtörténeti esemény, az Ige testté létele, az inkarnáció; húsvét a mű beteljesülése, a halál feletti győzelem, az élet diadala.

Karácsony azt jelenti, hogy Isten új esélyt ad teremtményének, az embernek; húsvét tartalmat ad ennek. Jézus az út, az igazság, az élet.

A feltámadás a halál feletti győzelem. Az örök élet reménységét hordozza, de fontos az üzenete a földi élet számára is. Krisztus áldozata megnövelte az élet értékét. Minden más dimenzióba került. Különösen az emberiséget ősi idők óta foglalkoztató jelentős bioetikai kérdések, a születés, az egészség-betegség, a halál problematikája.

Növeli az élettel kapcsolatos viták hőfokát a tudomány fejlődése is. Olykor már-már úgy tűnik, hogy az ember isteni pózban tetszeleghet. Beleszólhat az új élet keletkezésébe, immár nemcsak az élet elvételével tévedve a bűnös útra, hanem azáltal is, hogy a genetikának, az öröklés tudományának lehetőségeit felhasználva mesterséges úton többszöröz meg egyedeket. És dönt a halálról, a halál időpontjáról – abbahagyva a gyógykezelést vagy éppen mesterségesen életben tartva a szenvedőt.

Az alapkérdés az élet tisztelete, az élet szentségének az elfogadása. Ez azok számára is követendő, követhető, akik nem vallják, nem hiszik, hogy az élet, az élet tisztelete Isten rendelése. Társadalmi közmegegyezés szükséges, mert minden ebből következik. Az értékorientáltságot tekintve mindig az élet tisztelete a domináns, és ez fejezi ki a közösségi érdeket is. Ezért nem fogadható el az úgymond szociális indokból elvégzett művi terhességmegszakítás; ez nem lehet a születésszabályozás eszköze. És ugyancsak ezért nem engedhető meg – bár halandók vagyunk – a súlyos betegek halálba segítése.

Az élet szentségén alapuló értékrenddel azonban ütközik egy másik, önmagában tiszteletre méltó, felelős értékrend, melynek az önrendelkezési jog a középponti fogalma. Akik ezt hangsúlyozzák, nem kívánnak utat nyitni a felelőtlenségnek. Mégis kérdés, hogy eljuthat-e a társadalom arra a fejlettségi fokra, követheti azt az értékrendet, amelyben az önrendelkezési jog zsinórmértéke az élet tisztelete, az élet szentsége. Ma, a még mindig évi több tízezer abortusz, a törvényi szabályozás nélküli eutanázia gyakorlatának időszakában erősek a kételyek.

Ehhez járult a legutóbbi konfliktus, mely kiváltotta az egészséges társadalom erőteljes ellenkezését. Egy magánszemély beadványával kapcsolatban az Alkotmánybíróság úgy foglalt állást, hogy minden nagykorú állampolgárt megillet a sterilitás joga, azaz leköthető a nők petevezetéke. Ez a jogilag, az Alkotmányból nyilván levezethető felfogás – sértő szándék nélkül írom, nem szokásom minősíteni – egyszerű ostobaság. Tudomásom, orvosi tanulmányaim szerint három- vagy többgyermekes asszonyoktól, a harmincöt éven feletti nőktől, illetve azoktól, akiken valamilyen ok miatt kismedencei beavatkozást végeztek, megkérdezték, hogy nem kívánják-e leköttetni a petevezetéküket. Ez nem jog, amely bárkit megilletne. Valójában öncsonkítás, amelyet – ha már törvényt akarunk hozni – legfeljebb tiltani lehet.

Az élet szentsége és az önrendelkezési jog áll látszólag szemben egymással. A dolog annál is inkább izgalmas, mert a protestantizmussal, a reformációval született meg a felelős autonóm polgári gondolkodás; ha tetszik: a liberális megközelítés. A korábbi kegyességben az engedelmesség volt a középponti fogalom. Az engedelmes hívő, ha vétkezett, bocsánatra számíthatott. A reformáció követői viszont az autonóm ember felelősségét helyezték a középpontba.

Irányelvek vannak, de receptek nincsenek – bioetikai kérdésekben sem. Mindenki magáért felel. De a közösségnek, a nemzetnek is felelősséggel tartozunk.

Nem vehető el az önrendelkezési jog, mert akkor nincs felelősség. De fájdalom, nem is alkalmazható korlátok nélkül, mert ez esetben veszélyezteti a közösséget, a társadalmat. Talán évszázadok múlva megvalósul nagy álmom: nem kellenek majd törvények a bioetika területén, elegendő lesz a társadalmi közmegegyezés. Azok is elfogadják az élet szentségéből adódó gyakorlatot, akik számára nem Jézus Krisztus jelenti az életet. Csak akkor végeznek terhességmegszakítást, ha az anya élete veszélyben van, illetve ha biztosan beteg magzat születne; az élet alkonyán pedig a hospice-mozgalom gondoskodik a méltó eltávozásról.

Ma még szükségesek a törvények, a korlátok, de naponta szembesülünk alacsony hatékonyságukkal, kényszerpályajellegükkel. Sajátos veszélyük, hogy megosztják a társadalmat, ráadásul még azokat is szembeállítják egymással, akik – bár különböző oldalon és alapon, de mégiscsak – az etikus álláspontot támogatják. Az egyik szigorú törvényeket akar, a másik legfeljebb minimális szabályozást fogad el. Beleesnek a csapdába, amelyet az egyik oldalon a fundamentalizmus, a másik oldalon pedig az önrendelkezési joggal való felelőtlen visszaélés állít.

Az apostoli üzenet arról szól, hogy testünk a Szentlélek temploma. Felelősek vagyunk életünkért, egészségünkért.

  1. húsvétja sajátos helyzetben találja a megosztott magyar társadalmat. Erőteljesen szól a húsvéti evangélium, és nem csak a hívőkhöz. A nemzetnek is van egészsége; ennek ápolása mindnyájunk felelőssége, bármely politikai gondolkodásmód talaján álljunk is. Szülessen több gyerek, nevelkedjenek harmonikus családban, legyen minden életnek értéke, minősége, a meghosszabbodott élet egészségben eltöltött éveket jelentsen, és méltóképpen érjen véget a földi vándorút.

Ha csak a magukat kereszténynek valló társadalmi csoportokban megvalósulna ez a program, már más lenne a világ. A feltámadott Úr az élet üzenetével bocsátotta útjukra tanítványait. Ma is ez van érvényben.

Frenkl Róbert


::Nyomtatható változat::

E számunk tartalma
Napról napra
Új nap – új kegyelem
Liturgikus sarok
Lectori salutem
Élő víz
Élő reménység
Heti útravaló
Egyházunk egy-két hete
Prőhle Gergely az új országos felügyelő
Az egyházmegyei választások eredménye
Kegyelem, kereszt, reménység, avagy böjti kincseink
Keresztutak
A Magyar Bibliatársulat Alapítvány felhívása
Árvízsegély
Protestáns bibliafordítás
Júdás evangéliuma és a jézusi örömhír
Példaképem
…egy meg nem született életért…
Mozgássérült-passió
Egyház és állam kapcsolata
Evangélikusok
Útikalauz az Útitárshoz a nagyvilágban
A Biblia Isten hűségéről tanúskodik
Napfogyatkozás
A hit világánál éltek
„Nagybajuszú bácsi – Keszthely mellett”
e-világ
Jutalomút a CEBIT-re
Drótpostánk kezelése Mozilla Thunderbirddel
Keresztény szemmel
Válasz-út
Az élet szentsége és az önrendelkezési jog
Évi emléke – most, hogy már meg tudok szólalni
Ártatlanságkomplexus
Magyarország 2006
A közelmúlt krónikája
Egyház és pár(t)beszéd
A rendszerváltás „titkos” története,
E heti Luther-idézet
Luther-idézet
Kultúrkörök
Református dokumentumok az ötvenes évekből
Jézus és az apostolok az egyház-állam viszonyról
Míves tojások – tárlókban
Mozart és Bartók az erdélyi művészetben
Velem vándorol utamon Jézus…
Célközelben
Krumplis pogácsa
A vasárnap igéje
Ünnep és közösség
„Fájdalmak férfia, betegség ismerője”
Élet a halál után
Húsvéti kormányváltás
Csüggedéstől az örömig
Oratio oecumenica
Oratio oecumenica
EvÉlet - Lelki segély
A fájdalmak embere
Szószóró
A világ közepe
 
A lapról
Impresszum
Fórum
Kapcsolatok
Evangélikus portál
Déli Egyházkerület
Északi Egyházkerület
Nyugati (Dunántúli) Egyházkerület
 


Evangélikus Egyház Online újságok Evangélikus Élet Archívum 2006 16 Az élet szentsége és az önrendelkezési jog

© Magyarországi Evangélikus Egyház, Internet Munkacsoport, 2003–2017
© Luther Kiadó, Evangélikus Információs Szolgálat, 2015–2017
Az adatok kereskedelmi célra nem használhatók. Minden jog fenntartva.
Kérdések és megjegyzések: Webmaster